    From: Marek <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: zatapianie siatki przy ujemnych temperaturach
    Date: Thu, 25 Nov 2010 12:01:35 -0800 (PST)

    On 23 Lis, 15:49, "Adam" <a...@g...pl> wrote:
    > Powoli ko cze styropian, teraz bede kladl siatke, a tu idzie zima.
    > Zadzwonilem do Ceresitu, zaproponowali mi Ceresit CT 85 ZIMA, ktorym mozna
    > kleic przy 0st, tylko ta cena - ok 45 zl/worek, wiec odpada. Nie polecaja
    > zadnych dodatkow typu plastyfikator do betonu. Kleje sa na bazie cementu,
    > wiec teoretycznie plastyfikator powinien sie sprawdzic. Ale jak jest z
    > wlasnosciami klejacymi/wytrzymaloscia kleju, czy taki plastyfikator nie
    > popsuje wlasnosciwosci zaprawy? W necie nic nie mozna znalezc, zaden z
    > producentow nie produkuje klei do niskich temperatur, wiec moze cos w tym
> [...]

    Zaprawy na bazie cementu, wiaza przy ujemnych temperaturach, jesli
    cieplo hydratacji cementu wystarcza do takiego podgrzania zaprawy,
    zeby nie zamarzla, zanim cement zwiaze wode.
    Cieplo hydratacji mozna podniesc, poprzez dodanie przyspieszaczy
    wiazania cementu.
    Najbardziej popularnym byl dawniej chlorek wapnia, ale teraz jest
    nieuzywany, ze wzgledu na przyspieszanie korozji stali.
    Mrowczany, weglany, cukier, tez powoduja przyspieszenie reakcji
    wiazania.
    Najlepiej dziala weglan litu.
    Przyspiesza wiazanie rowniez dodatek cementu glinowego.