    From: "Marcin D" <j...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: przesadzenie orzecha wloskiego
    Date: Sun, 20 Sep 2009 07:24:34 +0000 (UTC)

    Moon <m...@y...com> napisał(a):

    > Przesunąłem to mentalnie o rok do przodu, licząc "roczny" jako taki, który
    > ma już rok życia za sobą.

    Oczywiście, ja też tak licze. Nasiono kiełkuje wiosną i rośnie do jesieni.
    Zimą nie rośnie, więc wiosną następnego roku ma tyle wzrostu ile było
    jesienią, zgadza się? To jest właśnie roczna siewka. No i taka roczna siewka
    ma zazwyczaj od kilku do parudziesięciu cm - zależnie od gatunku i warunków
    w jakich rośnie. Przy czym akurat siewki orzecha rosną wolno.

    > jak z dzieckiem - noworodek nie ma roku.
    > i jak najbardziej, orzech po roku ma prawie 50 cm.

    Po roku czyli od skiełkowania w maju do końca sierpnia (bo tyle trwa
    wegetacja w tym przypadku - 4 miesiące)? To jest cały jego pierwszy rok
    życia, bo przypominam - jesienią, zimą i wczesną wiosną orzech nie rośnie.

    > to nie jest jakiś wielki przyrost, moja brzoskwinia odbijająca na wiosnę
    po
    > zmrożeniu z 10 centymetra ma już 80 cm.
    >
    > moon

    Przecież to zupałenie coś innego. Brzoskwinia ma korzeń, to dorosłe drzewo
    które ma z czego czerpać. Takie drzewo może odbić w ciągu roku dobrze ponad
    metr. Podobnie siewka orzecha w pierwszym roku życia urośnie 10-15 cm, w
    drugim już 30 a w trzecim jeszcze więcej. To oczywiste, że dorosła roślina
    ma zupełnie inne roczne przyrosty niż nasiono, które najpierw musi utworzyc
    wystarczająco silny system korzeniowy by móc rozpocząć wzrost. Pierwszy rok
    życia każdej rośliny to głównie budowanie korzenia, nie części nadziemnej.
    Domu też nie budujesz od dachu, prawda? :)