  • 1. Data: 2009-03-22 19:41:24
    Temat: Sankom OZC - różnice przy went. grawitacyjnej i mechanicznej
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    Witam,

    w celu policzenia parametrów ogrzewania podłogowego dla Domu w
    Rododendronach 5 Archona
    (http://www.archon.pl/projekt_domu/dom_w_rododendron
    ach_5/m434b8c4a91497#
    ) ściągnąłem program aquatherm-Polska OZC 4.0:
    http://www.sankom.pl/s,programy-firmowe,27.htm

    Mam kilka pytań w związku z wynikami obliczeń tego programu:
    1. Obliczone przez OZC "Projektowe obciążenie cieplne budynku ?HL"
    wynosi 9890W. W gotowym projekcie z Archona jest "Obliczeniowe
    zapotrzebowanie ciepła budynku Q = 10,89kW". Czy taką różnicą należy się
    przejmować (w sensie czy wskazuje ona że ewidentnie coś istotnego źle
    wpisałem w programie)?

    2. Porównałem wyniki dla tego samego domu z wentylacją grawitacyjną i
    mechaniczną z odzyskiem ciepła (sprawność maks. 90%). Przy wentylacji
    mechanicznej obciążenie cieplne budynku wyraźnie spadło (do 8514W) co
    wydaje mi się rozsądne. Jednakże roczne zapotrzebowanie na ciepło do
    ogrzewania wzrosło z 50,86GJ aż na 60,47GJ. Czy to jakiś błąd w
    programie czy jak to rozumieć?

    Jakby ktoś miał czas się przyjrzeć, to szczegółowe wyniki obliczeń dla
    obu wariantów wentylacji są w arkuszu pod adresem
    http://m.krakow.pl/~jacek/went_porownanie.xls
    (są tam dwie zakładki - wyniki ogólne i szczegóły sezonowego
    zapotrzebowania na ciepło). Dzięki za pomoc.

    --
    Jacek Midura

  • 2. Data: 2009-03-22 20:07:57
    Od: a...@g...com

    On 22 Mar, 20:41, Jacek Midura <j...@...krakow.pl> wrote:

> [...]
    > wydaje mi się rozsądne. Jednakże roczne zapotrzebowanie na ciepło do
    > ogrzewania wzrosło z 50,86GJ aż na 60,47GJ. Czy to jakiś błąd w

    Cos popaprales ;-) Ale widze np. tutaj blad:

    Średnia liczba wymian powietrza n: 0,5 Średnia liczba wymian
    powietrza n: 1,2
    Dopływające powietrze wentylacyjne Vv: 204,6 m3/h Dopływające
    powietrze wentylacyjne Vv: 530,7 m3/h

    Przy wentylacji mechanicznej przyjales doplyw 530m3/h, 1,2 wymian /
    godzine. To zbyt duzo :) Przyjmij 0,3 do 0,5 wymiany i sprawdz
    wyniki ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2009-03-22 21:42:54
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    a...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > Przy wentylacji mechanicznej przyjales doplyw 530m3/h, 1,2 wymian /
    > godzine. To zbyt duzo :) Przyjmij 0,3 do 0,5 wymiany i sprawdz

    No właśnie też mi się to nie podobało, ale nie wiem, skąd mu się wzięła
    liczba wymian 1,2 - we wszystkich pomieszczeniach mam 0,5 dla obu
    rodzajów wentylacji. W zakładce "Dane ogólne" są wymagania higieniczne
    wentylacji dla poszczególnych rodzajów pomieszczeń, ale tam też mam
    wszędzie 0,5.

    --
    Jacek Midura

  • 4. Data: 2009-03-27 22:27:45
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    Jacek Midura pisze:

> [...]
    > rodzajów wentylacji. W zakładce "Dane ogólne" są wymagania higieniczne
    > wentylacji dla poszczególnych rodzajów pomieszczeń, ale tam też mam

    Chyba zaczynam rozumieć z grubsza skąd ten wzrost ilości powietrza
    wentylacyjnego przy mechanicznej - może komuś się to też przyda.

    Mianowicie jest norma określająca minimalne strumienie powietrza usuwane
    z poszczególnych rodzajów pomieszczeń - PN-83/B-03430 (
    http://www.wentylacja.org.pl/02_art4.htm ). Dla łazienki jest to 50m3/h,
    dla kuchni 50 albo 70 itd. Jeśli wybierzemy wentylację mechaniczną to
    OZC wymusza spełnienie tych norm, przez co liczba wymian powietrza
    rośnie dość konkretnie. Wielkości strumieni dla poszczególnych typów
    pomieszczeń można sobie ustawiać w zakładce Ogólne - Wentylacja i
    wymagania higieniczne (kolumna Vex).

    Inna sprawa, że nawet uwzględniając te normy to coś za dużo jednak
    wychodzi (530m3/h nijak się nie uzbiera z kuchni i dwóch łazienek), coś
    tu jeszcze musi tę wartość podbijać.

    --
    Jacek Midura