    From: Lisciasty <l...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator do oceny
    Date: Mon, 17 Jan 2011 13:41:51 -0800 (PST)

    On 17 Sty, 20:50, "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> wrote:
    > tylko liczyć na komfort. Można go uzyskać i innymi dużo tańszymi metodami. Nie
    > istnieją uczciwe wyliczenia wskazujące że w przypadku obiektów o niewielkich
    > kubaturach, czyli typowych polskich domach jednorodzinnych" można uzyskać
    > oszczędności uzasadniajace ekonomiczne podłoze zainstalowania rekuperatora.

    Ja sobie właśnie z piwkiem w ręku zrobiłem uczciwe wyliczenia.
    Straty wentylacyjne w średniej wielkości domku to jakieś 2kW. Minus
    prąd razy sprawność zostaje jakieś 1400W, co daje 60 groszy na godzinę
    wentylacji. Zakładam koszt instalacji na poziomie 10kzł, instalacja
    zwróci się zatem po
    jakiś 17k godzinach pracy, czyli aproxymując z dna flaszki z piwem
    ilość chłodnych dni w roku daje jakieś 6-7 lat.
    Jak dla mnie sam zwrot inwestycji jest już niezły, a inne zalety
    rekuperatora są i tak bardziej znaczące niż ta kasa :>

    Pzdr.
    L.