    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 4 Jun 2014 16:49:51 -0700 (PDT)
    <f...@g...com>
    <538c3acd$0$2228$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <538c5b65$0$2236$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <538c7b07$0$2144$65785112@news.neostrada.pl>
    <538c88ab$0$2155$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <538d6aaa$0$2371$6...@n...neostrada.p l>
    <538d70dd$0$2363$65785112@news.neostrada.pl>
    <538f9293$0$2153$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: mały agregat prądotwórczy - jaki?
    From: k...@g...com

    W dniu środa, 4 czerwca 2014 23:41:38 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Aluminium się grzeje? Jak dać grubsze to się nie grzeje. Korozja?
    >
    > Przekładki kupalowe po coś wymyślono.
    >

    > Podstawową wadą przewodów aluminiowych jest ich marna wytrzymałość
    >
    > mechaniczna i tendencja do pełznięcia. Jak się używa przekrojów powyżej
    >
    > 64 mm^2 to pełznięcie da się obejść sprężystością elementów zacisku,
    >
    > wytrzymałość w instalacjach stałych też już jest akceptowalna. Ale
    >
    > przewody aluminiowe do instalacji domowych to był wynalazek kurwy i
    >
    > szatana - w zasadzie raz podłączony osprzęt nie dawał się nawet
    >
    > zdemontować (a co dopiero podłączyć ponownie) bez połamania końcówek

> [...]

    Z przewodami aluminiowymi w ścianach to nie do końca jest tak jak się wszystkim
    wydaje. One pojawiły się razem z wielką płytą. Technologia wielkiej płyty została
    wykradziona zachodowi przez wywiad gospodarczy demoludów. Aluminium było dobre pod
    warunkiem że był do niego dedykowany osprzęt elektryczny. Miałem kiedyś w łapach
    oryginalne niemieckie włączniki do światła i gniazdka do wielkiej płyty. Ktoś kto tam
    pracował przy truskawkach i szparagach a tutaj budował dom, nie znał się a mu się
    spodobały i kupił. Tak dla potomności. Pracując sezonowo przy zbiorze truskawek można
    wtedy było w przeciągu dwóch trzech lat postawić w Polsce dom, kupić mieszkanie.
    Gniazdka i włączniki składały się z dwóch elementów. Jeden służył do zamocowania
    przewodu wychodzącego ze ściany. Przewód był zaprasowywany z specjalnej złączce. I z
    części zewnętrznej łączonej z tamtą czymś w rodzaju gniazda zbliżonego do konektorów.
    Wychodziło że jedną część mocuje się po zaprasowaniu na stałe do płyty a drugą można
    zmienić jak się popsuje albo przestanie podobać. Gniazdka były przystosowane do
    przewodu 4mm2 a włączniki do światłą 1,5mm2. W takim wykonaniu jak były dobrane
    właściwe materiały, a pewno były, z instalacją na aluminiowych przewodach problemów
    na pewno nie było. W Polsce ze względów oszczędnościowych albo innych wykorzystywano
    połączenia na śrubki i to pierdoliło całą ideę aluminiowych instalacji. Pamiętam ze
    bujania z tymi jego wynalazkami było do oporu. Najprościej było by wlutować przewody.
    Nie dawało się bo się plastik topił. Trzeba było dorobić ze szczypiec morsa praskę do
    zaciskania. 1,5 poszło bez problemu ale on miał do gniazdek 2,5 i na fuchę dorabiali
    mu tulejki z miedzi żeby weszło 2,5 a na zewnątrz żeby pasowało do 4. Prawdziwe
    problemy w Polsce z aluminiowymi instalacjami pojawiły się jak pojawiły się pralki
    automatyczne. Pobierały duży prąd i nie przystosowane do takich obciążeń przewody
    grzały się i robiły kruche. Przewody do oświetlenia nie łamały się i są elastyczne do
    dzisiaj chociaż w niektórych budynkach mają po kilkadziesiąt lat. Aluminium na
    instalacje domowe jest dobre jeśli są odpowiednio dobrane przekroje i jest do niego
    dedykowany osprzęt.