    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: działanie solarów
    Date: Mon, 14 Jun 2010 13:00:42 +0200

    W dniu 2010-06-14 08:06, Rafał pisze:
    > Po walce hydraulika z zapchanymi solarami wreszcie testowałem je ponad 2
    > tygodnie.
    > Było słonecznie, upały więc wyłączyłem piec całkowicie.
    > Wczesniej jak zapchane były to na solarach było ponad 100 stopni, teraz
    > tylko do 50 dobijały.
    > 1. czy to normalne że w takie upały było tylko 50 stopni? chyba ze jak
    > działaja cały czas to tak jest

    Do 50 st. zagrzało Ci wodę, czy 50 miałeś na solarach.
    Sprawdź jak masz ustawioną cyrkulację wody, jak chodzi non sto to nie
    utrzymasz temperatury w zbiorniku. Wyłącz cyrkulację w godzinach, w
    których nie korzystasz, a słońce najlepiej świeci.

    > 2. mam zbiornik 300l i miał wystarczyc na 3 dni bez słonca a tu dziś zimna
    > woda. Wczesniej widziałem ze na zbiorniku tez tylko 50stopni bylo
    300l na 3 dni ?? - wyliczenie 300 l to dla rodziny 2+2 na jeden dzień.
    A poza tym jak to sprawdzałeś, zagrzałeś wodę i odłączyłeś solary. Dobre
    solary grzeją nawet jak nie świeci słońce - wprawdzie ich sprawność
    szacuję na około 50% ale zawsze to coś.

    > 3. nie moze byc wiecej na biorniku?

    Przypuszcza, że może, ale jest to dobierane optymalnie, po pierwsze by
    się nie poparzyć, po drugie jak ustawisz np. 70 st. a nie będzie grzało
    ze słońca to piec Ci dogrzeje tą wodę, a po co, choć to może być różnie
    w zależności od zastosowanej automatyki.

    > 4. czy pompa solarna ma dzialac prawie cały dzien? mysłełem ze szybko
    > zagrzeje wode i sie wyłaczy a tu inaczej

    Pompa chodzi do czasu, kiedy w zbiorniku nie będzie większej temperatury
    niż na solarach lub do zadanej temperatury - i o to chodzi.

    U mnie przy wyłączonej cyrkulacji wody bez problemu dochodziło do
    temperatury 55 st w kilka godzin, przy włączonej cyrkulacji praktycznie
    cały dzień chodzi pompa i utrzymuje się zadana temperatura.
    Jeszcze jestem w fazie testowania, co raz wyłączam kolejne zakresy,
    cyrkulacji w godzinach, w których bądź często korzystamy z ciepłej wody,
    bądź wale z niej nie korzystamy. Szkoda jedynie, że pompa którą posiadam
    nie ma osobnego ustawienia dla weekendu.

    Niebawem zrobię testy z wyłączonym piecem, wprawdzie już raz wyłączyłem
    na jeden dzień i było ok ale nigdy jeszcze na dłużej nie odłączałem pieca.

    Radzę w pierwszej kolejności sprawdzić cyrkulację ciepłej wody.
    Ariusz