  • Data: 2010-07-21 20:56:43
    Temat: Re: uziom
    Od: j...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > Tak, licze kawalek cewki. A Wy z uporem maniaka mi to odradzacie i wrecz
    tego
    > zabraniacie; tylo prosty odcinek drutu jest wazny...
    > Ja czasem jeszcze mysle i nie wyobrazam sobie doprowadzenia przewodu
    lezacego
    > w gruncie poziomo, do komina czy kalenicy dachu, czyli pionowo, bez jednego
    > zagiecia... A poniewaz to zagiecie ma wielokrotnie wieksza indukcje od
    > przewodu prostego wiec to zagiecie a nie prosta jest istotne. Na tym
    zakrecie
    > piorun moze nie wyrobic.

    [...]

    > Pzdr.
    > Tornad

    Tornad,
    ja nie jestem teoretykiem. Ale mniejsza o to. Jeśli interesujesz się tym
    zagadnieniem, to odszukaj w necie publikacje np. z Politechniki Białostockiej.
    Ewentualnie kup bardzo ciekawy i przystępnie napisany czteroksiąg Alain'a
    Charoya traktujący o zakłóceniach systemów elektronicznych i m.in ochronie
    odgromowej i przepięciowej. Usiłujemy ci wytłumaczyć, że indukcyjność
    przewodów odprowadzających i wyrównawczych ma znaczenie dla prądów
    wywoływanych przez wyładowanie atmosferyczne, gdyż są to prądy o krótkich
    czasach narastania. Powoduje to odkładanie dużych napięć na np. przewodach
    odprowadzających i może powodować przeskoki iskrowe do instalacji w budynku i
    elementów konstrukcji. Uwierz, że przewód okrągły ma większą indukcyjność niż
    płaski, albo sam się tego naucz. Dziś dostęp do wiedzy jest łatwy. Wystraczy
    trochę wysiłku.
    Pozdrawiam
    Jarek