  • 1. Data: 2010-04-09 21:57:56
    Temat: pompa ciepla - podsumowanie z 2och lat.
    Od: M B <m...@g...com>

    Hello,

    Robiłem podsmowanie dla kolegów, więc bez kłopotu podzielę się też z
    grupą bo pytań sporo się powtarza w temacie "ile faktycznie kosztuje
    ogrzewanie pompą ciepła?"

    Mój dom to parterówka 230m2, pompa NIBE Fighter 10kW, ogrzewanie
    wyłącznie podłogowe.

    tak więc mój domek pociągną energii

    od 2008-11-18 do 2009-08-24 (czyli 9,3 mies) - zużycie 8986kwh (czyli
    966kwh/mies)
    od 2009-08-24 do 2010-04-09 (czyli 7,6 mies) - zużycie 9159kwh (czyli
    1205kwh/mies)

    Czyli podsumowując: jak jest lajtowa zima to ok.900 kwh/mies, jak
    ostra to 1200kwh/mies

    Czyli średnio między 450-600zł na miesiąc za prąd w chałupie (z,
    hydroforem, płytą grzejną, piekarnikiem, 500W oświetlenia w kuchni,
    telewizorem itp.)

    Czas pracy pompy ciepła to od 200h do 280h na miesiąc zależnie od
    zimy.
    To by oznaczało (zakładając pobór przez pompę ok.2kW wg
    specyfikacji) , że około 400-560kWh/mies zużywa pompa,
    a to oznacza dalej, że c.a połowa kosztów prądu to koszty "normalnego
    zużycia" a połowa to koszty grzania.

    Więc roczny koszt ogrzewania 230m2 parterówki pompą ciepła waha się od
    2700 do 3600PLN/rok zależnie od pogody.

    Mam nadzieję, że powyższe się komuś z Was przyda...

    Pozdrowienia,
    MB

  • 2. Data: 2010-04-09 22:53:30
    Temat: Re: pompa ciepla - podsumowanie z 2och lat.
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 9 Apr 2010 14:57:56 -0700 (PDT), M B napisał(a):

    > Robiłem podsmowanie dla kolegów, więc bez kłopotu podzielę się też z
    > grupą bo pytań sporo się powtarza w temacie "ile faktycznie kosztuje
    > ogrzewanie pompą ciepła?"

    A ile faktycznie kosztowała pompa ciepła + zrobienie całej instalacji do
    niej wraz z materiałami + montaż?

    --
    best regards,
    scream

  • 3. Data: 2010-04-10 00:47:28
    Od: Andgro <b...@a...com>

    Dla porównania dom jednopiętrowy 185m2 w dachem 2-spadowym, w Ytongu bez
    styropianu - jedno zalanie zbiornika gazowego (2300l propanu) czyli ~4,5
    tysiąca złotych starcza na c.o. i c.w.u. starcza mi na cały okrągły rok
    od jesieni do jesieni (jeszcze nigdy nie robiłem dolewki). W domu 5 osób
    a temperatura zimą 21.5C pod sufitem non stop. Kocioł kondensacyjny.
    Z tego liczę, że na ogrzewanie zimą wychodzi 75% gazu. Czyli koszt c.o.
    byłby około 3,3 tysiąca.
    Co potwierdza tezę, że wszystkie wygodne źródła energii kosztują
    podobnie. Odczuwalnie taniej tylko te, przy których trzeba się nachodzić
    (węgiel itp).

    --

    Pozdrawiam,

    An

  • 4. Data: 2010-04-10 07:41:55
    Od: M B <m...@g...com>

    On 10 Kwi, 00:53, scream <n...@p...pl> wrote:

    > A ile faktycznie kosztowała pompa ciepła + zrobienie całej instalacji do
    > niej wraz z materiałami + montaż?

    dokładnie nie pamiętam, ale były to kwoty rzędu: ok.20tys na odwierty
    (200m) i około 25tys pompa z montażem.

    pozdrowienia,
    MB

  • 5. Data: 2010-04-10 07:46:08
    Od: "adi" <a...@g...com>

    no i teraz pytanie kiedy ci się to zwróci :)

  • 6. Data: 2010-04-10 07:49:05
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 9 Kwi, 23:57, M B <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > 2700 do 3600PLN/rok zależnie od pogody.
    >
    > Mam nadzieję, że powyższe się komuś z Was przyda...

