  • 131. Data: 2012-05-03 21:27:14
    Temat: Re: Solar po roku 3235kWh
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jnu9hd$kil$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie bardzo rozumiem pytanie...
    > Węglem ogrzewam, bo to lokalnie najkorzystniejsze w mojej ocenie źródło
    > ciepła. Mam tu gros osób grzejących propanem i... wiesz co...?

    Pytanie bylo retoryczne, bo skoro uwazasz, ze inwestycje w placenie
    mniejszych rachunkow sa nieoplacalne to pytanie rodzi sie samo. Po co
    wybrales tansze zrodlo ciepla skoro inwestycyjnie kosztowalo Cie znacznie,
    znacznie drozej do najtanszego inwestycyjnie pradu. Toz to nie ja pisze, ze
    kto wie co bedzie za dziesiec lat. Skoro tak to po co ocieplenie, kociol z
    osprzetem za pewnie dziesiec tysi i sklad opalu za kilkanascie?

    :-) każdy
    > z nich ma i tak skład opału, ale nie węgla, tylko drewna... i to większy
    > niż mój skład węgla, a ponadto niezamierzoną kotłownię w salonie, czego ja
    > już nie muszę mieć.
    > Skoro ich koszty ogrzewania są dwukrotnie wyższe od moich, bo propanem
    > ogrzewają, to chyba inwestycja w kotłownię węglową była trafiona.

    Nie mam pojecia, nie zajmuje sie tym. Pisalem nie raz, ze wegla nie chce, bo
    nie. Wykazalem, ze wegiel inwestycyjnie wcale nie jest najtanszym zrodlem,
    paradoksalnie propan wyjdzie znacznie taniej, bokociol kupi ponizej dwoch
    tysi i nie potrzebuje skladu opalu, o pracy nie wspomne.

    > Gdybym natomiast chciał wyzyskać tyle energii ile potrzebuje mój dom, z
    > prądu, to rachunek miałbym o co najmniej 30-40 proc wyższy w drugiej
    > taryfie, a w 1, to nawet nie wiem, ale pewnie bym zbankrutował, bo mogłoby
    > się okazać, ze się w 12 tysiącach nie zmieszczę za prąd.

    No dobra, ale za dziesiec lat to kto wie co bedzie... :-)

    > Do węgla dokładać solary, to raczej za opłacalne nie jest - było o tym nie
    > raz już :-).
    > Nie rozumiem zacietrzewienia w obronie ich opłacalności...

    Tu nie ma zacietrzewienia. Staram sie prezentowac suche dane z minimalna
    iloscia komentarzy. Jak widac sa ludzie ktorych to interesuje, wiec pewnie
    warto. Sam wiesz, ze palenie weglem latem nie jest ekonomiczne w stosunku
    ilosci wlozonej energii do wykorzystywanej. Malo tego, musisz latem robic to
    co zima. Nie chodzi o to czy sie oplaca w zlotowkach w prostym rachunku,
    chodzi o to czy sie oplaca tego nie robic ze zwrotem w rozsadnym czasie. W
    koncu jaka masz alternatywe? Wegiel czy pampersy albo drogi prad. Rezygnujac
    z wegla plasz za prad, tu solary sa moim zdaniem dobra alternatywa. Jak
    chcesz palic caly rok to przeciez nikt Ci nie zabroni.

    > Zresztą... jakbym zrobił kotłownię na olej, czy gaz, a nawet prąd, to też
    > to pomieszczenie byłoby potrzebne, bo gdzieś te rozdzielacze, pompki,
    > rurki i baniak na CWU wstawić trzeba, zatem gadanie, że zbudowałem coś
    > dodatkowo jest całkowicie pozbawione sensu. a że kocioł wymaga komina i
    > ciut miejsca - całkiem nie dużo wbrew pozorom - i co nieco się syfi w
    > kotłowni, bo się syfi i temu nie zaprzeczam... to jest coś za coś. Chcesz
    > taniej, to są niedogodności i wiedziałem to przed budową oraz to
    > zaakceptowałem.
    > Problemu nie widzę.

