    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: grubośćścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Date: Mon, 22 Jun 2009 16:03:05 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Witam, mam w projekcie ściany piwniczne grubości 30cm. Czy zatem
    > konieczne jest układanie bloczków betonowych tak, aby ściana miała
    > grubość 38cm czy może wystarczy 24cm? Jaka jest praktyka?
    >
    > Piwnice nie wysokie (220cm), grunt który będzie napierał jest dosyć
    > nośny (ilasto gliniasty bez zwietrzelin ze sporą ilością kamieni).
    >
    > PZDR
    > Shaman

    Najpierw pare "madrych" zdan na temat parcia gruntu.
    Po pierwsze grunt sypki, pospolka, piasek, zwir itp. napiera na sciane ze
    stala sila niezalezna od nawilgocenia i na ogol znaczaco mniejsza w porownaniu
    z gruntami spoistymi, ktore w przypadku nawodnienia moga zamienic sie w
    polplynna bryje napierajaca na sciane z duza, wielokrotnie wieksza w
    porownaniu z guntami sypkimi sila.
    Twoj grunt "ilasto gliniasty" jest gruntem typowo spoistym; jak jest suchy,
    scislej, ma mala wilgotnosc i konsystencje twardoplastyczna, wywiera parcie
    porownywalne lub nawet mniejsze od gruntu sypkiego ale nalezy sie liczyc z tym
    ze w latach "mokrych" jego parametry moga sie znaczaco zmieniac. I z tym
    nalezy sie liczyc.
    Teraz rozklad tego parcia i wartosci. Wykres parcia gruntu na sciane,
    podobnie jak dla wody, ma wykres trojkatny; na dole parcie jest najwieksze, u
    gory rowne zero. Dlatego wypadkowa tego parcia przypada na 1/3 wysokosci
    sciany.
    Parcie rosnie z wysokoscia sciany w funkcji kwadratowej. Tzn warstwa metrowa
    gruntu daje parcie rowne 1, warstwa dwumetrowa parcie rowne 4 a trzymetrowa
    juz 9 jednostek, nie wazne jakich. Twoja wysokosc 2.2 m jest juz wysokoscia
    powazna i nie nalezy tego lekce sobie wazyc.
    To tyle "teorii".
    Jak to juz wielokrotnie pisalem, zalecam nieskomplikowane zbrojenie, jak to
    chyba Szendzielorz nazwal, "lekkie" zbrojenie scian fundamentowych wkladkami
    miedzy warstwowymi instalowanymi na bloczkach w czasie murowania. Do tego celu
    sa produkowane specjalne zgrzewki. Od bidy mozna tez stosowac pojedyncze druty
    fi 5-6 mm byleby byly proste i "wyciagniete" z dobrej stali. Zwykly drut jest
    miekki i zanim zacznie pracowac naciaga sie jak guma; prety zbrojeniowe sa
    wykonane z dobrej stali.
    Teraz racjonalne ich ukladanie. Na dole, na lawie, na warstwie izolacji, ktora
    zapewne zostanie zaaplikowana, uloz w zaprawie dwa grubsze prety zbrojeniowe
    fi 8 mm gdyz tam parcie gruntu bedzie najwieksze a izolacje nalezy traktowac
    jak maslo, po ktorym sciana sie wygnie i moze nawet peknac.
    Potem na kazdej warstwie, do polowy wysokosci sciany, ukladaj po dwa ciensze
    druty, jeden od wewnatrz drugi od strony zewnetrznej dbajac o
    wielkosc "otuliny" te 2-3 cm.
    Korzystne jest ukladanie tych drutow glownie od strony wewnetrznej ale tak,
    tak aby on byl krzywy, w srodku sciany oba winny byc ulozone przy krawedzi
    wewnetrznej sciany a przy podporach czyli naroznikach sciany, blizej krawedzi
    zewnetrznej sciany. Po to robi sie np. odgiecia pretow zbrojeniowych w belkach
    czy stropach nad podporanmi. Tu sprawa jest podobna z tym ze parcie wystepuje
    z boku i taki e ulozenie drutow znaczaco poprawia "statyke" i wytrzymalosc
    sciany na zginanie.
    Powyzej polowy wysokosci sciany wystarczy juz jeden drut ukladany jak to
    opisalem; przy naroznkach jego koniec ma celowac w naroze od strony
    zewnetrznej a w srodku sciany byc od strony wewnetrznej.
    Druty powinny byc idealnie proste w sensie braku gwaltownych zygzakow, tylko
    lekko sprezyscie ulozone lukowato. Wtedy srodek sciany pod naporem gruntu,
    gdzie moment gnacy jest najwiekszy, jest najsilniejszy i spoko ten napor
    zniesie.
    Stosowanie slupow pionowych jest bardzo pracochlonne, trzeba to zapewne
    szalowac, zbroic, w lawie i w stropie kotwic.
    Sciana do 2.5 m wysokosci, zbrojona tymi zgrzewkami, spoko przeniesie parcie
    nawet blota. Ponadto uzyskuje ona znakomita sztywnosc pionowa, wtedy jakies
    ciezkie zbrojenie samej lawy nie jest istotne o ile w ogole konieczne.
    Ja to wielokrotnie robilem i nie bylo i nie ma pozniej zadnych problemow.
    Natomiast widzialem sciane z pustakow wlasnie 24 cm grubosci o dlugosci okolo
    6 m, ktora pod naporem gruntu spoistego wygiela sie o 1.5 cala i oczywiscie
    pekla. Musialem ja odkopywac, probowac prostowac, od srodka ponacinac pare
    fug, zazbroic, ponownie zafugowac i zasypac od zewnatrz gruntem sypkim,
    tluczniem o granulacji zwiru i to problem rozwiazalo. Ta sciana dzieki
    zasypaniu tym zwirem stala sie o tez wiele "cieplejsza".
    Reasumujac polecam ten sposob jako nie tylko uzasadniony teoretycznie lecz
    sprawdzony w praktyce.
    Pzdr.
    Tornad