    Obserwuj jak będą się zmieniać rachunki w czasie. Wg moich
    przypuszczeń będą z roku na rok lekko rosły w związku z powolnym
    wychładzaniem się zasobu ciepła. Po prostu wraz z pracą pompy będzie
    się ustalał jakiś nowy punkt równowagi temperatury źródła ciepła, -
    będzie następowało lekkie wychładzanie gleby. Wg mnie zwykłe
    przewodzenie cieplne nie jest w stanie skompensować poboru ciepła z
    gleby, chyba że występują bardzo istotne cieki wodne.
    Niektórzy błędnie myślą że to sprężarka traci sprawność.
    Może jest jakiś użytkownik PC, którego instalacja ma ponad 5 - 10 lat
    i zechce pokazać jak zmieniały się (czy też nie zmieniały się) jego
    rachunki za prąd.
    Pozdr

  • 7. Data: 2010-04-10 07:50:55
    Od: M B <m...@g...com>

    On 10 Kwi, 02:47, Andgro <b...@a...com> wrote:
> [...]
    > Co potwierdza tezę, że wszystkie wygodne źródła energii kosztują
    > podobnie. Odczuwalnie taniej tylko te, przy których trzeba się nachodzić

    no własnie wg mnie powyższe zaprzecza tej tezie, ponieważ
    1, ja pisalem o kosztach przez caly rok, razem z CW więc nie można ich
    porównywać z kosztem samego CO. czyli mamy 4500zł u Ciebie i średnio
    3000zł u mnie.
    2. mam dom o 20% większy od Twojego
    3. .. i w dodatku parterowy z dachem o powierzchni prawie 400m2, a Ty
    pewnie użytkujesz poddasze skoro masz dach dwuspadowy. Więc masz z
    definicji bardzo energooszczędną bryłę.

    Tak więc jeżeli Ty wydajesz 4500zł rocznie na gaz, to wolę nie liczyć
    ile ja bym wydał ogrzewając nim swój dom. Byłoby to na pewno dużo
    więcej.

    rachunek jest prosty: Ty płacisz 4500/185=24zł na 1m2 za grzanie i
    wodę, a ja 3000/230=13zł/m2.

    pozdrowienia,
    MB

  • 8. Data: 2010-04-10 08:17:44
    Od: Czarek Daniluk <c...@n...com>

    W dniu 2010-04-10 09:49, robertr pisze:

> [...]
    > Może jest jakiś użytkownik PC, którego instalacja ma ponad 5 - 10 lat
    > i zechce pokazać jak zmieniały się (czy też nie zmieniały się) jego

    Drożeje też i sam prąd i wszelakie opłaty naokoło niego ;)

    Pozdrawiam !!

    PS:
    Jak miałbym zainwestować z 50kzł w pc to się to raczej do końca mojego
    życia nie zwróci ... (patrzę tylko z perspektywy zwrotu inwestycji).

  • 9. Data: 2010-04-10 09:16:28
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    >będzie następowało lekkie wychładzanie gleby. Wg mnie zwykłe
    >przewodzenie cieplne nie jest w stanie skompensować poboru ciepła z
    >gleby, chyba że występują bardzo istotne cieki wodne.

    nie lubisz pomp i wymyśliłes sobie taki argument, czy opierasz sie na
    obliczeniach, jakis metodach numerycznych? Chętnie bym o tym poczytał. Te
    badania, o których czytałem nie potwierdzają twojej teorii, ale moze jakos
    to pominięto. Linke jakąś daj.

    b.

  • 10. Data: 2010-04-10 10:51:45
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    M B <m...@g...com> writes:

> [...]
    > więcej.
    >
    > rachunek jest prosty: Ty płacisz 4500/185=24zł na 1m2 za grzanie i

    Po jego cenach zaplacilbys o 2600 wiecej. A gdybys oszczedzil 50 tys,
    na inwestycji i wlozyl do banku na 5%, to mialbys 2500 rocznie. Bilans
    musi wyjsc na zero...

    MJ