    From: Krzemo <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: grubośćścian piwnicznych - 24 czy 38cm?
    Date: Mon, 29 Jun 2009 06:10:17 -0700 (PDT)

    On 24 Cze, 16:03, "Tornad" <t...@v...pl> wrote:

    > Jak sie dwoch zaklada to jeden z nich jest glupi a drugi oszustem. Nie chce
    > byc tym drugim.
    > Cos niecos z tego zelbetu kapujesz ale nie, nazwijmy to, kompleksowo. Piszesz,
    > ze belka (wolnopodparta, jednoprzeslowa) na calej dlugosci jest rozciagana
    > dolem i dlatego nalezy ja na calej dlugosci zbroic dolem. Zgoda ale zauwaz, ze
    > to rozciaganie dolem jest funkcja momentu gnacego; tam gdzie wiekszy moment
    > tam wieksze sily rociagajace. I powinienes wiedziec, ze ten moment gnacy w
    > belce wolnopodpartej ma ksztalt paraboli.

    Ta parabola to tylko wykres wartości sił (składowa pionowa), nie
    zmienia to faktu, że największe rozciąganie nastepuje tylko dołem.
    Belka zawsze zarysuje się tam gdzie będzie najsłabsza. Nic tego nie
    zmieni.
    ;-)

    >O ile pamietam w srodku belki jego
    > wartosc jest rowna gl^2 / 8 i maleje parabolicznie do zera na podporach. Zatem
    > lukowate ulozenie pretow jest niejako naturalnym dopasowaniem tej wysokosci
    > efektywnej zbrojenia do potrzeby.

    Zatem nawet jak założysz że przy podporze wartość jest zero, to kilka
    cm od podpory już nie. Prawda? A skoro parabola odchodzi od dolnej
    krawędzi i przy podporze jest na przeciwległym końcu, to oznacza że
    jest spory odcinek niezbrojonego w efektywnym miejscu betonu. No i tam
    się ta belka zarysuje...
    ;-)

    >Przy podporach moment jest maly i tam mala
    > jest wysokosc efektywna a tam gdzie monment jest najwiekszy, na srodku, ona
    > jest maksymalana.

    No a poczynając od środka jest coraz gorzej ...
    ;-)
    Zazbrojona belka w środku się usztywnia i zmienia charakterystykę
    układu sił w belce. Wobec tego strefa największego ugięcia przesuwa
    się ze środka ku podporom. Zbadaj sobie twój paraboliczny model, może
    dostaniesz w końcu olśnienia czemu się tak nie robi...
    ;-)

    >  Poczytaj cos rowniez na temat sil poprzecznych, ktore sa najwieksze przy
    > podporach i po to co drugi pret sie odgina.

    Odgina się pręty tylko wtedy, gdy belka jest sztywno zamocowana , a
    nie wtedy gdy jest wolno podparta na końcach. Jeżeli podparcie jest w
    środku belki/płyty to też się pręty odgina.

    Zresztą nie zawsze (tak jak już pisałem) się te pręty odgina. Czasem
    nie. Można zamiast tego użyć strzemion skośnych lub "zetek" i
    zagęszcza się strzemiona przy podporach.

    > Tak, ze z tym brakiem wiedzy nieco ostrozniej; "medice cure ipsum".

    Brak wiedzy z jakiegoś zakresu to fakt, a nie choroba. Nie jest czymś
    wstydliwym gdy w wiedzy są jakieś braki, bo nikt nie wie wszystkiego o
    wszystkim. Naganne jest twierdzić że się wie mimo tego że się nie wie,
    i nie próbuje się tej wiedzy uzupełniać. Znakiem ostrzegawczym dla
    Ciebie powinno być to że nikt inny tak nie robi. Potem należy dociec
    dlaczego. Wyluzuj więc i weź do serca maksymę "Scio me nihil
    scire" (napisałem po łacinie bo tak bardzo ją lubisz..)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.