    From: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: do Adama Sz
    Date: Fri, 15 Jan 2010 10:13:50 +0100

    "M" <M...@w...pl> wrote:

    > prosta reguła - po 2 obwody na pomieszczenie (światła i kontakty
    > oddzielnie). W kuchni może być więcej.

    Taka reguła nie ma sensu (jeśli instalacja ma być "wypasiona"). osobne
    obwody nic nie dają.
    Moja propozycja: gniazda, którymi chcemy sterować (np. pompki do cyrkulacji
    CWU, sprzęt RTV i wszystko inne co można wyłączyć gdy nas nie ma w domu albo
    nocą) - osobnymi przewodami do rozdzielni (każde gniazdo z osobna).
    Reszta gniazd - zgodnie z pierwotnym projektem (osobno łazienki, osobno
    kotłownia itd.).
    Oświetlenie w całym domu - osobne przewody od zwisów, kinkietów, halogenów i
    każdego innego źródła światła - do rozdzielni (z pominięciem puszek na
    łączniki).
    Każda puszka łącznika - przewód alarmowy bezpośrednio do rozdzielni.
    Rolety - przewód 4x1mm z każdej skrzynki roletowej do rozdzielni.
    Oświetlenie zewnętrzne - osobnym przewodem bezpośrednio do rozdzielni.
    Równolegle przewód na czujkę zmierzchową.
    Warto pomyśleć o dodatkowych gniazdach/wypustach oświetleniowych na zewnątrz
    (każde na osobnym obwodzie).

    Przy takiej instalacji warto pomyśleć o dużej szafie - 200-300 modułów, a
    także o zugach, którymi należy zakończyć każdy obwód (osobno L i N). Należy
    również zapewnić połączenie szafki alarmowej z rozdzielnią (kilka przewodów
    alarmowych).

    Taka instalacja pozwoli np. na:
    -wyłączanie nocą i wtedy gdy nie ma nas w domu czuwającego sprzętu rtv,
    -wyłączanie cyrkulacji gdy nie ma nas w domu,
    -wyłączanie całego oświetlenia w domu gdy z niego wychodzimy,
    -sprzęgnięcie oświetlenia z czujkami ruchu (i czujką zmierzchową),
    -opuszczanie/podnoszenie rolet gdy przekraczamy próg domu,
    -sterowanie z dowolnego łącznika w domu dowolnym obwodem elektrycznym
    oraz reagowanie na wiele innych zdarzeń i sterowanie czymkolwiek w domu.

    --
    Bartek