  • Data: 2010-11-23 13:12:23
    Temat: Re: jak oszczędzić energię CWU z cyrkulacją
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 23 Lis, 08:59, RudeBoy <news@SPAM_BLOKmwds.pl> wrote:

    > Mam wrażenie, że dużo energii zgromadzonej w zasobniku CWU jest tracona
    > przez samo działenie cyrkulacji. Krążąca non stop woda wychładza się

    Ano jest. Cena za komfort :)

    > znacznie szybciej. Czyli nie korzystam z ciepłej wody a i tak dużo
    > ciepła tracę. Zaznaczm, tu bo zaraz kiki wyskoczy, że pewnikiem rury bez
    > izolacji.. itp... Nic z tych rzeczy instalacja jest bardzo solidnie
    > wykonana.

    Tzn.? Jak masz ocieplone rury CWU i cyrkulacyjne? Ja przyznam - slabo.
    "Zwykla" otulina grubosci 1cm. To jest nic. Trzeba robic szachty z
    izolacja 10cm a w srodku otworek na rurke CWU / cyrkulacyjna - wtedy
    straty beda naprawde minimalne :) No ale to juz jak to sie mowi - po
    ptokach i u mnie i pewnie u Ciebie ;-)

    > Nad czym myślę...
    > Otóż czy nie sensowne było by aby pompa cyrkulacyjna włączała się i w
    > momencie gdy przepompuje w instalacji wodę czyli na jej wyjściu popłynie
    > już cieplutka woda pompa wyłączała by się na jakiś czas.

    Wlasciwie co to da? Wpompujesz w te rury ciepla wode i poczekasz az
    troche (troche! jak poczekasz za dlugo to taka cyrkulacja straci
    calkowicie swoj sens) ostygnie - po czym znowu wpompujesz kolejna
    porcje i poczekasz az wystygnie i tak w kolko:) Kompletnie nic to nie
    zmieni. Jezeli cyrkulacja ma miec sens, to za kazdym razem jak
    otwierasz kurek, ma isc odrazu ciepla woda, tak ? Jezeli tak ma byc,
    to w rurach musi byc zawsze ciepla woda, tak? A jaka jest roznica
    jezeli ta woda sobie plynie pchana pompa non stop w tych rurach, a
    pchana tylko co np. pare minut? Zadna - straty beda prawie identyczne
    (zaoszczedzisz jedynie na pradzie pobieranym przez pompke
    cyrkulacyjna :)

    Jeszcze inaczej - straty beda tym nizsze, im nizszy sens i komfort
    bedzie z tej calej cyrkulacji (im bardziej jej pozwolisz sie
    wychlodzic tym wiekszy bedzie zysk - tylko po co komu taka
    cyrkulacja?;) Lepiej juz ja calkiem wylaczyc skoro i tak bedzie trzeba
    na ciepla wode czekac ;)

    > Jak to zrealizować?
    > Termostat z kapilarą za pompą cyrkulacyjną?
    > Czy będzie się dało to jakoś sensownie ustawić?

    Najprosciej to poprostu wlacznik/wylacznik czasowy. Straty w domu masz
    praktycznie caly czas takie same, niezaleznie od sezonu - w domu masz
    zawsze ta sama temperature z niewielkimi tylko wahaniami. Wiec
    wystarczy dobrac doswiadczalnie czas dzialania i czas przerwy i puscic
    to w cyklu. Tylko IMHO to nic nie da:) Albo chcesz sprawna cyrkulacje
    albo nie chcesz wcale (bo taka kulawa to dla mnie nie cyrkulacja).

    > Tak wiem, że najlepiej było by realizować całą tą zabawę poprzez
    > czujniku ruchu np... jednak to odpada póki co.
    >
    > Możecie się wypowiedzieć w temacie?

    Najsensowniej to zrobic cyrkulacje na przycisk. Ale to zalezy jak
    dlugo pompka Ci pompuje ta ciepla wode do docelowego kranu. U mnie to
    trwa 20-30 sekund np. w lazience. Wykorzystam przyciski ktore mialy
    wlaczac lampki nad lustrami, bo te u mnie i tak sie swieca non stop
    (energooszczedne LEDy). Chcesz wziasc prysznic - wlazisz do lazienki,
    naciskasz przycisk i nim sie zdarzysz wpakowac do kabiny masz juz
    ciepla wode. Z myciem juz gorzej bo troche bezsensu czekac te 30 sek
    zeby wlaczyc wode, no ale jezeli robimy to dla oszczednosci to to jest
    najlepsze wyjscie :) Ew. wlaczyc pompke w obwod oswietleniowy np.
    lazienki, bedziemy te pare sekund do przodu. Wchodzac do lazienki
    prawie zawsze konczymy umyciem rak wiec sie ta cyrkulacja nadaremno
    nigdy prawie nie wlaczy :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.