  • Data: 2009-01-27 12:11:21
    Temat: Re: moc kominka ?? moc kotła ?? przewód spalinowy
    Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    Ariusz pisze:

    > Kubatura do ogrzania to 650m3. Wychodzi mi, że powinienem zamontować
    > piec o mocy 26 KW ale gdzieś doczytałem, że kocioł gazowy wystarczy jak
    > będzie miał 80% tej mocy - nie wiem czy to błąd czy może tak być, jeżeli
    > tak to wychodzi, że wystarczy kocioł 21 KW, powyżej 20 KW ponoć nie
    > uwzględnia się dodatkowej mocy na podgrzanie wody.

    Wszystko zależy od rodzaju kotła. Jeśli będzie to kondensat, to można
    go nawet przewymiarować o ile nie idzie za tym jakiś specjalny wzrost
    kosztów. Jeśli będzie to kocioł klasyczny, to powinien mieć moc
    obliczoną. Twoje wyliczenia mogą być dość mocno niedokładne - aby były
    miarodajne, powinny zostać wykonane rzetelnie - chociażby za pomocą OZC.
    Nie zapominaj że izolacyjność przegród jest tylko jednym z wielu
    czynników i wcale nie najważniejszym.

    Generalnie jeśli zależy Ci na ekonomice, to powinieneś wybrać
    rozwiązanie ekonomiczne co do parametrów eksploatacyjnych a nie bawić
    się w ich obcinanie.

    > Powiedzmy, że dla pewności wezmę kocioł 24 KW - ale zaplanowałem, że
    > przewód spalinowy i pobór powietrza będzie przez ścianę a to jest ponoć
    > dopuszczalne dla piecy o max mocy 21 KW - czy faktycznie tak jest? Nie
    > mogę nigdzie znaleźć odpowiednich przepisów.

    Jeśli planujesz przewód spalinowy przez ścianę, to na pewno musi to być
    kocioł z zamkniętą komorą spalania. To oznacza, że albo będzie to
    kondensat albo w najgorszym wypadku coś w miarę nowoczesnego. Co to ma
    być za kocioł ? Wybrałeś już ?

    Co do przepisów - owszem, rozporządzenie w sprawie szczegółowych
    warunków jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie zabrania
    wyprowadzania przez ścianę przewodów spalinowych dla urządzeń ponad 21KW
    - patrz § 175 ust. 1.

    > I dalej co z wkładem do kominka JAKIEJ MOCY WKŁAD kupić? - kominek z
    > płaszczem wodnym.

    A jesteś pewien że chcesz kominek z płaszczem ? Jesteś absolutnie
    pewien ? Bo ostatnio coraz częściej spotykam ludzi, którzy żałują tego
    wyboru.

    > Skoro będę miał jedno źródło ciepła które pozwoli mi na utrzymanie
    > temperatury pomieszczeń przy ekstremalnych mrozach (-20) to kominek
    > chyba wystarczy dobrać do średnich temperatur, a te są o wiele wyższe
    > więc do utrzymania odpowiedniej temperatury pomieszczeń wystarczy 60% mocy.
    > Skoro 60% - to wkład kominkowy wystarczy o mocy 13 do 15 KW.

    Chcesz mieć kotłownie w domu ? Rozumiem że godzisz się z codziennym
    bieganiem z opałem, dajmy na to z ogrodu do salonu ? Będziesz codziennie
    sprzątał ? Nie chodzi już o sam popiół, ale o śmieci osypujące się z
    drewna. Chcesz palić w kominku tylko w sezonie grzewczym ?

    Zastanów się dwa razy, nim wydasz pieniądze. Moim prywatnym zdaniem
    łączenie funkcji grzewczej i rekreacyjnej jest bezsensowne, bowiem
    połączenie to jest konfliktowe. Oczywiście nie narzucam nikomu swojego
    zdania i szanuję odmienne, ale Ty się po prostu zastanów. Będziesz
    wytrwały by ciągle palić w kominku by zachować sens płaszcza ? A co w
    lecie, gdy będziesz chciał wieczorem rozpalić ogień dla miłego klimatu
    mając jednocześnie pełny, nagrzany zasobnik ?

    > Czy te moje przemyślenia mają sens? Czy dobrze liczę moc kotła CO i
    > kominka?

    Moim zdaniem nie mają sensu. Powinieneś wybrać kocioł dostosowany do
    pokrycia wymaganego zapotrzebowania na ciepło a kominek powinien mieć
    rolę rekreacyjną, pozwalającą na awaryjne dogrzanie pomieszczenia w
    którym się znajduje. Sensowne może się okazać rozprowadzenie ciepła, ale
    wcale nie musisz go mieć.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio