  • 1. Data: 2011-03-01 19:44:05
    Temat: Solar i podlogowka - sterowanie dla dociekliwych, nie papo smerfow.
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uszanowanie.

    W marcu zaczely pojawiac sie warunki do wspomagania CO solarem ustawionym
    pod katem 40 stopni. Zasobnik rozgrzal sie do 47C do godziny 1pm. Niestety
    pochylenie kolektora pod katem 40 stopni to ciagle za malo, bo slonce ciagle
    jest nizej. Mimo to uzyskiwane temp. sa coraz bardziej optymistyczne a grzac
    ciagle jeszcze trzeba.
    W zwiazku z tym wymyslilem sobie uklad hydrauliczny jak mi sie wydaje
    najlepszy do mojej instalacji. Rodzi to niestety problemy - jak tym
    sterowac?
    Uklad polega na zamontowaniu zaworu trojdrogowego na powrocie glikolu z
    wezownicy zasobnika. Przelaczenie zaworu spowoduje, ze glikol poplynie przez
    wymiennik odzyskany z kotla dwufunkcyjnego. Wymiennik zamontowany bedzie na
    obiegu podlogowki przed mieszczem. Takie umiejscowienie umozliwi
    bezposrednie podgrzewanie podlogi w czasie kiedy kociol nie pracuje
    korzystajac przy okazji z istniejacej pompy podlogowki, a mieszcz zamknie
    obieg od strony kotla. Kiedy kociol pracuje mieszacz bedzie otwieral
    mniejszy przeplyw od strony kotla, bo caly obieg bedzie podgrzewany solarem.
    W obawie o opory przeplywu obiegu sporej podlogowki przez niezbyt duzy
    wymiennik w calym sezonie, zamontowany ma byc drugi zawor trojdrogowy dzieki
    ktoremu na czas pracy wymiennika woda kierowana bylaby przez wymiennik a
    kiedy solar nie grzeje woda plynelaby niejako rurka obok. Oba zawory
    sterowane bylyby razem wiec to nie problem. Tak to po krotce hydraulicznie
    ma wygladac.
    Dalej zalozenia:
    ma byc bezobslugowo
    ma byc inwestycyjnie tanio.
    Tanio bo moze oszczednosci nie powala i nigdy sie nie zwroci, bezobslugowo
    bo inaczej nie ma to sensu.
    A wiec, zawory maja byc przelaczone kiedy wystapia ku temu odpowiednie
    warunki, tj. kiedy temp. wody w zasobniku osiagnie zalozona. To
    najlatwiejsze. Warunek drugi, na dworzu jest temp. wymuszajaca ogrzewanie
    domu. Nadal latwo. Warunek trzeci, solar grzeje kiedy temp. kolektora jest
    wyzsza od temp. odbiornika. A wiec nalezy mierzyc nie tylko temp. zasobnika
    ale takze temp. wymiennika by wyzsza temp. wody w zasobniku nie powodowala
    wylaczenia pompy w skutek odwrotnej rozicy temp. tj. wyzsza odbiornika niz
    kolektora. Innymi slowy do sterownika nalezaloby wprowadzic jako trzecia
    temp. wymiennika warunkujaca rodzaj pracy w trybie CO. A wiec, podgrzanie
    zasobnika do zalozonej temp. powoduje przelaczenie w tryb CO i wlaczenie
    pompy podlogowki o ile nie pracuje, ale tylko wtedy kiedy na zewnatrz jest
    nizsza od zalozonej minimalnej temperatura. Pozniej tryb CO ignorowalby
    wskazania czujnika temp. zasobnika ktory odpowiadalby wylacznie za warunkowy
    tryb pracy. Nastepnie praca CO opieralaby sie na porownaniu temp. wymiennika
    i kolektora.
    Sugestie blednych zalozen mile widziane, ale moze ma ktos pomysl jak
    rozwiazac w prosty sposob takie sterowania bez budowania skrzyni warunkowo
    umieszczonych przekaznikow sterowanych adoptowanymi prostymi sterownikami
    odczytujacymi temp. kazdego elementu z osobna. Moze sa jakies proste
    programowalne uklady umozliwiajace zbudowanie czegos takiego?