    Piec elektryczny mozesz zamontowac pod zlewozmywakiem. Nie chodzi tyle o
    kotlownie co o sklad opalu. Ja nie mam takiej mozliwosci, bo zwyczajnie tego
    nie przewidywalem. Gdybym chcial go zrobic to albo musialbym dolozyc
    fundamentow, albo zrezygnowac z czesci mieszkalnej. Jedno i drugie to sa
    wymierne koszty o ktorych palacze zapominacie.

    > Dlatego bronię tezy, że solary dla mnie będą opłacalne wtedy i tylko
    > wtedy, kiedy ich koszt instalacji spadnie poniżej magicznej granicy.
    > Czy jest w tym coś dziwnego?

    Nie, do czasu kiedy przestaniesz godzic sie na palenie latem.

    Pozdro.. TK

  • 132. Data: 2012-05-03 21:31:33
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    >Primo, gdzieś pisałeś tak coś sobie przypominam że jak zejdzie do 3 tys zł
    >a teraz już ma spaść poniżej 3 tyś.
    >Secundo, chyba nigdy nie kupisz. Nie bierzesz pod uwagę szalejącej
    >inflacji która jest niestety ale szybsza niż spadające ceny tych urządzeń.
    >Po prostu miedź i szkło są w cenie a pracownicy którzy to lepią muszą
    >dostać wynagrodzenie.

    Gdyby u nas było tyle slońca co w Afryce , to można by zrobić tak jak robią
    w Egipcie ...
    Czyli takie zbiorniki plastikowe jak do szamba (oczyszczalni scieków) na
    dach i po kłopocie. Nagrzeje się to to i daje ciepłą wodę. Jak jeden
    zbiornik na mało to kupić kilka ...
    Tak mają to w Egipcie. W Tunezji trochę inaczej. Blaszany zbiornik na dachu
    i po kłopocie , choc zapewne te plastikowe zbiorniki byly by bardziej dlugo
    wieczne ...

    Jakoś w krajach gdzie mają mnóstwo słońca u nikogo nie widzialem solarów ,
    nawet na super wypasionych rezydencjach ...

    Za taką cenę jaką firmy sobie życzą za kompletne instalacje solarne z
    montażem lepiej kupić w zbliżonej cenie pompę powietrze-woda , która poza
    ciepłą wodą poza sezonem grzewczym da także ciepło w sezonie grzewczym ...

    Solar to tylko drogi dodatek. Nie zastąpi posiadanego zródła ciepła (piec ,
    pompa ciepła) a jedynie może wspomóc ...
    Tylko wspomaganie za około 10tys to głupota ...

  • 133. Data: 2012-05-03 21:42:25
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    >Ok
    >Dziwi mnie tylko jedno:
    >Wypisujesz tu ile to Robert musi sie narobic przy obsłudze kotla na
    >groszek, ile traci przez to kasy i cennego czasu a sam >na spalenie 3
    >kubikow drewna w salonie/kotlowni straciles na pewno wiecej czasu jak
    >Robeert przez cały sezon grzewczy >przy kotle w którym spalił pewnei ze 3
    >tony groszku. I nie dziw sie prosze że np Robertowi sie kolektory nie
    >opłacaja skoro >CWU przez sezon letni kosztuje go 300 czy 400zł. Tak samo u
    >mnie skoro ja na CWu latem wydam maks 200zł to nie wiem >jak bym nie liczył
> [...]

    Bo to zwykłe oszukiwanie siebie i innych ...

    Spalanie 3 kubików drewna wymaga mnóstwa czasu i jest bardzo czasochłonne.
    nawet powiem cholernie pracochłonne i meczące , bo trzeba ognia pilnować.
    Ciężko nazwać to rekreacją jak od 17-23.00 trzeba pilnować ognia i dokładać
    ..

    Ja po swoim przykładzie sądzę że palenie ekogroszekiem kosztowało mnie
    duuuuuuuuużo mniej czasu i roboty niż palenie "rekreacyjne" drewnem ...

