    From: "tarnus" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: musze przedluzyc kabel
    Date: Mon, 6 Dec 2010 09:29:52 +0100

    Użytkownik "Andrzej S." <A...@g...com> napisał w wiadomości
    news:4cfc96b6$1@news.home.net.pl...

    > Tu mi sie swiat wali, bo znajomy elektryk uczulal (co prawda
    > 20 lat temu), zeby nigdy nie lutowac, a skręcac, zaciskac, itp.
    >
    > Utrata przewodnosci, ciepło, lawinowa utrata przewodnosci, goraco,
    > pożar.

    Jestes w błędzie. Samo skręcenie to mała powierzchnia styku przewodzenia.
    Druty tylko skręcone narażone są bardziej na pokrywanie się tlenkami które
    pogarszają przewodność.
    Tlenki to zwiększenie rezystancji złącza co oznacza grzanie się połączenia.
    Na wskutek grzania powierzchnia szybciej się utlenia. Na wskutek grzania
    skręcone druty pod wpływem
    rozszerzalności cieplnej rozluźniają się. Miedź nie jest sprężysta i takie
    skręcenie po ostygnięciu nie wróci do swojego dawnego kształtu. Po jakimś
    czasie połączenie ma już taki opór że zaczyna się palić izolacja. Czasem
    zdaży się że rozluźnione połączenie samoistnie się naprawi na jakiś czas
    zespawując się. Do pożaru krótka droga.
    Skręcane połączenie jest mniej trwałe niż skręcone i zalutowane.
    Lutowie wypełnia dokładnie przestrzeń miedzy dwoma skręconymi drutami
    zwiększając przewodność elektryczną i cieplną styku więc ma większą
    odporność na przegrzania. Lutowie nie dopuszcza do utleniania się skręconych
    drutów.

    Połączenia lutowane widuję w UPSach o mocy kilku kilowatów. W samochodach
    mostki prostownicze alternatorów 50-60amperowych są często lutowane.

    Marek