  • 1. Data: 2009-01-23 08:37:05
    Temat: moc kominka ?? moc kotła ?? przewód spalinowy
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Witam

    Niebawem będę robił CO i chcę zacząć rozglądać się za kominkiem
    (wkładem) i piecem gazowym

    Według dostępnych informacji na ogrzanie 1m3 trzeba od 40 do 60 W
    mój dom jest zrobiony z Ytonga 36,5 /400 i nie zamierzam ocieplać murów
    z zewnątrz, strop na poddaszu i skosy ocieplone wełną 0,039 25 cm.
    Zakładam, że mieści się on w parametrach "domu ciepłego", dlatego
    zapotrzebowanie oceniam na 40 W na kubik

    Kubatura do ogrzania to 650m3. Wychodzi mi, że powinienem zamontować
    piec o mocy 26 KW ale gdzieś doczytałem, że kocioł gazowy wystarczy jak
    będzie miał 80% tej mocy - nie wiem czy to błąd czy może tak być, jeżeli
    tak to wychodzi, że wystarczy kocioł 21 KW, powyżej 20 KW ponoć nie
    uwzględnia się dodatkowej mocy na podgrzanie wody.

    Powiedzmy, że dla pewności wezmę kocioł 24 KW - ale zaplanowałem, że
    przewód spalinowy i pobór powietrza będzie przez ścianę a to jest ponoć
    dopuszczalne dla piecy o max mocy 21 KW - czy faktycznie tak jest? Nie
    mogę nigdzie znaleźć odpowiednich przepisów.

    I dalej co z wkładem do kominka JAKIEJ MOCY WKŁAD kupić? - kominek z
    płaszczem wodnym.

    Skoro będę miał jedno źródło ciepła które pozwoli mi na utrzymanie
    temperatury pomieszczeń przy ekstremalnych mrozach (-20) to kominek
    chyba wystarczy dobrać do średnich temperatur, a te są o wiele wyższe
    więc do utrzymania odpowiedniej temperatury pomieszczeń wystarczy 60% mocy.
    Skoro 60% - to wkład kominkowy wystarczy o mocy 13 do 15 KW.

    Czy te moje przemyślenia mają sens? Czy dobrze liczę moc kotła CO i kominka?

    Ariusz

  • 2. Data: 2009-01-23 15:45:26
    Temat: Re: moc kominka ?? moc kotła ?? przewód spalinowy
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Skoro 60% - to wkład kominkowy wystarczy o mocy 13 do 15 KW.
    >
    > Czy te moje przemyślenia mają sens? Czy dobrze liczę moc kotła CO i

    Maja sens ale tylko gdy
    Izolacja poddasze dotyka plyt g-k w przeciwnym przypadku izolacja nie ma
    sensu. Ja jestem zywym przykladem

  • 3. Data: 2009-01-23 21:03:58
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Kudlaty" <t...@n...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Maja sens ale tylko gdy
    > Izolacja poddasze dotyka plyt g-k w przeciwnym przypadku izolacja nie ma
    > sensu. Ja jestem zywym przykladem
    Jak mozna miec zle wykonana izolacje. Zaponialem dodac.

  • 4. Data: 2009-01-23 23:36:28
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Znajomy fachman od c.o. oświecił mnie niedawno w sprawie doboru mocy. Otóż
    większość kupuje kocioł o mocy zapewniającej grzanie nawet w największe
    mrozy. Tym sposobem mamy np. kocioł 30 kW a z jego pełnej mocy korzystamy
    przez 1-2% dni w roku. Jest to nieekonomiczne chociaż daje pewien komfort
    (głównie psychiczny). Dodatkowo sprzedawcy promują większe kotły, bo mają po
    prostu większy zarobek. Wedlug niego należy kupić kocioł, który wystarczy do
    mrozów np. minus 15, a jak będzie zimniej to wkładać sweter albo rozpalac
    kominek.
    Teraz jestem na etapie wymiany kotła i nowy będzie miał 25% mniej mocy od
    starego.
    Jacek

  • 5. Data: 2009-01-24 14:16:38
    Od: "Marex" <m...@N...gazeta.pl>

    Jacek <m...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > kominek.
    > Teraz jestem na etapie wymiany kotła i nowy będzie miał 25% mniej mocy od
    Zgadzam się z wielkoscią pieca nie ma co przesadzać.Uczulali mnie na
    to spece firm sprzedajacych rózne kotły.Ostatecznie stanęło na 18 kw(V-man
    Biferal), który jako dwufunkcyjny w ocieplonym domu 150m2(ok.650m3)radzi
    sobie od lat bez trudu.Piec oczywiście olejowy(inna kaloryczność paliwa).
    Wkład kominkowy na tę powierzchnię/kubaturę mam o mocy 16 kw i jest nawet na
    wyrost.Teraz wiem, że wystarczyłby 13kw.Ale wkład nie ma u mnie płaszcza
    wodnego.