    U siebie co 7-11dni dokładałem do podajnika po 3 worki opału. Co tydzień
    wysypywalem popiół + czyszczenie kotłowni. Czyli powiedzmy max 15-30 minut
    tygodniowo ...

    Tyle że ja nie nazywam tego paleniem rekreacyjnym , choć kosztowalo mnie to
    duuuuużo mniej czasu i roboty niż te palanie rekreacyjne w kominku ...

  • 134. Data: 2012-05-03 21:43:47
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości news:jnumeg$kkn$1@inews.gazeta.pl...

    > Jakoś w krajach gdzie mają mnóstwo słońca u nikogo nie widzialem solarów
    > , nawet na super wypasionych rezydencjach ...

    Wiesz co?
    Ten przyklad jest ponizej poziomu intelektualnego ludzi bioracych udzial w
    dyskusji. No wez sie zastanow. Po co montowac solary skoro baniak nagrzewa
    sie sam w ciagu dnia? To tak jak bys dowozil snieg zima kiedy pada.

    > Za taką cenę jaką firmy sobie życzą za kompletne instalacje solarne z
    > montażem lepiej kupić w zbliżonej cenie pompę powietrze-woda , która poza
    > ciepłą wodą poza sezonem grzewczym da także ciepło w sezonie grzewczym ...

    Jasne, pompa ma rozsadny COP do +5C, co to za sezon grzewczy?

    > Solar to tylko drogi dodatek. Nie zastąpi posiadanego zródła ciepła (piec
    > , pompa ciepła) a jedynie może wspomóc ...
    > Tylko wspomaganie za około 10tys to głupota ...

    Kazdy glupote ocenia we wlasnym zakresie. :-)

    Pozdro.. TK

  • 135. Data: 2012-05-03 21:44:44
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
    > Nie chodzi tyle o
    > kotlownie co o sklad opalu.

    Aleś się uczepił tego składu opału...
    Ja opał trzymam pod wiatą, która stała na działce przed jej
    zagospodarowaniem - teściu kiedyś ją zrobił. Dom na to konto nie został
    powiększony ani o centymetr.
    Pomieszczenie robiące za kotłownie też musiałoby być bez względu na to
    czy grzałbym węglem, czy prądem - pisałem to wcześniej - bo szafki z
    rurkami do CO i tymi wszystkimi rozdzielaczami oraz naczynia przeponowe
    i sam baniak na CWU 300 l w salonie raczej nie stoi. Zatem nie poniosłem
    znacząco wiekszych kosztów na kotłownię węglową w stosunku do innej - no
    może sam kocioł nie był taki tani, ale teraz z racji, że jest on
    automatyczny, nie wymaga znaczącej obsługi - zimą się pali i tyle, a ja
    tylko dosypuję raz na kilka do kilkunastu dni, a teraz... mogę palić w
    trybie ciągłym, ale to mało ekonomiczne, bo samo podtrzymanie pochłania
    węgiel, ale mogę też rozpalać go co drugi dzień i trzymać w stanie pracy
    przez te 3-4 godz, a potem wyłączać. Tak jest ekonomiczniej.
    Nie bronię nikomu solarów... :-). Ja już mam skuteczne i wcale ani nie
    drogie, ani nie aż tak upierdliwe źródło ciepła dla CWU latem.
    Z tym składem opału to naprawdę ktoś sprawę niepotrzebnie naciąga...

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 136. Data: 2012-05-03 21:50:05
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 03-05-2012 o 19:16:37 Kris <k...@g...com> napisał(a):

    > Tu w sumie zgoda.

    :}

    > Ale amortyzacja po 10 latach to zadna rewelacja raczej
    Tak? to znajdź mi lokatę na powiedzmy 10-15tys która się po 10 latach
    zwróci.

    > Nie wiem za bardzo co udowodnili. Na razie maniek napisał że solar
    > wyprodukował 3232kWh.
    Nie udawaj blondynki, wcześniej pisali o swoich doświadczenia z podłogówką.

