    From: "SJS" <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: zagadki o pszczołach
    Date: Thu, 5 Nov 2009 00:03:10 +0100

    Użytkownik "Barbara Miącz" <s...@i...te.ria.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hcsv8k$g7k$...@i...gazeta.pl...

    > Sprawdzasz mnie ? :-)
    > 1.34C gdy jest czerw czyli latem
    > 2.20C
    > 3.jedna, nie uwzględniając wylęgających się z których powodu stara jest
    > wyprowadzana z ula, o innej liczbie info nie spotkałam
    > 4. o pokarmie / odległości od ula i kierunku względem słońca/-
    > odpowiednim lotem , o zagrożeniach wydzielając feromony
    > 5. 5-2 podstawowe i 3 przyoczka
    > 6. robotnice woszczarki mają w odwłoku gruczoły, wydzielina jest
    > wytwarzana z węglowodanów, po zaschnięciu powstaje wosk
    >
    > Pewnie coś uściślisz lub dodasz- chętnie się dowiem

    1. 34-36
    2. słaby rój około 17, silny około 22 z tym, że przy samej matce jest około
    30
    3. bywa tzw cicha wymiana gdy przez kilka tygodni w ulu jest matka i jej
    córka, - gdy są założone mateczniki może byc przez krótki czas nawet
    kilkadziesiąt z tym, że pierwsza która sie wylegnie stara się je zagryźć i
    od robotnic zależy czy do tego dopuszczą czy nie
    4. zakres jest o wiele większy niż to sobie wyobrażamy np pszczoły
    przewodniczki dokładnie prowadzą rój do nowego miejsca i co ciekawe odbywa
    się to na zasadzie pewnego rodzaju głosowania - to raz
    dwa - stabilizują temperaturę w ulu co jest możliwe przez podgrzewanie lub
    chłodzenie,
    trzy- sygnalizują niebezpieczeństwa, rodzaj, kierunek,
    cztery- doskonale wiedzą jakim pokarmem karmić które larwy a które wyrzucić,
    pięć - potrafią pacykować wosk utrzymując się po kilkadziesiąt w łańcuszku i
    wiedzą gdzie i jak go przenieść i dokleic tak, że my nie wiemy gdzie jest
    doklejone,
    sześć - potrafią sygnalizować graniczne temperatury na zewnątrz ula np +12
    st które dla nich jest bezpieczną granicą,
    siedem - wyczuwają burzę tak dokładnie ,że pierwsze krople to ostatnie
    pszczoły wchodzące do ula,
    osiem - rozróżniają jak budować komórki dla robotnic, trutni, matek,
    dziewięć - w roju reagują jak jeden organizm z opóźnieniem mniejszym niż
    jedna sekunda,
    dziesięć - zapamiętują cechy charakterystyczne intruza, jego zapach,
    kierunek skąd przychodzi, nie wykluczam, że i wygląd,
    jedenaście - potrafią zagryzioną mysz okleić tak, że nie ma problemu z jej
    rozkładaniem się,
    dwanaście - odróżniają pszczoły ze swojego ula od obcych,
    trzynaście - grzmot, huk, hałas podczas rójki powoduje natychmiastowe
    zawiązanie kłębu,
    czternaście - zmoczony rój np na drzewie nie odleci jeśli wszystkie pszczoły
    co do jednej nie wyschną,
    piętnaście - odróżniają czy miód jest dojrzały czy nie a nawet fazy
    przetwarzania nektaru w nakrop i miód,
    szesnaście - potrafią przywołać pszczelarza jeśli cos złego jest w pasiece
    i to wcale nie koniec ich możliwości
    SJS