  • Data: 2018-01-28 14:46:37
    Temat: Re: świerk
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    A S pisze:

    > Ja wiem, ale chcialbym zadać Ci jedno pytanie. Posadzilem późną
    > jesienią 200 szt w szpalerze co ok. 40 cm. Wszystkie się przyjęły,
    > co mnie mile zaskoczyło.
    >
    > (Sadzonki od lesniczego, ok. 40 cm, duzo gorsze niz wyhodowane z
    > nasionek swierki syberyjskie. Rzadkie, łysawe, podobno dlatego ze
    > ze szkółki. Te z nasionek juz od małego miały kształt pięknej,
    > gęstej choinki)
    >
    > Przechodząc do sedna: mówiono mi, ze maja dorosnac gdzies do 1,5m
    > i wtedy je ciąć. A Ty mówisz, żeby ciąć kiedy?

    "Szpaler co ok. 40 cm" -- po pierwszy błąd. Powinno być tak...

    " * * * * * * * * * * * * * * * * "
    " * * * * * * * * * * * * * * * * "

    ...albo tak (w pierwszej klasie zawsze miałem piątki ze szlaczków)...

    " * * * * * * * * * * * * * * * * "
    " * * * * * * * * * * * * * * * * "
    " * * * * * * * * * * * * * * * * "

    Szkółki też robią sadzonki z nasionek, bo z czego by innego. Ale jak
    mi to tłumaczył leśnik szkółkarz, do sadzenia w miejscu docelowym
    potrzebne jest ukończenie gimnazjum. To znaczy najpierw sieje się
    nasionka, rosnie z nich szkółka podstawowa. W odpowiednim wieku
    przesadza się na nowe miejsce, gdzie już w równiutkich rządkach
    dorasta młodzież drzewna. To pierwsze przesadzenie do gimnazjum ma
    kluczowe znaczenie dla przyjowania się sadzonek, kształtuje rozwój
    systemu korzeniowego. A ten ponoć ważniejszy od tego, co na wierzchu.

    Tak to wyglądało u znajomego, który jakiś czas temu wziął ze szkółki
    chyba dwa tysiące świerczków. Bok trójkata siatki sadzenia trochę
    większy od 40 cm, nie pamiętam dokładnie ile, ale można zmierzyć.
    Cięte tak gdzieś przy wysokości metr z kawałkiem.

    Jarek

    --
    Każdy podręcznik ogrodnictwa wam powie, że "najlepiej wyhodować sobie
    rośliny z nasionka". Ale nie mówi wam, że jeśli chodzi o nasionka,