  • Data: 2011-01-22 16:06:57
    Temat: Re: czym zaimpregnować (olej do drewna twardego)
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    > Pokost lniany podgrzany w kąpieli wodnej (poszukać książki o budowie łodzi -
    > tam dokładnie opisana jest technologia).

    z opisem pokostowania to musiałaby być dość stara książka. Jedyna
    powojenna jaka mi się kojarzy (w języku polskim) to Milewski, czyli
    biały kruk. Jest jakaś wzmianka w Roszkowskim... ale tak w ogóle użycie
    pokostu w szkutnictwie to obecnie zajęcie dla mocno zdeterminowanych
    hobbystów.
    Ale mniejsza.
    Pokost do celów opisanych w wątku jest niezły, ale nie tak łatwo go
    dostać (przyzwoitej jakości, tzn. prawdziwy pokost a nie podejrzana
    mieszanina rozcieńczalników mineralnych i tanich żywic). Można go zrobić
    samemu z oleju lnianego (dostępny dość tanio w sklepach dla plastyków)
    gotowanego przez dłuższy czas z opiłkami ołowiu, albo wymieszanego na
    gorąco z odrobiną soli kobaltu lub manganu. To ryzykowne zajęcie, bo
    podgrzany olej jest mocno łatwopalny. Ale przy odrobinie ostrożności się
    da. Otrzymany pokost trzeba rozcieńczyć terpentyną balsamiczną
    (prawdziwą); jeśli trzeba impregnować teak czy inne oleiste drewno, nie
    od rzeczy będzie niewielki dodatek acetonu lub ksylenu. Z tym że wielu
    specjalistów uznałoby takie traktowanie teaku za barbarzyństwo. Może i tak.
    Podgrzany pokost rzeczywiście lepiej się wchłania, ale raczej nie należy
    przekraczać 60 st C.
    Można też użyć po prostu oleju lnianego, ale efekt nie będzie najlepszy
    -olej "zasycha" dość długo, i w tym czasie jest wrażliwy na
    wypłukiwanie. Tym niemniej to chyba najtańszy i najszybszy sposób
    rozwiązania problemu. Można też w oleju rozpuścić pszczeli wosk (na
    gorąco), to zwiększy wodoodporność, ale zaimpregnowana powierzchnia może
    być lepka (łapiąca kurz). Albo też -jak ktoś tu pisał- nic nie robić.
    Szare szlachetne drewno ma swój urok.