  • 6. Data: 2009-01-27 12:11:21
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Ariusz pisze:

> [...]
    > tak to wychodzi, że wystarczy kocioł 21 KW, powyżej 20 KW ponoć nie
    > uwzględnia się dodatkowej mocy na podgrzanie wody.

    Wszystko zależy od rodzaju kotła. Jeśli będzie to kondensat, to można
    go nawet przewymiarować o ile nie idzie za tym jakiś specjalny wzrost
    kosztów. Jeśli będzie to kocioł klasyczny, to powinien mieć moc
    obliczoną. Twoje wyliczenia mogą być dość mocno niedokładne - aby były
    miarodajne, powinny zostać wykonane rzetelnie - chociażby za pomocą OZC.
    Nie zapominaj że izolacyjność przegród jest tylko jednym z wielu
    czynników i wcale nie najważniejszym.

    Generalnie jeśli zależy Ci na ekonomice, to powinieneś wybrać
    rozwiązanie ekonomiczne co do parametrów eksploatacyjnych a nie bawić
    się w ich obcinanie.

> [...]
    > dopuszczalne dla piecy o max mocy 21 KW - czy faktycznie tak jest? Nie
    > mogę nigdzie znaleźć odpowiednich przepisów.

    Jeśli planujesz przewód spalinowy przez ścianę, to na pewno musi to być
    kocioł z zamkniętą komorą spalania. To oznacza, że albo będzie to
    kondensat albo w najgorszym wypadku coś w miarę nowoczesnego. Co to ma
    być za kocioł ? Wybrałeś już ?

    Co do przepisów - owszem, rozporządzenie w sprawie szczegółowych
    warunków jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie zabrania
    wyprowadzania przez ścianę przewodów spalinowych dla urządzeń ponad 21KW
    - patrz § 175 ust. 1.

    > I dalej co z wkładem do kominka JAKIEJ MOCY WKŁAD kupić? - kominek z
    > płaszczem wodnym.

    A jesteś pewien że chcesz kominek z płaszczem ? Jesteś absolutnie
    pewien ? Bo ostatnio coraz częściej spotykam ludzi, którzy żałują tego
    wyboru.

> [...]
    > więc do utrzymania odpowiedniej temperatury pomieszczeń wystarczy 60% mocy.
    > Skoro 60% - to wkład kominkowy wystarczy o mocy 13 do 15 KW.

    Chcesz mieć kotłownie w domu ? Rozumiem że godzisz się z codziennym
    bieganiem z opałem, dajmy na to z ogrodu do salonu ? Będziesz codziennie
    sprzątał ? Nie chodzi już o sam popiół, ale o śmieci osypujące się z
    drewna. Chcesz palić w kominku tylko w sezonie grzewczym ?

    Zastanów się dwa razy, nim wydasz pieniądze. Moim prywatnym zdaniem
    łączenie funkcji grzewczej i rekreacyjnej jest bezsensowne, bowiem
    połączenie to jest konfliktowe. Oczywiście nie narzucam nikomu swojego
    zdania i szanuję odmienne, ale Ty się po prostu zastanów. Będziesz
    wytrwały by ciągle palić w kominku by zachować sens płaszcza ? A co w
    lecie, gdy będziesz chciał wieczorem rozpalić ogień dla miłego klimatu
    mając jednocześnie pełny, nagrzany zasobnik ?

    > Czy te moje przemyślenia mają sens? Czy dobrze liczę moc kotła CO i
    > kominka?

    Moim zdaniem nie mają sensu. Powinieneś wybrać kocioł dostosowany do
    pokrycia wymaganego zapotrzebowania na ciepło a kominek powinien mieć
    rolę rekreacyjną, pozwalającą na awaryjne dogrzanie pomieszczenia w
    którym się znajduje. Sensowne może się okazać rozprowadzenie ciepła, ale
    wcale nie musisz go mieć.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio