  • Data: 2010-12-26 22:33:28
    Temat: Re: instalacja elektrycna
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:if8e5t$vr5$1@news.onet.pl...

    > Ale Ty chyba piszesz o projektowaniu instalacji a nie układaniu przewodów
    > na ścianie?

    O układaniu.
    Aby móc układać instalację elektryczną wg istniejącego projektu, robotami
    musi kierować osoba posiadająca uprawnienia budowlane w zakresie kierowania
    robotami budowlanymi w zakresie instalacji elektrycznych.

> [...]
    > elektryczne. Nie podpierdółki typu dom jednorodzinny, ale np. projekty
    > elektrowni wodnych, oświetlenie uliczne w całym mieście, trafostacje itp.
    > Niedawno widziałem projekt przyłącza elektrycznego do firmy w której
    > pracuję. Nie pamiętam, czy obejmował również trafostację, ale przyłącze
    > było mocy 1,3MW. Projekt wykonał brat kolegi, który dopiero co uzyskał
    > tytuł inżyniera, nie posiada żadnych uprawnień budowlanych ani
    > elektrycznych. Pod projektem podpisał się tata, inżynier elektryk,
    > budowlaniec z uprawnieniami elektrycznymi. I wszytsko gra.

    No właśnie: "Pod projektem podpisał się tata, inżynier elektryk, budowlaniec
    z uprawnieniami elektrycznymi".
    Zatem ten ojciec posiada uprawnienia budowlane w zakresie projektrowania
    instalacji elektrycznych.
    Podpisując się pod tym projektem on firmuje ten projekt.

    > Na moje zdziwienie tym, że gówniarz zrobił projekt, kolega odparł, że do
    > mojego domu instalację mogłem sobie sam zaprojektować, łącznie z wlz,
    > ważne żebym miał tytuł inżyniera i ktoś mi podbił i podpisał projekt (w
    > rubryce sprawdził, zatwierdził czy jakoś tak).

    To wprowadził Cię w błąd.

    > Nie znam na tyle prawa, żeby jednoznacznie stwierdzić czy masz rację czy
    > nie, ale zgodnie z tym tokiem rozumowania, do układania cegieł w ścianach,
    > szalowania wieńców i stropów, również potrzebne byłyby uprawnienia...

    I dokładnie tak jest :)
    Kierownik na budowie jest włąśnie tą osobą, która nadzoruje te wszelkie
    roboty i zgodnie z prawem żadna z tych prac nie może być wykonana bez jego
    wiedzy i zgody.

    Tak mówi prawo, a jak się praktykuje to inna sprawa.
    Murarze robią co chcą i jak chcą, a kierownik budowy nierzadko nawet nie
    widzi budowy i nie zna wykonawców, zajmuje się tylko podpisywaniem odbiorów
    oraz ewentualnie wpisami do dzienników.