  • 21. Data: 2023-11-09 13:11:46
    Temat: Re: Rekuperacja i okap kuchenny.
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 08.11.2023 16:56, Myjk wrote:
    > Z punktu widzenia energetycznego to jest bez sensu [ciach] patrząc po tym
    > jak rzadko się okap używa

    Po latach posiadania okapu w kuchni, całkowicie się zgadzam - załączany
    jest tyle co nic. Jego włączenie to zawsze jakieś wyjątki jak np. gdy
    parzę wędzonki.

    > ja doszedłem do wniosku że robienie oddzielnego
    > wyciągu przy mechanicznej, która skuteczniej wentyluje

    Pamiętając że:

    "Moc zawsze jest potrzebna", "to w ogóle nie ciągnie", "jeśli dla ciebie
    ważniejsze są światełka niż jakość (moc)", "ssie jak szalony" :-)

    Przeciętny okap ma wydajność podobną do WM, a w tym drugim przypadku
    trzeba ją podzielić przez ilość punktów wywiewnych. Coś tu nie gra w tym
    stwierdzeniu i skuteczności :-P

    > Taki filtr stożkowy za tym metalowym w okapie w zasadzie załatwia
    > temat czystości przewodów

    "śmierdzi starym kapciem jak się za długo nie wyczyści wora/filtra",
    "Ale jednak trzeba każdorazowo to zrobić, kurz (dop. z tłuszczem
    szczególnie) nawet bez worka zaczyna w pojemniku z czasem śmierdzieć"

    <potroluje sobie>

    To moc najważniejsza i brak śmierdzących filtrów, taka wybiórcza jednak :-P

    </potroluje sobie>

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 22. Data: 2023-11-09 13:15:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 08.11.2023 20:21, Pete wrote:
    > Ja u siebie okap kuchenny podpiąłem trójnikiem (z klapką) do wyrzutni z
    > rekuperatora. Oraz podpiąłem sterownik silnika okapu pod sterownik reku
    > pod funkcję "okap" która włącza nawiew na 80% i wyłącza wywiew w reku.
    >
    > Załączenie silnika okapu powoduje automatyczne włączenie funkcji okap.

    Podziwiam, serio! Hobby takie.

    A brałeś pod uwagę założenie po prostu wywiewu w kuchni?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 23. Data: 2023-11-09 15:56:37
    Od: WS <L...@c...pl>

    >... ale po zagotowaniu zupy, garnek przykryty pokrywką jest ustawiony
    > na minimalną moc na indukcji - aby tylko "pyrkać". W takim stanie
    > parowanie (roznoszenie zapachów) jest minimalne.

    hm, a co np. z rosołem, który powinien wolno gotować się bez pokrywki ze 2-3h? ;)

  • 24. Data: 2023-11-09 16:11:24
    Od: Kris <k...@g...com>

    czwartek, 9 listopada 2023 o 15:56:39 UTC+1 WS napisał(a):
    > hm, a co np. z rosołem, który powinien wolno gotować się bez pokrywki ze 2-3h? ;)

    Nie powinien się "gotować".
    Wiejskie przepowiednie mówią że rosół nie ma prawa się zagotować.
    Tak samo zresztą jak biała kiełbasa.

  • 25. Data: 2023-11-09 16:16:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    czwartek, 9 listopada 2023 o 16:11:26 UTC+1 Kris napisał(a):
    > Nie powinien się "gotować".
    > Wiejskie przepowiednie mówią że rosół nie ma prawa się zagotować.
    > Tak samo zresztą jak biała kiełbasa.
    A odnośnie okapó w kuchni:
    Ładnych kilka lat temu wywaliłem kuchnię gazową z kuchni i na jej miejsce wstawiłem
    indukcję.
    Jakiś czas później przy zmianie mebli wywaliłem stary okap nowy miałem kupić
    zostawiłem na niego miejsce i nie mam go do dzisiaj.
    Przy indukcji okazał się zbyteczny. Te tłuste syfy przy indukcji się praktycznie
    wcale nie osadzają tak jak to było przy gazówce.
    A gotujemy naprawdę dużo.
    Przyznam jednak że podczas większego gotowania czy smażenia na przykładach śledzi,
    parzenia wędzonek itp po prostu otwieram w kuchni okno.
    Póki co rachunki za ogrzewanie mnie nie zabijają więc nie zamierzam nic zmieniać

  • 26. Data: 2023-11-09 16:23:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 09.11.2023 o 16:16, Kris pisze:
    > Te tłuste syfy przy indukcji się praktycznie wcale nie osadzają tak jak to było
    przy gazówce.

    Bo masz je rozsmarowane na dużej powierzchni.

    Robert

  • 27. Data: 2023-11-09 16:32:25
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2023 o 16:11 Kris <k...@g...com> pisze:

    > Nie powinien się "gotować".
    > Wiejskie przepowiednie mówią że rosół nie ma prawa się zagotować.

    Przepisów na rosół jest tyle ile kucharek.
    U mnie od zawsze mówiło się, że rosół powinien "pyrkać".
    Ja rosół gotuję w niedzielę od 7 mej do 13 tej :-)
    Nigdy też u mnie nie dodawało się do rosołu mięsa z kury, bo kury na
    największe biedaki na wsi jedzą :-). Tak mówiła moja prababcia. Później to
    już poszło...czwarte pokolenie i też nie dodaje kury do rosołu.

    TG

  • 28. Data: 2023-11-09 17:02:24
    Od: Kris <k...@g...com>

    czwartek, 9 listopada 2023 o 16:32:28 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

> [...]
    > największe biedaki na wsi jedzą :-). Tak mówiła moja prababcia. Później to
    > już poszło...czwarte pokolenie i też nie dodaje kury do rosołu.

    Co do kury się nie wypowiem ale my wbrew przepisowi babci zawsze do rosołu dodajemy
    wołowiny najlepiej z kością.
    Ewentualnie ćwiartkę kaczki ale takiej wiejskiej nie tej z marketu.
    No i makaron tylko własnoręcznie robiony tego kupnego nigdy nie używamy.
    Generalnie nie lubie makaronu pod żadną postacią czasami spożywam go tylko w rosole
    ale najczęściej robię rosół w wersji tak zwanej kaszubskiej czyli gotuję ziemniaki i
    jem rosół z ziemniakami

  • 29. Data: 2023-11-09 17:06:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    czwartek, 9 listopada 2023 o 16:23:28 UTC+1 Robert Wańkowski napisał(a):
    > Bo masz je rozsmarowane na dużej powierzchni

    Upierał się nie będę bo być może masz rację ale obserwacje nasze wyglądają nieco
    inaczej.

  • 30. Data: 2023-11-09 18:07:28
    Od: Pete <n...@n...com>

    > Podziwiam, serio! Hobby takie.
    >
    > A brałeś pod uwagę założenie po prostu wywiewu w kuchni?

    Sie niedałosie.
    Płyta na wyspie, "okap" wysuwany z wyspy. Miejsca na silnik brakło, więc
    rura z okapu w posadzce leci do pomieszczenia tech. i tam dopiero
    turbina (zaletą mniejszy hałas w kuchni). A tam już łatwo było się wpiąć
    w wywiew reku.

    --
    Pete