    From: Andgro <b...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompa ciepla - podsumowanie z 2och lat.
    Date: Sat, 10 Apr 2010 14:51:38 +0200

    Napisałeś: "Więc roczny koszt ogrzewania 230m2 parterówki pompą ciepła
    waha się od 2700 do 3600PLN/rok zależnie od pogody."

    A ja napisałem: "koszt c.o. byłby około 3,3 tysiąca."

    Jak dla mnie, to powyższe określenia są tożsame, a kwoty jednakowe.
    Jeśli we wskazanej przez Ciebie powyższej kwocie jest zawarta c.w.u, to
    znaczy, że źle sformułowałeś zdanie. Jest tam c.w.u, czy nie ma?

    Fakt, masz dom bardziej marnujący energię i nieco większy. Taki twój
    wybór. Na ile straty różnią się, tego po samej bryle i kubaturze nie
    oszacujesz. Mój dom stoi w strefie silnych wiatrów na przykład, i od
    strony wiatru jest nie osłonięty.
    Zakładam, że jeśli zainwestowałeś w niezwykle kosztowną infrastrukturę
    dla c.o., to również izolacje cieplne masz najwyższej jakości.

    Kiedyś robiłem kalkulacje źródeł energii i wyszło mi, że komfortowe
    źródła energii kosztują tyle samo, jeśli się uwzględni koszty
    infrastruktury. Jeśli się uwzględni koszty UTRZYMANIA tej
    infrastruktury, komfortowe źródła ciepła kosztują tym więcej, im
    bardziej są "ekologiczne". Dlatego na zachodzie wiele państw dopłaca do
    tego, bo oni tam są bardzo skrupulatni w obliczeniach, oszczędni, i nikt
    by tego nie chciał kupować gdyby musiał jak u nas zapłacić więcej.
    Dlatego np tak mało "cywilnych" aut osobowych na zachodzie jest
    napędzanych silnikami diesla. Bo taki silnik zwraca się dopiero po
    okresie około 7-9 lat.

    --

    Pozdrawiam,

    An