  • Data: 2016-09-17 10:49:28
    Temat: Re: padł silnik w rolecie
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2016-09-16 23:11, t-1 wrote:
    > do połowy wysokości. Trzeba pomagać podnosząc roletę ręką. Wyżej już
    > idzie dobrze. Tak jakby silnik stracił moc.
    > Co się psuje w takich napędach?

    W kolejności:
    a) psują sie na potęgę przekładnie ponieważ robi się je z byle czego.
    Efekt jest taki że silnik musi uzyć znacznie więcej mocy do samego
    przekręcenia przekładnią. To słychać: skrzypi, pierdzi, stuka, zgrzyta.

    b) psują się prowanice z czasem zarastając syfem, rozumiem że już
    smarowaleś?

    c) psują się czasem mikrostyki (w mechnicznych wyłacznikach) i
    przekaźniki w starszych typach wyłaczników elektronicznych. Tyle że
    wtedy słyszysz to jako przerywaną pracę napędu.

    W pierwszej kolejności sprawdziłbym czy roleta nie zwiększa hałasu w
    miarę rozwijania pancerza kiedy rośnie obciążenie. W prawidłowo
    pracującym napędzie dominującym dzwiękiem powinno być buczenie silnika
    a nie zgrzytanie przekładni. Profesjonalne testowanie napędów zawiera
    m.in. badanie hałasu przekładni już na lini produkcyjnej bo to
    najwazniejszy parametr okreslający sprawnośc napędu i żywotność.

    > Podejrzewam utratę pojemności przez jakiś kondensator, jeśli to silnik
    > dwufazowy.

    To jest taki smieszny silnik w któym są dwa identyczne uzwojenia i na
    przemian sa podpinane, jedno jako zasilanie drugie jako rozruch przez
    kondensator.

    Kondensatory padają, ale w bardzo starych napędach albo w chińskich, w
    nowych nie słyszałem. Ja bym na to nie liczył, choć sprawdzić nie
    zawadzi jak już wyjmiesz napęd. Wymiana kondensatora jest jednak
    utrudniona bo musi miec nie dośc że okreslony rozmiar i pojemność to
    jeszcze odpornośc na wysokie temperatury. Ciężko takie znaleźć bo są
    robione na zamówienie, choć jesli masz duży napęd to miejsce w środku jest.

    Prawidłowo pracujący napęd jest tak stabilny jesli chodzi o prędkość że
    bardzo stare wylaczniki elektroniczne posługiwały się wyłacznie czasem
    pracy silnika do orientacji w pozycji pancerza.

    Jeśli bedziesz musial wymieniać - wymień na taki o większej mocy, bedzie
    na zaś i przekładnia jest w takim solidniejsza.