    > W porównaniu do czystego prądu to ok jest to ok 1500zł. Dla posiadaczy
    > PC to rownowartość 300-500zł jak tu liczyli czyli zwrot skromnie licząc
    > 10lat.
    Liczysz PC jakby za darmo była, przelicz to na gaz lub prąd, będzie
    bardziej realnie.

    > Maniek kuchenki nie ma, opłaty placić musi a gaz mu latem niepotrzebny,
    > za gaz placił będzie mniej ale te opalty stałe w sezonie to jakby nie
    > liczyc koszt trzeba je doliczyc obliczając czas zwrotu solarów dla
    > gazownikow
    Zapominasz że kolektory czy kominek nie może być wg przepisów jedynym
    źródłem
    ciepła w domu, w zimie grzeje gazem, wspomagając się kolektorami ma szansę
    wejść
    w W2 a wtedy opłaty stałe są znacznie niższe.

    > Skoro uważasz że Tobie sie oplaca to ok, ale nie znaczy to że wszystkim
    > sie opłaca
    Wiesz 20 lat temu nie opłacało się ocieplać domów, bo ocieplenie dużo
    kosztowało,
    i co? wystarczyło że ceny energii poszły 100% do góry w ciągu kilku lat i
    nagle się zaczeło opłacać robić ocieplenia chociaż one w zasadzie niewiele
    staniały.

    > Czy ja gdzis napisałem że LPG sie nie oplaca? Napisałem że jakby zwrot
    > LPG był po 10 latach to wtedy raczej sie nie oplaca. Nie liczyłem
    > oplacalności LPG dla auta ale myśle ze zwrot tam wyjdzie szybciej.
    > A tak przy okazji pozwol że przerobie Twoją wypowiedż:
    > "Taa i te dwa miliony ludzi w Polsce co nie maja solarów to wg ciebie
    > głupki, bo sie przecież opłaca";))
    Wiesz nie chcę nikogo obrażać ale w moich okolicach jest takich coraz
    mniej,
    wiadomo że trzeba zainwestować, ci co ledwo żyją do 1 raczej mają inne
    piorytety.

    > Które sa tańsze.
    > Czy myślisz że jakby kolektory byly tak bardzo opłacalne to konieczne
    > byłyby programy dopłatowe i inne tego typu projekty?
    Jakbyś się dokładnie przyjżał tym dopłatom tobyś zobaczył że to jest
    ukryta pomoc bankowi a nie ludziom.

    > Jakoś do systemow ociepleń specjalnych dotacji nie ma a ludziska
    > zrozumieli że rozsadna termomodernizacja ma sens i to robią. Soalrów
    Nie nie zrozumieli, sądzę że tylko kilka procent kierowało się rozsądkiem,
    i ci najwcześniej ocieplili, reszta została zmuszona przez coraz wyższe
    ceny
    węgla i gazu.

    > poki co masowo nie instaluja bo przy ich dzisiejszych cenach i
    > kilkunastoletniemu okresowi zwrotu nie kazdemu sie to kalkuluje.
    > Tak samo jak 30-40 cm styro na sciany- niektórym sie oplaca wiekszość
    > jednak daje 10-15cm.
    No nie wiem, jak tak dalej pójdzie tobędą dokładać.

    > Pewnie nie, ale zapewne ma wieksza sprawność jak sporo dzisiaj
    > produkowanych kotłow. W tym kotłe spaliny zanim dotra do komina
    > pokonuja droge podobna do spalin w piecu kaflowym(3 kanały) i oddają
    > sporo ciepla. W wielu wspolczesnych kotlach jak widze ogień czesto
    > prawie bezpośrednio wali w komin.

    > Popatrz jak spadły w ciągu kilku ostatnich lat ceny PC np.
    Ale PC jest znacznie młodsza od kolektorów a już ile staniała.

    > Może i fantasta, pozyjemy zobaczymy. Ale już dzisiaj PC do CWU jest o
    > polowe tańsza od zestawu solarów
    Ale sprawność sporo mniejsza, jednak przy kolektorach mniej się energi
    zużywa.