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2011-03-01 20:02:33
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Uszanowanie.

    strasznie długie i nie dałem rady przeczytac - moze potem. Ale jak tam napisałes to
    co ja ponizej to tez dobrze :-)
    Ale tak mnie naszło:
    solar daje jakąś temperature - im wiekszą chcemy wykorzystać tym on jest mniej
    sprawny.
    Zatem to ciepło (za pomocą wymiennika ciepła glikol/woda) wykorzystajmy na ogrzewanie
    WYJSCIA z podłogówki bo tam temperatura w układzie CO jest najniższa. Jesli
    temperatura z solara bedzie za mała zeby ogrzewać dom, to moze bedzie chociaż na tyle
    duza zeby podniesc temperature wody w podłogówce. Włączony piec bedzie musiał o
    mniejsze dT podniesc temperature wody - czyli bedzie na nim oszczednosc. Czyli
    ciepło z solara mimo wydawałoby sie za niskiej temperatury do ogrzewani - i tak
    wejdzie w blilans cieplny układu na plus.
    A w chwili gdyby solary dały na tyle duzo ciepła zeby grzac podłogówke same, to piec
    sie po prostu nie włączy.

    b.

  • 3. Data: 2011-03-01 20:28:00
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Uszanowanie.

    >strasznie długie i nie dałem rady przeczytac - moze potem. Ale jak tam
    >napisałes to co ja ponizej to tez dobrze :-)
    >Ale tak mnie naszło:

    Nooo, to co napisales jest podstawa tego pomyslu.
    Nie chodzi o to, zeby grzac dom solarem a zeby wykorzystac trudna do
    wykorzystania gdzie indziej energie.
    Dzis kolektor wzglednie szybko ogrzal wode w zasobniku, ale niestety jak
    gradient przekracza 50-60C to grzanie idzie juz znacznie trudniej. Z
    ciekawosci wlasnie spojzalem na sterownik, teraz na zewnatrz jest -10,3C, a
    obliczeniowa temp. zasilania podlogowki 31C. W dzien jest cieplej i temp.
    zasilania spada, zatem kolektor nie musi rozgrzewac sie do 50 czy 60C by
    pozyskana energia mogla byc zauwazona w bilansie. Fizycznie, mieszacz sie
    nie otworzy lub otworzy sie mniej powodujac rzadsze odpalenie kotla.
    Pozostaja jeszcze grzejniki, ale wpiecie wymiennika w powrot kotla uzaleznia
    odbior ciepla z kolektora od pracy kotla a ten pracuje w okreslonych
    ustawionych temp. zewnetrznych. Nie bedzie wiec mozliwosci niezaleznego
    "ladowania" podlogowki w dzien kiedy jest cieplej i swieci slonce na
    przelomach sezonow kiedy kociol moze sie calkowicie wylaczyc dzieki
    osiaganej granicy grzania. Wlaczy sie dopiero kiedy temp. zewnetrzna spadnie
    ponizej tej granicy, ale slonca juz nie bedzie.
    Wiem, ze to dlugie i nudnawe posty. Temat jest dla wytrwalych i
    zainteresowanych tematem bo trudny do opisania w kilku zdaniach. Przy okazji
    moze trafimy na nisze tworzacego sie rynku. Zbudujemy grupowy sterownik i
    bedziemy mogli jak Werbinski, zyc z kapitalu. :-DD

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2011-03-01 20:31:13
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > ciekawosci wlasnie spojzalem na sterownik, teraz na zewnatrz jest -10,3C, a

    gdzie ty żyjesz, brrrrrrr

    > obliczeniowa temp. zasilania podlogowki 31C. W dzien jest cieplej i temp.

    a zmierz temperature wylotu z podłogówki. Ile jest?

    > bedziemy mogli jak Werbinski, zyc z kapitalu. :-DD

    Na działce? Zwariowałeś? :-)

    b.

  • 5. Data: 2011-03-01 20:31:41
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > najlepszy do mojej instalacji. Rodzi to niestety problemy - jak tym sterowac?

    Jaki masz regulator do tego kotła? U mnie jest VRC430 i on ma odpowiednią do
    takiego układu logikę.
    Należy dokupić moduł solarny VR68 za jakieś 350zł (sterownik solarów wówczas
    jest niepotrzebny). Schemat jest na stronie vaillanta w dokumentacji do modułu
    VR-68 (moduł solarny).
    Piszę o vaillancie, bo jak dobrze pamiętam Ty masz kocioł vaillanta.

    --
    Bartek

  • 6. Data: 2011-03-01 20:36:49
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >gdzie ty żyjesz, brrrrrrr

    Tzw. Polska "B" :-DD

    >a zmierz temperature wylotu z podłogówki. Ile jest?

