  • Data: 2009-06-27 13:13:23
    Temat: Re: grubośćścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Od: "Tornad" <t...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Czy znane są wam jakieś przypadki zawalenia się ściany piwnicznej pod
    > wpływem naporu gruntu ?
    >
    > Nawet gdyby nacisk gruntu był równy naciskowi adekwatnego słupa wody
    > to na głębokości 2m wynosi ok 0,2 KG/cm2 - ciśnienie spokojnie
    > przenoszone przez butelkę plastikową.
    > Myślę że gdyby poustawiać na sobie cegły 12cm szerokie - bez
    > murowania, ponadto docisnąć je stropem i pomurować na górze ściany 30
    > cm plus dach i tak dalej to wypadkowa sił wynikajaca z naporu bocznego
    > i siły sciskajacej od góry (składowa tarcia) też nie osiągnie kierunku
> [...]

    Ja to opisalem z grubsza ale zapewne to zignorowales. Musialbys sie sam
    przekonac. Dales przyklad cisnienia 0.2 kg/cm2, cisnienie spokojnie
    przenoszone przez butelke plastykowa...
    Dobra, jedzmy dalej. Cisnienie 0.2 kg/cm2 razy 10000 cm2, bo tyle ma ich metr
    kwadratowy, to daje cisnienie 2 tony na metr kwadratowy. Sciana ma powiedzmy 5
    metrow dlugosci wiec prze na nia z boku 10 ton na dole i 0 na gorze, wiec mamy
    5 ton obciazenia ciaglego przylozonego na wysokosci 1/3 sciany. Niestety ale
    mur z cegly "15-tki" tego parcia nie wytrzyma.
    Na ogol sciana jest "podparta" na dole posadzka i ona to parcie czesciowo
    bierze na siebie, u gory jest tez unieruchomiona stropem i w wiekszoci
    wypadkow jakichs wiekszych katastrof budowlanych z tego powodu nie ma. Ale jak
    pisalem, parcie to rosnie gwaltownie z wysokoscia i dlatego juz powyzej 2
    metrow nalezy na nie uwazac. No i z dlugoscia sciany tez proporcjonalnie
    rosnie.
    Grunt spoisty, nawodniony, plastyczny, moze dac wielkosc tego parcia do 2
    razy wieksza w porownaniu do parcia wody, ktore wziales za przyklad. A dla
    sciany o wysokosci 2.5 metra bedzie juz o 50 procent wieksze.
    Natomiast pisalem tez, ze wbrew temu co sie na tzw. chlopski rozum moze
    wydawac, parcie gruntu sypkiego jest o wiele mniejsze, ono moze wynosic
    zaledwie 30 gora 40 procent parcia wody, pomimo tego, ze ten grunt jest od
    niej dwa razy ciezszy. Jesli ten grunt nie jest nawodniony oczywiscie, bo
    wtedy dochodzi parcie wody.
    Dlatego zasyp sciany fundamentowej gruntem, sypkim jest pod tym wzgledem
    korzystny. I korzystny jest rowniez ze wzgledow termicznych; mur obsypany
    piaskem czy zwirem w porownaniu z gruntem spoistym, jest odczuwalnie
    cieplejszy (bez zadnego styropianu). Z tych wzgledow zabudowywanie wykopu,
    najlepiej rownoziarnistym zwirem, jest jaknajbardziej wskazane i uzasadnione.
    Zwir ma duza porowatosc nawet do 50 procent, srednio 40, i to powietrze miedzy
    ziarnami robi za izolacje termiczna. Oczywiscie wtedy powinien byc drenaz
    denny, opaskowy a przypowierzchniowa warstwa obsypki slabo przepuszczalna dla
    wod opadowych i w spadku od sciany.
    Pzdr.
    Tornad