    From: "Tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: wbijanie szalunków do ławy
    Date: Fri, 17 Jul 2009 02:21:29 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Witam,
    > Przy okazji wytyczania narożników porozmawiałem sobie z majstrem bardziej
    > konkretnie na temat fundamentów i trochę mnie przeraził.
    > Ziemię mam zebraną do górnego poziomu ławy, ława 60 cm szer i 50 wysoka ( o
    > 10 cm wyższa niż w projekcie), zbrojona, wylewana w gruncie, wykop wyłożony
    > folią. Ściana fundamentowa będzie z betonu w deskowaniu, szeroka na 30 cm,
    > wysoka na 110 cm.
    > Majster chce następnego dnia po wylaniu ław ustawić na niej deskowanie
    > mocowane do ławy przez wbicie kantówek w świeży beton ławy. Na moje pytanie
> [...]
    Jak zem stary to takich numerow jeszcze nie widzialem aby w jednodniowa lawe
    fundamentowa wbijac kantowki. Toc to przecie normalnie te lawe roz jerdoli.
    Niech sobie wbija paliki obok lawy, w grunt i to dopiero po co najmniej
    trzech dniach kiedy beton nabierze juz polowe swej docelowej wytrzymalosci.
    Owszem dla wysokosci 1.1 m szalunek musi juz byc dosc solidny bo go cisnienie
    hydrostatyczne dwa razy wieksze od wody, dolem rozepcha.
    Teraz izolacje pomiedzy lawa a ta sciana fundamentowa. Z punktu widzenia
    statyki, pracy lawy i sciany jako calosci, brak izolacji daje czterokrotnie
    wieksza wytrzymalosc takiego zestawu na zginanie w porownaniu do analogicznego
    przedzielonego izolacja. Nawet zalecilbym porysowanie kielnia powierzchni
    lawy i wstawienie do niej co 2 m krocow aby ta sciana na niej wylana miala
    mechaniczne powiazanie, wtedy to wszystko pracuje jako tarcza i jest odporne
    na wszelkie nierownomiernosci osiadan i roznice obciazen. A pisze to dlatego,
    ze skoro masz w projekcie lawe 60 cm i lana sciane, to grunt podloza zapewne
    jest kiepski.
    Nie wiem po co te izolacje, jesli ze wzgledow modnego obecnie ocieplania to
    twierdze, ze beton wilgotny czy powietrzno-suchy maja bardzo zblizone wartosci
    przenikalnosci zimna czy ciepla. A i wznios kapilarny betonu zawibrowanego
    mozna liczyc w gora na 20-30 cm. No i ta folia pod lawa tez wydaje mi sie
    zbedna a nawet szkodliwa.
    Jesli chcesz spokojnie spac i miec przekonanie, ze Ci woda kapilarna nie
    bedzie podplywac pod lozko to niech dodadza do dolnej warstwy betonu sciany,
    nieco srodka uszczelniajacego, ktorego nazwy nie znam ale powiedza Ci w
    sklepie. To zamiast dwa razy papy na lepiku.
    Pzdr.