    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: kompostownik podejście kolejne:)
    Date: Tue, 19 May 2020 14:36:38 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <r9uooj$2pecj$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <20200519132217.0d897005@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    2020-05-19 o 13:53 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Człowiek uczy się przez całe życie. Te amerykańskie można też
    > traktować jako zwierzęta domowe.

    Ale czy bariera językowa nie uniemożliwi skutecznej komunikacji?

    > Trzyma się całą ich rodzinę w wiaderku w szafce w kuchni i wrzuca im
    > się obierki i inne odpadki roślinne.

    Te (nieliczne, skoro mieszczą się w wiaderku) odpadki można również
    bezceremonialnie wyrzucić na trawę przed dom. 90% znika w przeciągu 2h
    za sprawą łakomych owiec (wystarczy mieć dwie - i wcale nie muszą być
    amerykańskie), a reszta zostaje przetworzona w dalszym czasie przez
    lokalne dżdżownice, owady, ptaki i bakterie.

    > spora sterta bezużytecznych rzeczy zamienia się w niewielką kupkę
    > kompostu, jakże użytecznego w każdym gospodarstwie domowym.

    Czy w każdym, to kwestia sporna. Jak kto lubi jakieś doniczkowanie
    zieleni czy inne szklarnie to pewnie faktycznie. No chyba, że istnieją
    jakieś inne zastosowania, których nie znam.

    > Z innych ciekawych zakupów, to jeszcze warto sobie sprawić trzmiela.
    > Trzmiela również kupuje się wysyłkowo. Przychodzi do domu zapakowany
    > w kolorowe tekturowe pudełko, wprost z fabryki trzmieli w Holandii czy
    > Belgii.

    Taki zakup wydaje mi się równie mało interesujący, co dżdżownice... Bo
    trzmieli - tak jak dżdżownic - u mnie dostatek.

    > Choć nie mam szklarni, to planowałem zakup. Zainstalowałbym gniazdo
    > gdzieś pod daszkiem, niechby sobie latały po okolicy.

    Jeśli już się bawić, to ja sam prędzej rozważyłbym instalację ula. Nie
    dość, że zapewni latające i ufne zwierzątka, to jeszcze może odwdzięczyć
    się kilkoma kilogramami miodu, jeśli kto ma chęci zająć się sprawą
    poważnie.

    Mateusz