    From: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Date: Thu, 5 Jan 2012 14:42:38 +0100

    Użytkownik "Adams" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:je47f7$u3e$1@polsl.pl...
    > W praktyce nigdy nie podłaczysz
    > urzadzen tak jak planujesz.

    Nie wiem, może nie podłączę. Ale jednak chcę mieć możliwość jednoczesnego
    podłączenia czajnika, tostera, mikrofalówki, lodówki i powiedzmy zmywarki
    albo piekarnika. Taka sytuacja może się zdarzyć. Niech zdarzy się choćby 2
    razy w roku, to już jest dla mnie powód aby zwiększyć ilość obwodów. Sądzę
    jednak, że przy 5 osobach w domu, takie sytuacje mogą się zdarzać.

    > Dwa obwody wystarcza :-)
    > Jeden by wystarczyl
    > Komplikujesz sprawe.
    >
    > Zeby to mialo sens to musialbys:
    > a) rodzielic obwody zasilania gniazd na fazach

    Mogę rozdzielić na poszczególne fazy, jasne. Ale nawet jeśli nie rozdzielę i
    dam wszystkiem obwody kuchenne na tej samej fazie to co tracę w stosunku do
    sytuacji gdy będą rozdzielone na różne fazy? Moim zdaniem tylko to, że jeśli
    na którejś fazie zabraknie napięcia (np. awaria albo wywalenie różnicówki),
    to mam część gniazdek dalej czynnych. Jeszcze są jakieś inne zalety
    rozdzielenia na różne fazy?

    > b) i zastosowac osobne roznicowki dla kazdego obwodu.

    Jeśli nie dam osobnych różnicówek dla każdego obwodu (a nie dam), to
    dlaczego uważasz, że 4 obwody w kuchni wtedy nie mają sensu? Chcę dać 3
    różnicówki jednofazowe na cały dom (plus trójfazowa).

    > Jak widzisz maksymalnie trzy obwody maja sens :-)))

    No właśnie nie rozumiem tego. Planując 4 obwody w kuchni kieruję się zasadą,
    aby nie przekroczyć 3,5kW w jednym obwodzie. Jeśli na jednym obwodzie dam
    zmywarkę i piekarnik (łącznie 4-5kW) to wtedy mam 2 wyjścia:
    - korzystać w tym samym czasie tylko z jednego z tych dwóch urządzeń,
    - patrzeć jak wybija bezpiecznik.

    Toż przy 5kW obciążenia uczyli mnie, że prąd popłynie ok. 22A. Jest to
    więcej niż 16A a taki będzie bezpiecznik.

    > Dwa obwody, podziel na:
    > - urzadzenia stale wlaczone do sieci
    > - urzadzenia podlaczane do sieci na "żądanie"

    Moim zdaniem dwa to za mało. Jednak jestem laikiem i zapewne nie wiem o
    czymś o czym Ty wiesz... Zapewne są jakieś myki, które pozwalają na
    zmniejszenie liczby obwodów. Danie grubszych przewodów, większy bezpiecznik?