    From: "Boban" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Date: Tue, 12 May 2009 06:53:01 +0000 (UTC)

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

    > Z tymi próbami to różnie bywa. Często przeprowadzane są przy użyciu
    > powietrza, które nie jest w stanie wypłukać resztek topnika.
    > Pondto początkujący w lutowaniu potrafią popełnmiać błędy, które potrafią
    > się ujawnić po dość długim czasie, a są nimi przede wszystkim przegrzane
    > luty, które się kruszą i pękają po pewnym czasie oraz brak dobrego
    zwilżenia
    > lutowiem lutownych powierzchni.

    Płukanie instalacji po jej wykonaniu po porstu mysi być zrobione i tyle.

    > Tu piszesz głupoty.
    > Co ma wspólnego wybór lepszej i mniej pracochłonnej technologii z
    > fachowością ?
    > Przecież ten, kto się zajmuje zawodowo instalacjami zrobi zarówno w miedzi
    > jak i w tworzywie, a także w stali.
    > Tutaj natomiast doradzany lakikowi, który postanowił wykonać instalację we
    > własnym zakresie u siebie w domu. Zapewne po raz pierwszy i ostatni.

    Ktoś z nas chyba nie potrafi czytać ze zrozumieniem. Ja przeczytałem o już
    wykonanej instalacji z miedzi i konieczności dołożenia cyrkulacji. Ty
    proponujesz do tak zrobionej instalacji dorobić cyrkulację z PEX a teraz
    piszesz o wykonaniu całej instalacji. Nie piszesz na temat.

    > Niedużo, ale trzeba te pieniądze wydać, a niestety takim palniczkiem
    gazowym
    > na kartusze większych średnic rur miedzianych nie dogrzejesz zbyt dobrze.

    Do co najmniej 22 mm lutuje sie zywykłym palnikiem. Zresztą - piszesz ciągle
    o cyrkulacji jak w temacie?

    > Ale ma większe straty ciepła od rury plastikowej w takiej samej otulinie.

    Minimalnie. Izolacyjność zależy w ponad 90% od otuliny a nie materiału rury.

    > Niektóre związki miedzi są wręcz toksyczne.

    Występują one w instalacjach?

    > Widziałeś rury miedziane oraz rury z tworzyw od wewnątrz po pewnym czasie
    > użytkowania ?

    Tak.

    się (na podstawie praktyki a nie szacunków) na 50 lat...

    > Słyszałeś o badaniach laboratoryjnych, gdzie materiały poddaje się
    > przyspieszonym prosesom starzenia ?
    > Nie trzeba czekać 50 lat, żeby móc określić żywotność danego materiału.

    Oczywiście, że słyszałem ale co innego dowód z laboratorium a co innego z
    praktyki. Pewnie producenci klejonych instalacji też mają swoje badanie
    laboratoryjne wskazujące na trwałość takiego materiału a praktyka jakoś temu
    przeczy.

> [...]
    > musi być w przypadku miedzi oraz 1 trójnik jeżeli ciepła woda z cyrkulacją.
    > Tak się robi w systemie rozdzielaczowym.

    > W systemie rozgałęźnikowym liczy się po 2 trójniki oraz listwa pod baterię
    +
    > kilka dodatkowych złączek na całość instalacji wodnej.
    > W przypadku miedzi także musisz dać złączki z gwintem, kolanka wieszakowe
    > lub listwy bateryjne oraz całą masę kolanek i obejść.
    > Tak więc jak zaczniemy liczyć to się okaże, że cena złączek jest
    > porównywalna, ale za to cena rur dużo mniejsza.

    Cena złączek PEX jest klika razy wyższaa niż ksztatek z miedzi.

    > No widzisz, a dla plastików nie ma znaczenia czy woda jest twarda czy
    > miękka.

    Nigdy tego nie negowałem. ja jednak podobnie jak zdecydowana większość ludzi
    w tym kraju mam twarda wodę.

    > Każdy instalator wie, że rury można osłaniać zarówno peszlem jak i otuliną
    > to niezależnie od tego czy są wykonane z miedzi, stali czy też z tworzywa
    > sztucznego.

    Ale praktyka pokazuje, że PEXy idą w peszlach.

    > O tym co w kotłowni nie dyskutujemy, bo z czego byś nie zrobił instalacji
    > złączki, zawory, trójniki, rozdzielacze itp. być muszą.
    > Chodzi mi natomiast o prowadzenie rur. W przypadku PE i PEX rury te
    wyginasz
    > i prowadzisz jak chcesz. Rury miedziane natomiast trzeba układać odcinkami
    > prostymi łączonymi kolankami lub też je rozglijować (rozhartować) aby móc
    je
    > powyginać giętarką, co wymaga sporej ilości czasu, "a czas to pieniądz".

    Pewnie dla instalatora tak ale tutaj chodzi o inwestora.

    > Z reguły "Kowalski" tnie tym, co ma pod ręką. Może być i brzeszczot.
    > Nie wiem do "kogo i do czego pijesz", ale zapewniam Cię, że ja wykonując
    > usługi nie mam potrzeby pożyczania narzędzi.
    > Mam prawie wszystko co mi jest potrzebne, włącznie z palnikami propan-
    butan,
    > na które nigdy by nie było stać przysłowiowego "Kowalskiego" (po
    > 700zł/szt.), poprzez palniki z butlami acetylenowo-tlenowymi oraz spawarką
    > typu migo-mat.
    > Sądzisz, że nie stać by mnie było na dobre noże czy to do tworzyw czy też
> [...]

    Mi chodzi o to, ze do każdej instalacji sa potrzebne narzędzia. Twierdzenie,
    że instalację PEX wykonamy za pomoca 2 płaskich kluczy jest po prostu
    nieprawdziwe.

    > Niewolno pod żadnym pozorem wkładać rur PEX do otuliny. Jest to zabronione
    > przez prawo, przez Parlament Europejski i Watykan, a także zabronione przez
    > zdrowy rozsądek ;)
    > Kto Ci zabroni wkładania PEX-a do otuliny ?
    > Tyle, że jak włożysz PEX-a do otuliny oraz miedź także do takiej samej
    > grubości otuliny to straty ciepła przy rurach miedzianych będą większe.
    > I o to mi właśnie chodziło w mojej wypowiedzi.

    Minimalnie.

    > Ale używa się ich znacznie mniej, co też rekompensuje ich cenę.

    To już trzeba sprawdzić w indywidualnym przypadku.

    > Zbliżony to jaki ? Czy tylko mniejszy ? Przecież równie dobrze może być
    > większy.

    Kontekst wypowiedzi wskazuje co miałeś na myśli :)

> [...]
    > plastikowa ma większą przepustowość. Jednak budując instalację z miedzi,
    > gdzie trzeba użyć wielu kolanek, na których następują opory przepływów może
    > się okazać, ze ta rura PEX z 2 czy 3 zwężonymi złączkami będzie miała
    > większą przepustowość niż rura miedziana z kilkunastoma kolankami.
    > I odwrotnie jak będziesz miał krótkie odcinki do podłączenia bez
    dodatkowych
    > kolanek to ze względu na mniejszą średnicę prześwitu w rurze PEX możesz
    mieć
    > mniejszy przepływ niż w rurze miedzianej.

    To już jest teoretyzowanie. Poprawnie wykonana instalacja w obojętnie jakiego
    materiału w praktyce niczym się pod tym względem nie różni. I tak potem się
    zakłada jakieś oszczędzacze wody albo po prostu nie leje wody na maksa bo sie
    łazienka zachlapie. Ja np za wodomierzem dałem reduktor ciśnienia z filtrem.