    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Date: Wed, 13 May 2009 13:39:16 +0200

    Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:guds3c$92v$1@inews.gazeta.pl...

    > Sam widzisz na co kładziesz nacisk - szybko, tanio i na dodatek nie trzeba
    > dokładnie.

    Piszesz głupoty.
    Skąd u Ciebie takie dziwne przekonania ?
    To, że z PEX-a robi się szybciej nie jest tożsame z tym, że robi się
    niedokładniej. Dokładność wykonania oraz ilość czasu poświęconego danej
    technologii nie ma z sobą nic wspólnego. Można zarówno spierdzielić jak i
    zrobić perfekcyjnie w obydwu technologiach.

    > A "jest" wg Ciebie to jaki czas: przyszły, ptzerszły czy teraźniejszy?

    Czas nijaki :)
    On nie napisał czy ta instalacja "jest" czy też "będzie" wykonana.

    > Najlepiej o Twojej starej :)

    Zbaczasz z tematu zboczeńcu :)

    O)j widzę, że nie zrozumiałeś.
    Chodziło mi o to, że przy cienkiej otulinie udział procentowy izolacyjności
    samej rury w stosunku do izolacyjności całości (rura + otulina) jest
    większy. Przy grubszej otulinie ten udział jest mniejszy.
    Weź pod uwagę, że nie zawsze jest możliwość założenia bardzo grubej otuliny
    choćby ze względu nz zbyt cienką ścanę lub zbyt cienbką wylewkę, a wtedy
    zaczyna mieć duże znaczenie izolacyjność termiczna samej rury.

    > Na pewno? I PZ wydając atest na kontakt z pitną wodą instalacjom z miedzi
    > nic
    > o tym nie wiedział?

    Wiedział. Tyle, że normy określają dopuszczalne ilości substancji
    szkodliwych czy też toksycznych. Jeżeli nie są one przkroczone to tane
    produkty/wyroby dostają pozytywny atest. Czy ta rozpuszczona w wodzie miedź
    oraz jej związki napewno nie są szkodliwe ? Tego tak do końca nie wiemy. Sam
    organizm potrzebuje miedzi i ją wchłania z pokarmu, jednak nie we wszystkich
    rodzajach związków miedzi.
    Dla przykładu: potas, węgiel oraz azot - nie są toksycznymi pierwiastkami i
    praktycznie codziennie wchłaniamy te pierwiaski, które tak jak potas i
    węgiel są nam niezbędne do życia. Ale ich specyficzne połączenie KCN w
    związku nazywanym cyjankiem potasu są wyjątkowo trujące.
    Podobnie jest też ze związkami różnych metali w tym miedzi. Miedź jako
    mikroelement jest niezbędna do życia.
    Jednak siarczan miedzi jest substancją toksyczną. Nadmiar miedzi także,
    dlatego też jak sam pisałeś wcześniej w terenach górzystych, gdzie jest
    miękka woda instalacji wodociągowych nie powinno się rozbić z miedzi.
    Właśnie dlatego, że miękka woda wypłukuje miedź.
    Daleko nie trzeba szukać, wystarczy przeczytać co napisano choćby w
    Wikipedii:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Mied%C5%BA

    > Osadzanie się kamienia zależy od gładkości rur a te są w zasadzie
    > identyczne
    > dla plastiku i miedzi. Na rurach PE też osadza się kamień.

    Oczywiście, ze się osadza. Tyle, że gorsza jest przyczepność kamienia w
    rurach plastikowych.

    > Maję takie same atesty jak producenci PEXów. I tak samo zachwalają
    > trwałość
    > instalacji plastikowych: "Produkty firmy Genova - klejone instalacje
    > sanitarne używane są w całym świecie od przeszło 40 lat i uznawane są za
    > produkty długotrwałego użytku"
    > A te PEXy to ile lat sa juz używane na świecie? widziałe ktoś taką 50
    > letnią
    > instalacje z PEXów?

    Ale widzieli PE (polietylen) i jego wiel odmian.
    Produkcja polietylenu LDPE na skalę przemysłową rozpoczęła się w 1939r. Pod
    koniec lat 50-tych zaczęto produkować HDPE, a sam polietylen sieciowany
    produkuje się od przełomu lat 60-70 :)

    > Sprężyna do gięcia, nożyce, kalibrator.

    Narzędzia, które ułatwiają prace, aczkolwiek nie są niezbędne.
    W przypadku miedzi musisz mieć palnik gazowy z butlą oraz gazem, musisz mieć
    lut, musisz mieć topnik, musisz mieć czyściki oraz druciane szczoteczki,
    musisz mieć nóż krążkowy oraz musisz mieć umiejętności lutowania.

    > Przy instalacji w nowym domu? Tak samo jak przy PEXach - przy podejściach.
    > Poziomy idą pod posadzką.

    I żeby polutować to musisz czekać z rozłożeniem styropianu, bo w przeciwnym
    razie go popalisz, a później jak już są rury to jest sporo zabawy, żeby
    rozłożyć styropian i nie uszkodzić rur.
    Poza tym złączki w posadzce to proszenie się o problemy w przyszłości.

    > Ja nie chcę się wdawać w dyskusję (może już za późno na to), która
    > instalacja
    > jest lapsza i dlaczego. Znam zalety plastików, znam wady; takoż samo i
    > miedzi. Nie zgadzam się tylko z twierdzeniem, że wykonanie instalacji z
    > miedzi to pakowanie się w kłopoty. Uszkodzony oring w złączce może też być
    > powodem przecieku.

    Oczywiście, że może, dlatego ważna jest jakość wykonania tak, żeby nie
    uszkodzić. Jednak jak już zaciśniesz złączkę to jest ona prawie
    niezniszczalna, a w razie problemów wystarczy "ciachnąć" nożem i założyć
    nową złączkę.