    From: "Tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: wbijanie szalunków do ławy
    Date: Sat, 18 Jul 2009 03:33:07 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > ZTCW jakiekolwiek polaczenia lawy ze sciana fundamentowa jest niewlasciwe.
    > Ale ICOCBW.

    > Pewnie, niech sie beton miesza z ziemia, nie musi byc silny w tym miejscu.
    > Latwiej bedzie korodowal. Niech z niego wycieknie
    > do gruntu woda, ktora w nim jest, szybciej wyschnie.
    >
    > pozdrawiam
    > pluton

    Ales Ty dowciapny, ze az kapie. Nie wiem komu wchodzisz bez wazeliny. Jak
    jestes taki do przodu to wytlumacz mi po co ta izolacja pomiedzy lawa a sciana
    ma byc. Zapewne o ile mnie nie zwyzywasz to zawstydzisz, ze to ze wzgledu na
    podciag kapilarny. Ale jesli juz to ta woda bedzie sobie podciagac od srodka
    sciany fundamentowej z wilgotnego gruntu z boku no i od zewnetrznej strony tez
    bo gosciu nie pisze o jakiejkolwiek innej od poziomej izolacji. Ani o wodzie
    agresywnej w stosunku do betonu co w Polsce jest rzadkoscia.
    Z tym Twoim wyobrazeniem, ze sie beton bedzie z ziemia mieszal to gruba
    przesada. Ja znam kilkadziesiat fundamentow budynkow wylewnych bez zadnych
    chudziakow bezposrednio na grunt, do wykopu i zarowno inwestor jak i
    uzytkownik nie maja o tym pojecia ani zadnych problemow z pekaniem czy
    rysowaniem sie scian. Zreszta piecsetletnie budynki w Krakowie tez nie tylko
    zadnej izolacji ani zbrojenia nie maja ale fundamenty murowane z cegiel
    bezposrednio na gruncie i jakos stoja i zapewne stac beda prze nastepne
    stulecia.
    A "woda z betonu bedzie sie wylewac" to juz maly Jasio tak sobie wyobrazic
    moze. A jesli nawet to jest to zjawisklo korzystne im mniej wody w mieszance
    tym dla betonu lepiej, chyba o tym slyszales. Moze Ci sie z mleczkiem pomylio,
    zgoda ale ono to mleczko tez nie wyparuje lecz wsiaknie w ten wredny grunt i
    go normalnie wzmocni.
    Tlumaczylbym Ci dalej, ze izolacja pod lawa fundamentowa nie tylko jest zbedna
    ale wrecz szkodliwa. Ale zapewne tego nie zrozumiesz bo do tego trzeba miec
    podstawy na poziomie co najmniej licealnym.
    Reasumujac troche wiecej poczytaj, porozmawiaj ze starymi murarzami i
    budowlancami, poczytaj co pisza inni, ktorzy dom wybudowali, dowiesz sie jak
    to robiono i sie robi. Jest takie cos jak tradycja budowlana; ludzie uczyli
    sie na bledach bo nie bylo zadnej teorii, nawet zwiazki mularskie czy inne
    powstawaly aby te wiedze chronic i przekazywac ja potomnym. A teraz kazdy kto
    dziure w d. ma uwaza sie za wszystkonajlepiej wiedzacego fachofaca
    udzielajacego "rad" o charakterze czesto wrecz sabotazowym.
    Tornad