    From: "Maciej 'AbrahaM' Piotrowski" <n...@c...barg.cy>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: k=1.0 (2 szyby) a k=0,7 (3 szyby) warto ?
    Date: Sat, 9 Oct 2010 16:02:30 +0200

    ptoki wrote:

    > No, w koncu napisales ze ta doplata to do wszystkch okien a nie
    > do sztuki :)
    > Te m2 dobrze liczysz.
    > W rezultacie jesli to doplata tych 120zl do m2 to zwroci sie w
    > 10 lat. Moze warto ale moim zdaniem sredni biznes.

    [Ciach]

    W pełni podpisuje się pod Twoimi wyliczeniami, poza
    drobnym ale istotnym detalem że kwota o której mowa
    to dopłata do jednej sztuki okna, lecz do _zestawu_,
    co jak widzę sam zauważyłeś w kolejnej wiadomości.
    To było po pierwsze..

    Po drugie:
    Z Twoich wyliczeń wychodzi zwrot inwestycji w czasie
    około 10 lat. Ale.. nośniki energii cały czas idą w
    górę, czy to prąd, czy gaz, czy nawet węgiel. Z dość
    dużą dozą prawdopodobieństwa (to gdybanie, ale jakby
    patrzeć na tendencje długoterminową, to jednak jakieś
    podstawy ma) można spodziewać się średniego wzrostu
    cen nawet do ~10% na rok, a docelowo do co najmniej
    zwrównania cen z cenami w UE.
    Co zasadniczo może skrócić moment zwrotu nakładów.
    Takie założenie przyjmowałem sugerując rozważnie
    okien o wkładzie z K=0,7

    Po trzecie: dobrze wykonane okna (zakładając że wkład
    okaże się szczelny) są nie do zdarcia. Osobiście mam
    kontakt z oknami z 1998r(Oknoplast Kraków) którym nic
    nie jest z technicznego punktu widzenia pomimo wielu
    lat eksploatacji.

    Po czwarte: jeśli za lat N okaże się że ceny energii
    wzrosły, a przez okna wtedy wylatywac będzie sporo
    pieniędzy, to ich wymiana nie będzie prostym hopsiup
    o kosztach takiego zabiegu nie pisząc. Co oznaczało
    by "płacz i płać"..

    Podsumowując:
    formalnie przyznaję racje Twoim wyliczeniom oraz
    wnioskom z nich płynących, co nie zmienia tego że
    i tak z powodów wskazanych wyżej bym głosował za
    dopłatą do K=0,7. Z wyborem okien jest podobnie
    niemiła do jednoznacznego określenia sprawa jak z
    wyborem grubości warstwy docieplenia stryopianem
    o zadanym współczynniku.

    Albert Einstein (1879-1955)