  • 1. Data: 2011-10-06 13:29:11
    Temat: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    licze, licze, licze....
    Poważnie sie przymierzam do budowy solarów wielkogabarytowych dlatego takie
    symulacje i obliczenia robie.
    Gdybym dał 86m2 kolektora własnej produkcji, akumulator cieplny wodny
    6700itrów i zbiornik na CWU 1000litrów (koszt tego pixoko 18000zł)
    zużywałbym:
    4208kWh na CO i 3463kWh na CWU, łącznie 7671kwh

    Grzejac prądem w II taryfie: koszt roczny: 3068zł + inwestycja 18000zł.
    (koszty po 10latach: 48680zł)
    Grzejac gazem: 2097zł+solar 18000+przyłacze gazu 10000 (koszty po 10latach:
    48970zł)

    bez żadnego kolektora budynek zuzyje:
    9126kWh na CO i 6142kWh na CWU, łącznie 15268kwh
    O grzaniu prądem mozna zapomnieć więc:
    Grzejac gazem: 4174zł+przyłacze gazu 10000 (koszty po 10latach: 51740zł)

    Realny koszt inwestycji to
    18000zł (grzanie gazem), zysk roczny to 2077 -> zwrot po 8,6latach
    8000zł (grzanie pradem, nie musze budowac przyłącza gazu, ze 100metrów mam),
    zysk roczny to 1106 -> zwrot po 7,23latach.

    No to sie oplaca czy nie? :-)

    b.

  • 2. Data: 2011-10-06 16:31:27
    Temat: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > 8000zł (grzanie pradem, nie musze budowac przyłącza gazu, ze 100metrów mam),
    > zysk roczny to 1106 -> zwrot po 7,23latach.

    Za stówę metra kwadratowego kolektora nie zrobisz. Nawet te co z TIRa spadły
    są droższe.

  • 3. Data: 2011-10-06 16:58:18
    Od: Piotr Adamski <k...@T...pl>

    W dniu 11-10-06 15:29, Budyń pisze:
> [...]
    > 8000zł (grzanie pradem, nie musze budowac przyłącza gazu, ze 100metrów mam),
    > zysk roczny to 1106 -> zwrot po 7,23latach.

    a uwzględiłeś podwyżki prądu średnio 6% i gazu 9% co roku?

  • 4. Data: 2011-10-06 17:14:09
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Adamski" <k...@T...pl> napisał w wiadomości
    > a uwzględiłeś podwyżki prądu średnio 6% i gazu 9% co roku?

    jak z łupkowego nas ruscy nie wyślizgają to kto wie, moze i ceny spadną. Ale
    znając polskie realia wielkiej stawki bym na to nie postawił :/

    b.

  • 5. Data: 2011-10-06 17:19:28
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:j6kl4v$4lj$1@inews.gazeta.pl...
    > Za stówę metra kwadratowego kolektora nie zrobisz. Nawet te co z TIRa
    > spadły
    > są droższe.

    Same solary zrobię, samoróbki nie maja państwowych narzutów :-) Za to
    zbiorniki, instalcja, sterownik to juz troche strzelam, ale w 10kzł
    powinienem sie zmiescic.

    b.

  • 6. Data: 2011-10-06 17:29:46
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 06.10.2011 15:29, Budyń pisze:
    > Gdybym dał 86m2 kolektora własnej produkcji, akumulator cieplny wodny
    > 6700itrów i zbiornik na CWU 1000litrów (koszt tego pixoko 18000zł)
    86m2! jak wszyscy sie cieszą z 6.2m2?
    Z takiej powierzchni, to można zaszaleć, ale z nowu tylko w słoneczne
    dni. przyjdzie zima z deszczem i masz w domu lodówkę.

    ToMasz

    PS akurat dzisiaj się zastanawiałem czy solarami można by napędzać
    turbinę która by kręciła prądnicą....

  • 7. Data: 2011-10-06 17:41:59
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik ToMasz napisał:

    > PS akurat dzisiaj się zastanawiałem czy solarami można by napędzać
    > turbinę która by kręciła prądnicą....

    A mnie się coś zdaje, że do turbiny to się wiatrak bardziej nadaje :-) i
    działa nie tylko w słoneczny dzień, ale nawet przy -10 i w nocy też... :-P

    pozdr
    Robert G

  • 8. Data: 2011-10-06 17:57:30
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    >

    > Same solary zrobię, samoróbki nie maja państwowych narzutów :-) Za to
    > zbiorniki, instalcja, sterownik to juz troche strzelam, ale w 10kzł

    Sztukę zrobisz. Coś weźmiesz ze złomu, coś innego z przydasiów. Stu metrów
    kwadratowych w ten sposób nie zrobisz. Materiały trzeba kupić, tanie nie są.
    Wyjdzie dużo taniej niż przy fabrycznym kolektorze. Na oko trzeba na metr
    kwadratowy kolektora wydać z 200-250 złotych żeby był zrobiony zgodnie ze sztuką.

  • 9. Data: 2011-10-06 18:00:51
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    >

    > jak z łupkowego nas ruscy nie wyślizgają to kto wie, moze i ceny spadną. Ale
    > znając polskie realia wielkiej stawki bym na to nie postawił :/

    Niedawno na Onecie pisali że 1/4 złóż gazu łupkowego w Polsce kupili Rosjanie.

  • 10. Data: 2011-10-06 18:10:33
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > ToMasz
    >
    > PS akurat dzisiaj się zastanawiałem czy solarami można by napędzać

    jasne że można. Tak działa część elektrowni opalanych słońcem. W `warunkach
    krajowych należało by użyć niskowrzącej cieczy. Na Discovery pokazywali taką
    elektrownię. Na pustyni w USA jest postawiona. Kolektory mają bardzo małą
    sprawność, dużo niższą niż takie domowe. Ale się opłaca bo ciepło jest darmo.
    W Polsce będzie to chyba nie opłacalne. W Hiszpanii i Francji są też
    elektrownie na słońce, działają trochę inaczej niż amerykańska. Ponoć istnieje
    projekt zbudowania ogromnej elektrowni słonecznej w Afryce. Tylko najpierw
    trzeba by Arabów powystrzelać.