    From: anhin <a...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: drewno - olej
    Date: Sat, 31 Mar 2012 17:50:41 +0200

    > hmmm, nie spotkałam się by olej był lekpki - po tym jak wejdzie w
    > strukturę drewna reszta się zmywa i nie robi żadncyh efektów, nawet po
    > krótkim czasie
    > tak jak olejowanie deseki do krojena

    no właśnie, zmywa się, więc nie zabezpiecza powierzchni drewna. W
    deseczce do krojenia to dopuszczalne, bo ona wysycha po myciu bardzo
    szybko i tak naprawdę olejowanie nawet nie jest potrzebne żeby ją
    zabezpieczyć przed wodą -drewno które ma szanse wyschnąć, na ogół nie
    gnije. Ale Tobie chodzi o porządną impregnację mebla narażonego na
    deszcz, długotrwałą wilgoć itp. Jednorazowe posmarowanie olejem w tym
    wypadku nic nie da, a nawet pogorszy sytuację (dlaczego, to już dłuższa
    historia). Olej trzeba wcierać wiele razy, aż przestanie wsiąkać, a
    potem przez kilkanaście dni przetrzymać w ciepłym, suchym i najlepiej
    jasnym miejscu, żeby miał czas podeschnąć. Jeśli nie -lepiej go nie
    impregnować w ogóle, niektóre gatunki drewna, nawet sosna czy świerk,
    bardzo ładnie wyglądają i nieźle się trzymają na zewnątrz bez żadnej
    impregnacji (tyle że zmieniają kolor i trochę porowacieją).