    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator czy ma to sens
    Date: Sat, 30 Jan 2010 02:33:48 -0800 (PST)
    <hjst2h$dgq$1@news.onet.pl> <hjsth7$l7p$1@news.interia.pl>
    <hju892$9eq$1@news.onet.pl>
    <9...@r...googlegroups.com>
    <hjuj9j$k12$1@news.onet.pl>
    <e...@c...googlegroups.com>
    <hjv9pk$j8d$1@news.interia.pl>

    On 29 Sty, 20:02, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    [...]
    > zdaniem budowanie domu na kredyt jest budowa a konto, niczym zlym rzecz
    > jasna ale... Budujacego na nia teraz nie stac i w jego interesie jest zrobic
    > to jak najtaniej poniewaz dysponuje pieniedzmi ktore zarobi za dziesiatki
    > lat a wtedy przeciez tez beda potrzebne.

    Bezsensu. Wszystko zalezy od indywidualnej sytuacji. Nie kazdy kto
    buduje na kredyt ma dochod 4k pln, jak zrobiliscie symulacje. Wogle
    ktos teraz jeszcze zarabia 2k pln ???? Moja zona ktora zaczela dwa
    lata temu swoja kariere zawodowa zarabia wiecej, a dopiero jest na
    samiuskim poczatku tej drogi.. Wezcie inny przyklad, bardziej realny.
    Dochod na rodzine np. 8k pln - z tego zalozmy skromne zycie to 3k pln.
    Zostaje 5k pln. Zeby wybudowac chaupe za 500 tys trzebaby odkladac 100
    miesiecy = 8 lat. A z tym odkladaniem to ludzie roznie maja - tu sie
    skubnie na drozsza wycieczke, tam na co innego. Realnie wiec bedziemy
    oszczedzac 10 lat.. Jest sens czekac? Nie lepiej wziasc kredyt 500 tys
    i splacac miesiecznie po 2,5k pln ? :) Zostaje nam przez nastepne 10
    lat o 2,5k pln wiecej w kieszeni! Mamy dom i wieksza kase do
    dyspozycji. Po 10-ciu latach zarobki powinny wzrosnac i zrekompensowac
    te placone przez kolejne 20 lat 2,5k raty. Wystarczy spojrzec na
    zarowno minimalne jak i srednie zarobki w ciagu ostatnich lat. I
    popatrzec nie tylko na kwoty ale na dynamike tego wzrostu! Nawet
    jakbysmy zarabiali tyle samo to rata nie zrujnuje nam domowego
    budzetu.

    PS. Ja buduje czesciowo ze swojej kasy, a czesciowo z kredytu. Kredyt
    mam duzo mniejszy niz wspomniane 500 tys ale gdybym byl w w/w sytuacji
    - bez wahania wybralbym kredyt niz czekanie 10-ciu lat i zycie w
    klitce w bloku za 1,5k pln / m-c :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.