    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 14 Jan 2018 06:09:35 -0800 (PST)
    <p3baqe$uci$6@node1.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <p3bb0n$uci$7@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <p3bd32$658$1@node2.news.atman.pl>
    <7...@g...com>
    <p3cplk$dq5$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <p3dotp$a61$1@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <p3f2kr$har$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: iec na ekogroszek - jaki wybrac
    From: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 08:59:25 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > A skąd bierzesz ciepło poza tańszą taryfą? :-)

    Z akumulatora - podłóg, ścian.

    > Mam i podłogówkę i dodatkowy bufor CO. Twoim zdaniem jakbyś tak
    > "gigantyczny" przełożył na konkrety, to ile litrów/MWh/MJ (wybierz w
    > czym Ci tam łatwiej) ma Twój akumulator? :-)

    Ja tego już nie muszę liczyć, choć liczone było wielokrotnie. W dużym
    uproszczeniu chata ma ~300 ton betonu po ok 1000J/kg*K = w każdym 1stC
    różnicy temperatury zakumuluję około 83kWh. Z grubsza się zgadza, bo po
    wyłączeniu ogrzewania temperatura w pomieszczeniach w normalny zimowy dzień
    (-5-0stC) spada o około 1stC na dobę.

    Dlatego dokładanie buforka 200l, który zakumuluje użytecznej energii ile?
    Pompa go do 40stC podgrzeje, wykorzystasz do 25stC.
    Czyli 15stC * 4200 * 200kg = 3,5kWh :D

    Widzisz teraz, że ten co pisze o buforze jest po prostu nie znającym się
    zupełnie na sprawie gościem? Bufor kosztuje, a jego używanie to zawsze
    jakieś straty.

    Bufor by się może przydał jakbyś ogrzewał kaloryferami.

    > Czyli konkretnie, 13-15/22-06 do jakiej temperatury podnosisz
    > "akumulator" i do jakiej temperatury spada w momencie dojścia do
    > kolejnej doliny? Masz mieszacze w instalacji? Ile pomp/zbiorników
    > uczestniczy w całej akcji? Jak zmienia się temperatura w pomieszczeniach?

    Mam jedna pompkę CO 40W na trzy piętra. Za nią są trzy rozdzielacze na
    trzy piętra podłogówek. Nie mam żadnych mieszaczy, czy dodatkowych pomp.
    Mam policzone bardzo dokładnie OZC i wszystkie pętle w każdym pomieszczeniu
    położone w rozstawie odpowiadającym zużyciu energii danego pomieszczenia.

    Przez co nie potrzebuje w ogóle żadnych regulacji, wszystkie rotametry mam
    odkręcone na maksimum.

    > Codziennie notuje zużycie i od dwóch tygodni waha się na CO w granicach
    > 26-30kWh / dobę - rozumiem to że mrozów wielkich nie ma. Nie wiem czy to

    Sorki w ostatnich obliczeniach zapomniałem o COPie :) Podziel wszystko
    przez 3, czy 4 (COP) i wyjdą poprawne wyniki.

    > dużo czy mało w porównaniu do pompy gruntowej, ale na razie widzę że mam
    > szanse wstrzelić się w szacunki które zakładałem (mam nadzieje
    > realistycznie) na poziomie 3000zł/rok na dom 150m2.

    Mnie zeszły rok wyszedł 2,2k - grzeję ok 200m2. Razem z CWU, którego zużywam
    sporo. Ale tu nie chodzi o porównywanie ja-Ty. Tylko Ty-Ty. Jakbyś
    korzystał z taniej taryfy to wycelowałbyś w takim razie poniżej 2k.

    > wydatek ok 90-100m3/h. Temperatura w pomieszczeniach ~20C, w kotłowni i
    > garażu utrzymuje się na poziomie 16-17C.

    Od 2 miesięcy mam córeczkę i w każdym pomieszczeniu stoi termometr i okazało
    się, że wszędzie utrzymuję 24stC :D A zawsze sądziłem, że 22.

    > Ale jakbyś nam tutaj w trzech-czterech zdaniach wraz z takimi
    > stwierdzeniami wyjaśniał dlaczego, to i ciekawsza dyskusja i większy
    > szacunek. Nie nastawiam się na nie, może byś mnie przekonał a ja bym w
    > rączki jeszcze pocałował ;-)

    Napisałem wcześniej. Z setek różnych firm - tylko viessmann tak szkoli
    instalatorów, żeby instalowali bufory, co jest kompletną pomyłką :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.