  • 1. Data: 2016-11-03 19:21:32
    Temat: Rozdzielnica elektryczna w domu - zawyżone średnice przewodów
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Oglądam sobie różne materiały z internetu dotyczące łączenia elementów w
    domowych rozdzielnicach elektrycznych i prawie wszędzie widzę, że
    stosuje się mocno przewymiarowane średnice przewodów.

    Tam, gdzie można by zastosować 4 mm2 (max 25A) stosują nawet 10 i więcej
    mm2. Po co to? Mają prowizję od sklepu?

    --
    MN

  • 2. Data: 2016-11-03 20:23:03
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marcin N pisze tak:

    > Oglądam sobie różne materiały z internetu dotyczące łączenia
    > elementów w domowych rozdzielnicach elektrycznych i prawie
    > wszędzie widzę, że stosuje się mocno przewymiarowane średnice
    > przewodów.

    link?

    > Tam, gdzie można by zastosować 4 mm2 (max 25A) stosują nawet 10 i
    > więcej mm2. Po co to? Mają prowizję od sklepu?

    Może według ruskiej szkoły. Wszystko 2 x grubsze. Może nie chcą robić
    kilku wersji na rózne rynki. Może tylko taki kabel kupili w promocji ;)
    Może lubią się bawić w zaprasowywanie linek bo to tak ładnie wygląda.

    Oglądałem angielskie rozdzielnice. Tam kable daja grube jak ołówek ;)
    Wlot 100A, obwody po 32A. Może to taki dupochron u naszych.

    --
    Piter

    Na czym polega remont generalny domu w Anglii?
    Na wymianie wszystkich dywanów.

  • 3. Data: 2016-11-03 20:42:03
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2016-11-03 o 19:21, Marcin N pisze:
> [...]
    > stosuje się mocno przewymiarowane średnice przewodów.
    >
    > Tam, gdzie można by zastosować 4 mm2 (max 25A) stosują nawet 10 i więcej

    Może odpowiesz na pytanie, jaką częścią ogólnych kosztów jest trochę
    grubszy przewód?
    Bardzo rozsądne podejście w dobie rozwoju technicznego.
    Już niedługo kupisz sobie samochód elektryczny.
    Będzie gdzie podłączyć ładowanie na noc.

  • 4. Data: 2016-11-03 20:42:43
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-11-03 o 19:21, Marcin N pisze:
    > Tam, gdzie można by zastosować 4 mm2 (max 25A) stosują nawet 10 i więcej
    > mm2. Po co to? Mają prowizję od sklepu?
    Maksymalna obciążalność przewodu to nie wszystko. Dochodzą jeszcze
    spadki napięcia, a nie każdy lubi przygasające żarówki, gdy włączy sobie
    akurat w kuchni spawarkę :->

    Maciek

  • 5. Data: 2016-11-04 06:57:44
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2016-11-03 o 20:42, t-1 pisze:
> [...]
    > Bardzo rozsądne podejście w dobie rozwoju technicznego.
    > Już niedługo kupisz sobie samochód elektryczny.
    > Będzie gdzie podłączyć ładowanie na noc.

    Znaczy jak chcesz ładować ten samochód, skoro kable w ścianach ciągle
    mają 2.5mm2? Ciągle przygotowane są na 16A. Co Ci przyjdzie po tym, że w
    samej rozdzielnicy dasz 10 mm2?

    Odpowiadając na pytanie, jaką częścią kosztów są zbyt grube przewody:
    NIEUZASADNIONĄ.

    --
    MN

  • 6. Data: 2016-11-04 07:51:49
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marcin N pisze tak:

    > Znaczy jak chcesz ładować ten samochód, skoro kable w ścianach
    > ciągle mają 2.5mm2? Ciągle przygotowane są na 16A. Co Ci przyjdzie
    > po tym, że w samej rozdzielnicy dasz 10 mm2?

    Ale kable w ścianach 2.5mm2 to nie jest przymus. W moim mieszkaniu
    mam fabrycznie 40A bo nie ma gazu i kabel wchodzący jest gruby.
    Wychodzący też.

    W Polsce to się robiło dotąd instalacje do lampki na biurko ale nie
    znaczy, że tak musi być zawsze. Kable wchodzące były cienkie. A jeśli
    mieszkaniec zachce płacić za więcej mocy to nie można mu sprzedać?

  • 7. Data: 2016-11-04 10:11:29
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam!

    > Oglądałem angielskie rozdzielnice. Tam kable daja grube jak ołówek ;)
    > Wlot 100A, obwody po 32A. Może to taki dupochron u naszych.

    Ale nie wiem czy zauważyłeś, że oni w każdej wtyczce mają bezpiecznik.
    Czasem też bym tak chciał.
    Pozdro abomito

  • 8. Data: 2016-11-04 10:30:52
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam!
    > Tam, gdzie można by zastosować 4 mm2 (max 25A) stosują nawet 10 i więcej
    > mm2. Po co to? Mają prowizję od sklepu?

    Znaczy, że kolega nie elektryk?
    Nikomu się nie chce dawać zbyt grubych przewodów, do zwyczajnie:za ciężkie,za drogie
    i żle się łączy. Z jednym warunkiem:jeśli klient sobie życzy.
    Na instalacjach straciłem sporo lat.Owszem: widywałem również w drugą stronę;
    poleciłem , żeby inwestor kupił kabel 10 , a najlepiej 16 mm.Gościu popytał, i kupił-
    4mm.Założyłem. Tylko póżniej pytał, dlatego na nim śniegu nie ma, więc wyjaśniłem.

  • 9. Data: 2016-11-04 13:43:03
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    abomito pisze tak:

    > Ale nie wiem czy zauważyłeś, że oni w każdej wtyczce mają
    > bezpiecznik. Czasem też bym tak chciał.

    no mają bezpiecznik chyba max 13A ale co z tego. Ring w pokoju robią na
    liczbę gniazdek nie wiecej niż i pewnie zakładają, że mieszkaniec
    nawtyka urządzeń do obucha.

    Ja bym chciał tak jak oni mają, wszedzie grube piony wtedy bym się nie
    bał że naprawię coś w mieszkaniu a na wejściu do mieszkania upalą się
    cienkie przewody bo baba pomyśli był elektryk to teraz hulaj dusza.
    Trzy prodiże on.

  • 10. Data: 2016-11-04 17:36:40
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2016-11-04 o 10:30, abomito pisze:
> [...]
    4mm.Założyłem. Tylko póżniej pytał, dlatego na nim śniegu nie ma, więc wyjaśniłem.

    Nie rozumiemy się.
    Nie piszę o kablach idących w ziemi od licznika do skrzynki w domu, ale
    o krótkich przewodach w samej skrzynce.

    --
    MN