    From: "Adams" <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Date: Tue, 3 Jan 2012 11:27:06 +0100

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> napisał w
    wiadomości news:jduh2s$g76

    > Mam ogólnie niechęć do niszczenia ścian. W tym przypadku byłoby to prawie
    > połowa grubości ściany.
    >
    > Przewody do szafki szłyby w tynku (lekkie podkucie ściany aby się
    > zmieściły) i wchodziłyby do szafki (np. od tyłu).
    > Obwodów w całym domu będzie 27, maksymalnie 30.

    30 kabli , liczac ze wieksza polowa to bedzie 3x1.5 a reszta 3x2.5,
    kabel zasilajacy, trojfazowy, skretka, alarm, koncentryk.........
    To nie bedzie lekkie podkucie sciany ;-)
    Oczywiscie zrob tak jak Ci wygodniej, ale tez tak zebys w przyszlosci
    wiedzial w miare intuicyjnie gdzie biegna kable.
    Niestety szybko sie zapomina o przebiegu kabli, a nie zawsze zdjecia
    sa pod reką.

    >Czy szafka 42 polowa będzie wystarczająca? Czy kupić większą, np. 54
    >polową?

    To wyjdzie w praniu ;-)))
    Nie zajmuj sie na tym etapie rodzielnią, wystarczy tylko okreslic
    miejsce zeby wiedziec gdzie rzucac kable.

    > Nie wiem czy ilość obwodów nie jest zbyt duża.

    Zawsze jest zbyt duza ;-)
    Na szczescie na etapie montazu rodzielni troche
    sie tego redukuje.

    > Na samą kuchnię przewiduję 4 obwody (nie licząc obwodu trójfazówki - na
    > razie nie będzie wykorzystany, bo kuchenka gazowa). Jeden obwód to
    > zmywarka, drugi lodówka plus 1 gniazdko, trzeci piekarnik plus 1 gniazdko,
    > czwarty 3 gniazdka. A może lepiej zrobić osobny obwód na zmywarkę, lodówkę
    > i piekarnik, a czwarty obwód to 5 gniazdek?

    Dwa obwody w kuchni w zupelnosci wystarczą :-))

    Po pierwsze elektryk te cztery obwody podepnie
    pod jedna roznicowke czyli jak cos pojdzie
    to i tak pradu nie bedzie w kuchni, kazdy obwod
    bedzie mial zabezpieczenie ("korek", "es") ale w nowych instalacjach
    nie zdarza sie zeby "wywalilo" na obwodzie, predzej leci roznicowka.

    A jak i czy roznicowka dziala przekonasz sie montujac gniazdka, bo imho
    tylko wtedy
    przydaja sie rodzial na osobne obwody,
    Malo kto ma na tym etapie piktogramy na tablicy, wtedy cala misterna praca z
    dzieleniem jest o kant dupy potluc,
    i pracuje sie pod prądem ;-)

    To sa juz szczegoly.

    Natomiast teraz Ciebie czeka zwykla najgorsza robota,

    Rozejrzyj sie za maską na twarz,
    okularami na oczy, otwornicami, dobra kątowka, porządny SDS i do pracy.

    pozdrawiam
    Adams