  • Data: 2009-06-23 13:48:38
    Temat: Re: grubośćścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Od: shaman <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    Tornad pisze:
> [...]

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Jedno zdanie jest dla mnie niejasne -
    ale może po kolei.

    > Najpierw pare "madrych" zdan na temat parcia gruntu.
    [ciach]
    > Teraz rozklad tego parcia i wartosci. Wykres parcia gruntu na sciane,
    [ciach]
    > Jak to juz wielokrotnie pisalem, zalecam nieskomplikowane zbrojenie, jak to
    > chyba Szendzielorz nazwal, "lekkie" zbrojenie scian fundamentowych wkladkami
    [ciach]
    na razie wszystko jasne
    > Korzystne jest ukladanie tych drutow glownie od strony wewnetrznej ale tak,
    > tak aby on byl krzywy, w srodku sciany oba winny byc ulozone przy krawedzi
    > wewnetrznej sciany a przy podporach czyli naroznikach sciany, blizej krawedzi
    > zewnetrznej sciany. Po to robi sie np. odgiecia pretow zbrojeniowych w belkach
    > czy stropach nad podporanmi. Tu sprawa jest podobna z tym ze parcie wystepuje
    > z boku i taki e ulozenie drutow znaczaco poprawia "statyke" i wytrzymalosc
    > sciany na zginanie.

    ok - i tutaj pytanie - żebym miał pewność. Rozumiem, że mogę postawić
    ścianę piwniczną pod warunkiem "lekkiego dozbrojenia". Dozbrojenie owe
    stanowią (do pewnej wysokości) 2 pręty zbrojeniowe ułożone poziomo na
    warstwie bloczków w ten sposób, że spełniają następujące warunki:
    - zachowana jest otulina ok. 3m
    - zachowana jest stała odległość między nimi (czy może schodzą się razem
    w srodku ściany?)
    - pręty są odgięte w taki sposób, jakby już były poddane naporowi gruntu
    (albo jakbym miał w piwnicy turbo kosmiczny nadprzewodzący magnes :))
    - czyli do środka.

    > Powyzej polowy wysokosci sciany wystarczy juz jeden drut ukladany jak to
    > opisalem; przy naroznkach jego koniec ma celowac w naroze od strony
    > zewnetrznej a w srodku sciany byc od strony wewnetrznej.

    I tutaj jest ta niejasność. Chyba "przy naroznkach jego koniec ma
    celowac w naroze _ku_ stronie zewnetrznej" (czyli od wewnętrznej), bo
    przecież jeśli pręt jest wygięty w łuk skierowany do środka budynku to
    ramiona tego łuku celują na zewnątrz (?)

    pzdr
    shaman