    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Date: Fri, 7 Oct 2011 15:19:00 +0200

    news:j6mrr2$pa2$1@news.onet.pl...
    > Jak na moj gust to demonizujesz problem nachylenia i jakies wyjatkowo
    > durze roznice w uzyskach przez podniesienie kolektora o 15 stopni. Nawet
    > program kolektorek nie wykazuje tu kosmicznych roznic.

    Co prawda nie mam możliwości sprawdzić tego na kolektorach wodnych, ale mam
    fotoogniwo 15W którym doładowuje się akumulator w UPSie podtrzymującym
    sterownik i pompkę. W słoneczny dzień gdy, nakieruję to ogniwo prostopadle
    na słońce to ładuje prądem około 1A. Gdy odchylałem, natężenie spadało do
    0,7A. Płasko położony panel, ładował prądem około 0,4A. Ten test wykonałem
    gdy promienie słońce w południe padały pod kątem około 50stopni. Do
    położenia na płasko należało więc pochylić ogniwo o dalsze 45 stopni.
    Różnica 0,6A/45stopni to mamy 0,01333A na 1 stopień. Przy 5 stopniach daje
    to 0,0666A. Biorąc to pod uwagę, jeżeli ktoś ma obecnie nachylenie 45stopni
    i skoryguje na 60 stopni, zyska 20%. Tak przynajmniej wynika z wyliczenia
    (60-45)*0,01333=200mA
    czyli 20% z prądu 1A przy bezpośrednim nakierowaniu.

    > Co do grzania podlogi i sensu inwestowania w kolejne dwa kolektory. Dzis
    > pada caly dzien, jutro tez bedzie, po jutrze pewnie tez. Listopad przepada
    > pewnie caly, grudzien to kicha totalna i snieg na dachu. Slowem nie jestem
    > pewny, czy warto podnosic kolektory i dokladac kolejne trzy tysie by od
    > marca korzystac z dobrodziejstw slonca. Nie wiem, po prostu mam
    > watpliwosci.
    > Ze chodzic bedzie wydajniej to pewne, pytanie jak dlugo w ciagu roku?

    Mnie śnieg na dachu nie przeszkadza. Tam sobie może leżeć i stanowić
    dodatkowe ocieplenie. Moje solary są jak wiesz w ogrodzie.
    A co do słonecznych dni to co jak co ale akurat miesiące styczeń i luty
    obfitują ostatnio w srogie mroźne dni ale za to w pełni słoneczne bo bo to
    idzie w parze.
    Ale Maniuś proszę. Nie naciągaj mnie na kolejne dyskusje bo ja co miałem do
    powiedzenia to już dawno powiedziałem i mi się to już znudziło po raz
    kolejny. Dla mnie nie tylko sam aspekt ekonomiczny jest wazny, są jeszcze
    inne.

    Marek