    From: "Grzegorz" <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: okap kuchenny
    Date: Wed, 25 Sep 2013 22:50:39 +0200

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:52433478$0$1256$65785112@news.neostrada.pl...
    > 600 m3/godz, to on ma przy zerowym oporze przepływu, tak więc nie ma
    > obaw, że nas wyssie razem z powietrzem z chałupy, tak samo, jak nie
    > wysysa okap Amica.

    Nie zrozumialeś mnie.
    Taki wentylator wyssie Ci całe (cieple) powietrze z domu.

    > Jak masz za 10 zł regulator triakowy, to chętnie kupię od Ciebie kilka
    > po 20 zł. Zarobisz, a ja się ucieszę.

    Standardowy schemat:
    http://obrazki.elektroda.net/31_1174075098.gif

    > Alternatywą jest zabudowa falownika za minimum 500 zł.
    > Ja nie mam takiego regulatora, ale kolega ma do wentylatora kominkowego
    > i działa bezbłędnie, chociaż może technicznie jest to mało eleganckie do
    > silnika asynchronicznego.
    No właśnie, z jakieggoś powodu to zrobił.
    A mógł kupić regulator na triaku.
    Widocznie nie odpowiadał mu taki regulator triakowy a'la soft-start
    pracujący w ciagłym rozruchu.

    > A tej teorii nie ogarniam. Niby dlaczego?
    >
    > JAcek

    Przy małej mocy taki silnik ma mały moment obrotowy.
    W tym zakresie regulacji obroty silnie zależą od obciążenia.
    Z czasem opory wentylatora na skutek zuzycia wzrosną
    i taki silnik nie bedzie chciał ruszyć na najmniejszych nastawach,
    i buczy zanim w końcu ruszy (było w wątku o przydźwięku z silnika).
    Bedzie to występowało zwłaszcza zimą (zimny i gęsty smar w łozyskach).

    Ja nie jestem zwolennikiem dobudowywania do tego falownika
    ale tam powinien być silnik przystosowany do regulacji obrotów.
    Generalnie chodzilo mi o to żeby się kupujacy nie spodziewał
    rewelacji, że bedzie to regulowało płynnie i w całym zakresie.
    g.