    From: "Boban" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Date: Mon, 11 May 2009 08:43:41 +0000 (UTC)

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

    > Miedź:
    > 1. Źle wykonane luty, które mogą się ujawnić nawet po wielu miesiącach.

    Jak przejdą próbę ciśnieniową, tynkowanie i nic sie nie stało to nic się nie
    stanie.

    > 2. Przecieranie się kolanek na skutek przepływu wody.

    Tak to jest jak jak sie oszczędza na średnicach i przekracza dopuszczalną
    prędkośc przepływu, i to nie z reguły.

    > 3. Trudniejsze układanie rur miedzianych, które muszą być dokładnie
    > odmierzane i docinane co wydłuża czas wykonania instalacji.

    To bardzo dobry argument dlaczego za plastiki zabierają sie paproki i fleje -
    nie trzeba robić dokładnie i jest szybko. Dobry filtr dla inwestora
    wybierającego instalatora.

    > 4. Wykonanie instalacji wymagające umiejętności
    > lutowania oraz posiadania lutownicy oraz dobrego noża krążkowego do cięcia
    > rur.

    No i co z tego? Każda instalacja wymaga umiejętności i specjalistycznych
    narzędzi. Nie chcesz chyba mi wmówić, że rurki PEX przecinasz brzeszczotem a
    PP zgrzewasz żelazkiem?

    Lutlampa na naboje (70), nóż krążkowy (20), pasta do lutowania (20), cyna
    (20), czyścik (5) - 135 zł. To dużo?

    > 5. Większa przewodność cieplna rury miedzianej, powoduje szybsze
    > wychładzanie wody.

    Bzdura.
    Rura miedziana w otulinie PE o sciance 9 mm (najczęstsze rozwiązanie)
    bardziej izoluje niż rura PEX w peszlu (najczęstsze rozwiązanie).

    > 6. Rozpuszczanie się miedzi oraz jej związków w wodzie.

    Tochę miedzi w wodzie nie zaszkodzi, dopuszczalne wartości nie moga być
    przekroczone bo niby jak? Miedź jest bakteriobójcza więz ma to też zalety.

    > 7. Osadzenie się kamienia na ściankach rury.

    Nieprawda. Gładkość rury miedzianej jest taka sama lub porównywalna z rurami
    z tworzywa.

    > 8. Duża wrażliwość na uderzenia ciśnienia, które mogą doprowadzić do
    > uszkodzenia rury miedzianej. Dlatego też w budownictrwie wielorodzinnym
    > miedź jest niewskazana, a jeżeli już się ją stosuje to obowiązkowo muszą się
    > znajdować przed taką instalacją tłumiki kompensujące uderzenia.

    No o tym nie słyszałem. Pomyśleć tylko, że trwałość instalacji miedzianej
    przyjmuje się (na podstawie praktyki a nie szacunków) na 50 lat...

    > 9. Dużo większa cena rur miedzianych w stosunku do wszystkich tworzyw
    > sztucznych.

    Jest dokładnie odwrotnie. W przypadku instalacji ZW i CWU instalacja
    miedziana będzie tańsza niż instalacja z PEX. Hint: ceny podejść, kolanek,
    trójników itp. Miedziane kosztuję grosze i każda złączka PEX to kilka
    złotych. Cena rury tego nie skompensuje.

    > 10. Niewielkie zwężenia średnicy rur na kolankach i innych złączkach, ale
    na
    > skutek małej gładkości powierzchni oraz osadzania się kamienia efektywna
    > przepustowość mniejsza niż w systemach rur z tworzyw o tej samej średnicy.

    Nieprawda. Gładkośc rur miedzianych jest porównywalna z rurami plastikowymi.
    Przepustowość większa bo nie następuje takie duże zwsężenie na złączkach jak
    w instalacjach PEX.

    > 11. Ulega korozji i elektrokorozji.

    Nie wolno stosowac miedzi w rejonach z miękką wodą, głównie tereny podgórskie
    oraz łączyć z aluminium. Jak się teo przestrzeha to można zapomnieć o
    korozji. Plastiki są np nieodporne na UV ale to też nie ma znaczenia z
    wiadomych względów.

    > 12. Ze względu na bardzo dobrą przewodność cieplną miedzi, na
    nieosłoniętych
    > rurach miedzianych przy przepływie zimnej wody wykrapla się na zewnątrz
    rury
    > para wodna co może doprowadzać do zawilgacania ścian lub efekt zalewania
    > ścian skroplinami.

    Każdy instalator pracujący z miedzią wie, że rurkę należy osłonić otuliną.

    > PE i PEX:
    > 1. Nie dotyczą, ponieważ ilość złączy jest minimalna, a po drodze nie
    > stosuje się żadnych kolanek.

    Nieprawda. Instalacji CW i CWU nie da się zrobić bez kolanek, trójników,
    podejść chyba że jest to instalacja typu 1 kran w chlewni.

    > 2. Nie dotyczy, ponieważ wszelkie zakręty są łagodne, a tworzywo bardziej
    > odporne na efekt ścierania, ponadto ma większą grubość.

    jw

    > 3. Nie dotyczy, ponieważ rura jest elastyczna i można ją układać w sposób
    > prawie całkowicie dowolny.

    jw

    > 4. Banalnie proste do wykonania przez każdą osobę. Nie wymaga używania
    > skomplikowanych narzędzi w przypadku złączek skręcanych. W przypadku złączek
    > zaciskanych trzeba wypożyczyć specjalną prasę - wypożyczy je każda normalna
    > firma sprzedająca materiały.

    A rurki tniemy brzeszczotem bo tak taniej i szybciej.

    > 5. Rura PE oraz PEX jest o wiele lepszym izolatorem ciepła, dlatego w
    > połączeniu z taką samą rurą izolacyjną jak w przypadku rury miedzianej
    > zapewnia mniejsze straty ciepła.

    Szkoda tylko, że rury PEX wkłada sie do peszla a nie do otuliny w związku z
    czym cały wywód jest bez sensu.

    > 6. Tworzywa sztuczne nie rozpuszczają się w wodzie.

    No, przynajmniej te stosowane w instalacjach

    > 7. Nie zachodzi na nich zjawisko osadzania się kamienia.

    Tak jak w miedzianych.

    > 8. Duża odporność na uderzenia ciśnienia.
    > 9. Dużo mniejsza cena rur.

    Dużo większa cena złączek.

    > 10. Złączki PE i PEX posiadają mniejszą średnicę przekroju. Jednak ścianki
    > rur zapewniają mniejsze opory przepływu ze względu na gładszą powierzchnię
    > oraz brak efektu osadzania się na nich kamienia. Pomimo to, efektywna
    > przepustowość jest zbliżona do rur miedzianych.

    No paczpan a poprzednio pisałeś, ze jest nawet większa. Zdecyduj sie na coś.

    > 11. Całkowicie odporne na korozję i elektrokorozję.
    > 12. Ze względu na dość dobrą izolację termiczną samej rury podczas
    przepłuwu
    > zimnej wody następuje wykraplanie pary wodnej na powierzchni rury w
    > nieznacznym stopniu lub też w ogóle nie ma wykraplania.

    Wykraplanie jest. Fizyki pan nie zmienisz i ...