    From: robertr <e...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompa ciepła z odwiertem pionowym..
    Date: Thu, 10 Dec 2009 23:26:24 -0800 (PST)

    On 10 Gru, 16:04, zbooY <z...@g...com> wrote:

    > a CWU? a klimatyzacja? a zwyzki cen prądu? a COP?
    >
    > a cena działki z prądem? przy bezposrednim grzaniu prądem potrzebujesz
    > przyłącza min 10kW lepiej 15
    >
    > a z COP powiedzmy 5 odpowiednio 2-3kW
    > mysle, ze do ogarniecia bez przyłącza z awaryjnym agregatem jak nie
    > wieje od kilku dni ani nie ma słońca i z "kozą" :-)
    > dużo jeszcze zależy od technologii wykonania ścian/dachu z oddających
    > ciepło na przyjmujace ciepło itp
    >
    > a zreszta prosty rachunek 2400 rocznie vs 2400/5 rocznie = 19200 w
    > 10lat

> [...]

    Kiedyś coś mi odbiło i zacząłem porównywać koszt ogrzewania gazowego i
    elektrycznego - (od razu powiem że ogrzewam się drewnem i mam stosunek
    obojętny do obu wymienionych).
    Liczyłem koszty realne gazowego -
    - koszt przyłączenia gazu - projekt, przyłącze, instalacja w chałupie
    -koszt komina do gazu
    - koszt droższej instalacji CO, pieca
    Koszty kapitałowe ogrzewania gazowego przekracxzały o co najmniej
    20kPLN koszty elektrycznego (bez szaleństw rocznie) - czyli 1000 PLN
    rocznie odsetki,
    - do tego dochodzą koszty odtworzenia instalacji po około 15 - 25
    latach czyli wszelkie awarie grzejników, pomp, koszt nowego pieca,
    rozszczelnienia etc - lekko licząc 8kPLN /20 lat czyli 400 PLN rocznie
    (myślę że zaniżyłem to )
    - do tego obowiązkowe roczne koszty serwisów (kominiarz, przegląd
    pieca, instalacji etc) razem 350 PLN rocznie
    -nie wspominam o jakichkolwiek problemach psychiczych z obsługą
    skomplikownej technicznie instalacji

    Czyli reasumując koszty roczne za samo posiadanie instalacji gazowej
    są około 1600 PLN (uwzględniłem serwis instalacji elektrycznej) wyższe
    rocznie.

    Jeżeli ktoś by się szarpnął na do dość oszczędny (też niewielki)ale
    bez szaleństw to nawet 6000 kWh jest realne rocznie - zwracam uwagę że
    zimy mamy coraz łagodniejsze i lata też.
    Jeśli ktoś lubi palić w kozie raz w tygodniu to będzie razem 5000 kWh
    rocznie ogrzewania koszt elektrycznego, czyli 1500 PLN rocznie. Wynik
    oczywisty dla domu energooszczędnego ogzrewanie gazowe jest zupełnie
    bezsensowne.
    Jeśli chodzi o przyłącze elektryczne to ogrzewanie w takim domu będzie
    wymagało przyłacza elektrycznego mniejszego niż 5kW - policz to sobie