  • Data: 2010-11-15 22:25:22
    Temat: Re: sterownik pokojowy a ciągłe grzanie
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "WS" <L...@c...pl> wrote:
    > On 15 Lis, 17:04, "William Bonawentura"
    >
    > Jakies uzasadnienie?
    > Ja mam atmosferyczny kociol + czujnik pogodowy + termostat i dziala OK
    > - krzywe grzania ustawione "na oko", tzn. troche wyzsza temp. wody niz
    > powinna byc, termostat odcina ogrzewanie jak sie nagrzeje do zadanej
    > temperatury (np. w trybie nocnym kociol nie pracuje wcale, o ile na
    > zewnatrz nie jest ponizej -20...) - bez tego non stop grzalby wode
    > przy zamknietych termostatach, czyli praktycznie co chwile by sie
    > wlaczal i wylaczal...

    Jaki kociol, jaki sterownik? Wlacz/wylacz czy sterownik komunikuje sie z
    kotlem?
    Ustawienie krzywych "na oko" dziala gdy sterowanie kotla przez sterownik
    jest "cyfrowe", tzn. sterownik podaje nie tylko sygnal "grzej", ale równiez
    podaje informacje o ile stopni powinien podniesc temp. wody grzewczej w
    instalacji (lub opuscic).
    Wówczas mimo blednego ustawienia krzywych wszystko dziala mniej wiecej
    poprawnie.
    Gdy sterownik jest typu wlacz/wylacz, mamy hustawke temperatury, zwlaszcza
    gdy jest podlogówka bez osobnego sterowania.
    Ja mam kociol i sterownik vaillant. W kotle mozna ustawic tylko kilka
    parametrów pracy kotla (np. blokada pompy, blokada palnika, stala
    temperatura wody grzewczej), reszte ustawia sie w sterowniku pogodowym,
    który wisi... w salonie. I ma wbudowany czujnik temp. pokojowej. Mozna w nim
    ustawic 2 krzywe grzewcze (osobne dla 2 róznych obiegów), 2 rózne czujniki
    pokojowe (dla 2 róznych obiegów), minimalna temp. wody grzewczej, korekty
    temp. czujników pokojowych oraz zewnetrznego (offset dla krzywej). Czujniki
    pokojowe moga pracowac w 3 trybach: odlaczony (sterownik olewa pomiar temp),
    korekty (temp. wody grzewczej jest ustawiana zgodnie z róznica temp. w
    pokoju i tej zadanej) lub termostatu (gdy jest zimniej niz temp. zadana -
    temp. wody grzewczej jest podnoszona, jesli cieplej - ogrzewanie jest
    wylaczane).
    Tymczasem prosty sterownik, jaki zapewne ma Rafal, skoro widzial na
    zaciskach napis "230V", podaje tylko sygnal do kotla: "grzejemy" albo "nie
    grzejemy". W tej sytuacji wszystko nalezy ustawic na kotle i zdac sie na
    automatyke pogodowa.

    > WS
    >
    > PS. ogrzewanie mam praktycznie tylko grzejnikami (tylko w 2 lazienkach
    > podpieta podlogowka pod grzejniki drabinkowe przez zawory RTL),
    > (chwilowo ;) ) brak kominka...

    I pewnie dlatego to dziala. Podlogówka przy takich temp. zewnetrznych
    zapewne w ogóle nie grzeje, a gdy zrobi sie zimniej temperatura podlogi nie
    bedzie stabilna.

    --
    Bartek