  • Data: 2010-07-21 10:01:08
    Temat: Re: uziom
    Od: "Tornad" <t...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie mów publicznie, że skończyłeś Politechnikę o kierunku związanym z
    > elektrotechniką. To nie przynosi chwały twoim wykładowcom (choć może to nie
    ich
    > wina). Na początek zastanów się, dlaczego zdolność gromadzenia energii pola
    > magnetycznego (a więc indukcyjność) miałyby mieć tylko zwoje przewodników, a
    nie
    > proste odcinki? Skoro sam zauważyłeś, że indukcyjność zależy od geometrii
    > przewodnika (czyli m.in. zwinięcia w zwoje), to dlaczego dziwi cię, że zależy
> [...]

    No to mi ulzylo, mialem sie ze wstydu obwiesic. Na szczescie konczylem
    budownictwo, nie elekryke. Zreszta za duzo ode mnie wymagasz, to bylo ze 40
    lat temu...
    Ale ta indukcyjnosc plaskownika mnie zaciekawila wiec normalnie do
    hamerykanskiego kalkulatora wstawilem dane i mi wyliczyl.
    Staralem sie przyjac dane zblizone do praktyki. Policzylem indukcje kawalka
    cewki dokladnie 1/4 obwodu cewki o srednicy 1 metra. Czyli drutu zagietego
    lagodnie pod katem prostym. No bo tam chodzi o to aby nie bylo jakichs naglych
    zalaman przewodu bo piorun na ostrym zakrecie mogby nie wyrobic, wiec dalem mu
    szanse, promien skretu pol metra.
    I dla przewodu okraglego fi okolo 2.5 mm uzyskalem wartosc indukcyjnosci
    takiej cwierci "cewki" rowna 0.13 H.
    A dla takiej samej cewki ale wykonanej z plaskownika o szerokosci calowej
    czyli 2.5 cm, jej indukcyjnosc wyszla rowna 0.138 H.
    Jesli ta roznica na trzecim miejscu po przecinku jest taka istotna to ja co
    najmniej spac po nocach nie bede mogl.
    Wiec jak to jest? Gdzie Ty wynalazles te wzory, wg ktorych wychodzi Ci 10-
    krotna roznica w indukcji? I to jeszcze w kierunku wartosci mniejszych gdy
    mnie indukcja liczona po hamerykansku wyszla nieznacznie, ale wieksza.
    Pzdr.
    Tornad