    Na predce nie mam czym, ale jak znam zycie bedzie nizsza. :-)

    >Na działce? Zwariowałeś? :-)

    No fakt, do tego z baba z gumy na prad. Przyznaje, to zly przyklad. :-)

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2011-03-01 20:47:27
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    > dokumentacji do modułu VR-68 (moduł solarny).
    > Piszę o vaillancie, bo jak dobrze pamiętam Ty masz kocioł vaillanta.

    Niestety nie mam Vaillanta, mam Dedietricha.
    Wiem, ze rozne kotly maja rozne opcje solarne. Obawiam sie jednak, ze z
    zalozenia podgrzewaja wode powrotna kotla wtedy kiedy on pracuje a nie
    wylacznie podlogowki. Przyznaje, ze nie analizowalem nigdy takich dodatkow
    kotlowych i moge sie mylic. Gdyby takie gotowce byly to moze udaloby sie
    zaadoptowac cos takiego do wlasnych otwartych rozwiazan. Podejzewam jednak,
    ze cena nie bedzie atrakcyjna.
    Prosty sterownik wyobrazam sobie jako uklad do ktorego mozna sie podpiac z
    kompa, cos tam wcisnac, podlaczyc pare przekaznikow, zamknac w skrzynke i
    zapomniec. Dobrze przemyslany uklad ma szanse pracowac bez kombinacji do
    samej smierci systemu.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2011-03-03 08:59:33
    Od: Piotr Woźniak <w...@g...com>

    W dniu 2011-03-01 21:47, Maniek4 pisze:
> [...]
    > zapomniec. Dobrze przemyslany uklad ma szanse pracowac bez kombinacji do

    Ja robię hobbystycznie sterownik wentylacji, GWC, cyrkulacji i może w
    przyszłości również CWU na bazie PCta. Skoro i tak mi będzie serwerek
    stał w kotłowni to mogę go wykorzystać :) Podpinam do niego czujniki
    temperatury na 1wire i jestem w trakcie szukania sterowanego z komputera
    przekaźnika. Może nie jest to rozwiązanie super tanie ale za to
    elastyczność jest niezrównana :)

    Trzeba niestety trochę programować.

    Pozdrawiam
    Piotr Woźniak

  • 9. Data: 2011-03-03 19:46:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Piotr Woźniak" <w...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > temperatury na 1wire i jestem w trakcie szukania sterowanego z komputera
    > przekaźnika. Może nie jest to rozwiązanie super tanie ale za to

    O cos podobnego mi chodzilo, ale podtrzymywanie napiecia serwera przez 24h
    tylko w ukladzie majacym przynosic oszczednosci bedzie wygladac nieco
    dziwacznie. :-) Poniewaz inwestycje majace na celu oszczednosci musza zwraca
    sie w rozsadnym czasie, wiec nie moga byc rowiez drogie. Nie mam innego
    zastosowania dla serwera, wiec dla mnie to wybor nieracjonalny. Gdybys
    jednak sterowal tym wiecej rzeczy to rozwiazanie nabiera sensu. A poniewaz
    nie jestem elektronikiem to nic sam nie ulepie, wiec pozostane przy pomysle
    budowania hybrydy z gotowych elementow dzialajacych warunkowo wpietych w
    istniejacy uklad.
    Do przelaczenia elektrozaworow wystarczy najprostszy sterownik pompy CO
    zasilajacy przekaznik przelaczajacy elektrozawory. Miedzy przekaznikiem i
    powyzszym sterownikiem mozna wpiac prosty termostat pokojowy z czujnikiem
    zewnetrznym na ktorym bedzie ustawiana zewnetrzna temp.do ktorej solar ma
    ogrzewac podlogowke. Sterownik moze byc zasilany napieciem pompy solarnej,
    dzieki czemu calosc zadziala tylko wtedy kiedy warunki sloneczne na to
    pozwola. Do mierzenia temp. wymiennika trzeba bedzie uzyc analogicznego
    czujnika mierzacego temp. w dole zasobnika. Elektrycznie przelaczy sie je
    przekaznikiem. W ten sposob sterownik solarny zamiast "widziec" temp.
    zasobnika, bedzie pracowal w oparciu o wskazanie temp. wymiennika ciepla z
    podlogowka. Trzeba jeszcze dopracowac szczegoly, przemyslec kierunki
    zasilania przekaznikow i mysle, ze moze wyjsc z tego tani, przejzysty i
    sprawnie dzialajacy uklad, dajacy mozliwosc sterowaniatym tym co trzeba.

    > Trzeba niestety trochę programować.

    Tego sie nie boje, ale nie wiem co mam programowac.

    Pozdro.. TK