    From: robertr <e...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompa ciepla - podsumowanie z 2och lat.
    Date: Sat, 10 Apr 2010 05:41:09 -0700 (PDT)

    On 10 Kwi, 11:16, Budyń <b...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w
    wiadomościnews:328ae586-d98a-47a7-8106-d7b33919893d@
    j21g2000yqh.googlegroups.com...

    > nie lubisz pomp i wymyśliłes sobie taki argument, czy opierasz sie na
    > obliczeniach, jakis metodach numerycznych? Chętnie bym o tym poczytał. Te
    > badania, o których czytałem nie potwierdzają twojej teorii, ale moze jakos
    > to pominięto. Linke jakąś daj.
    >
    > b.

    Własne przemyślenia:
    Pompa ciepła obliczenia.

    1m3 glina/ piasek masa 1700 kg/m3
    ciepło właściwe 0,22 cal/gK

    Zdolność akumulacyjna odpowiada więc około 0,4 zdolności akumulacji
    wody.
    Jeżeli założyć że każdy użykownik ma do dyspozycji objętość pod swoją
    działką (sąsiedzi też mogą mieć pompy ciepła)o powierzchni 1000 m2 na
    głębokości 100 metrów to mamy do dyspozycji 100 000 m3 ziemi o
    zdolności akumulacyjnej odpowiadającej 46 000 kWh/1C. Czyli np sezon
    zużycie 23000 kWh to obniżenie temperatury ziemi o 0,5 C.
    Odebrane ciepło będzie kompensowane przez podgrzewanie od dołu i
    trochę od góry latem.
    Przewodność cieplna piasku to 0,15 W/mK
    Średnia droga przewodzenia dla powyższego modelu 33 m
    różnica temperatur 5 K (baardzo optymistycznie)
    Czyli moc odnawiająca złoże to 0,15 W/mK * 1000m2/33m = 4,5 W

    Energia w ciągu roku: 4,5 W * 365 dni * 24 h=39,5 kWh