    > Latem raczej nie zalezy na nam na cieplej podłodze. Pozostaje
    > pazdziernik-listpad i miesiące wiosenne gdzie słońca juz troche jest i
    > mozna w podloge paslać jak zostanie jakaś nadwyzka z CWU. A zeby
    > nadwyzka była to koletorów trzeba dolozyc- Maniek ma chyba 3 szt. A
    > dolozenie to dodatkowy koszt jakby nie patrzeć
    Dlatego ja myślę o co najmniej 6 kolektorach, wtedy uzyskam realną moc
    nawet w zimie, a tu masz poczytaj sobie.
    http://www.kolektorek.pl/index.php?option=com_conten
    t&view=article&id=44:jak-optymalnie-ustawi-kolektor&
    catid=2:artykuly&Itemid=39

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 137. Data: 2012-05-03 21:58:48
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 03-05-2012 o 20:25:14 Robert G <r...@g...pl> napisał(a):

    > Z tymi cenami nowości się zgodzę, bo to fakt, ale z tym, że wynaleźć już
    > nie ma co...
    > Słyszałeś o tym, że w drugiej połowie XIX wieku w jakimś tam stanie
    > chcieli zamknąć urząd patentowy, bo stwierdzili, że co było do
    > wynalezienia, to już wynaleziono...? :-))).
    Taa tylko że teraz jest XXI wiek i naprawdę trudno znaleść dziedzinę która
    by nie była
    'spenetrowana' do głębi, oczywiście mam na myśli dziedziny techniczne,
    jedynie co możemy to ulepszać to co jest np kolektor wodny osiąga już
    85% sprawności, czyli tu już nie ma pola do ulepszeń bo wyjdzie perpetum,
    fotovoltaika tak tutaj jest miejsce na postę bo sprawności małe,
    stirling tu się niewiele uzyska bo ograniczeniem jest cykl carnota.
    Prąd ma wysoką sprawność, też niewiele do uzyskania, kopaliny się
    niezadługo zaczną kończyć, czyli za X lat i tak zostaniemy zmuszeni
    uzywać energi odnawialnej.

    > Nie ryzykowałbym stwierdzeń, że nie ma już co wynajdywać. Możemy się
    > ciężko jeszcze zdziwić.
    Wątpię. A dlaczego napisałem powyżej.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 138. Data: 2012-05-03 22:05:57
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 maja 2012 21:12:58 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:
    > Nie rozumiem prawde mowiac tych dyskusji. Zamiast przemyslec po swojemu,
    > wyciagnac wnioski dla siebie z pozytkiem zreszta dla grupy to trzy czwarte
    > udowadnia, ze sie nie oplaca bo instalator to i tamto. Po kiego opierac sie
    > na takich danych? Gotowych zestawach, ktorych polowa tu nie potrzebuje? Albo
    > ktos chce miec wygodniej i co najmniej nie drozej albo nie.
    Bo to jest tak samo jak z Adama went-mech i pc. on twierdzi ze to go kosztowało 9 tys
    my twierdzimy ze kilkadziesiąt;)
    Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia;)
    Co do tych kolektorow za 3 tysie to mnie przekonałes- popatrzałem na allegro i
    faktycznie masz racje. Tylko że U MNIE to i tak zwrot ponad 10 lat wiec NA RAZIE w to
    nie wchodzę.
    10 lat czekania na zwrot to DLA MNIE za długo

  • 139. Data: 2012-05-03 22:19:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    ion-

> [...]
    >lat wiec NA RAZIE w to nie wchodzę.
    >10 lat czekania na zwrot to DLA MNIE za długo

    OK
    I tego sie 3majmy. :-)

    Pozdro.. TK

  • 140. Data: 2012-05-03 22:48:28
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Thu, 3 May 2012 21:43:47 +0200, Maniek4 napisał(a):

    > Jasne, pompa ma rozsadny COP do +5C, co to za sezon grzewczy?

    Ale przyznasz, że do przygotowywania CWU poza sezonem grzewczym pompa
    powietrze-woda jest ciekawą alternatywą dla solarów (przy ogrzewaniu
    gazem)?

    --
    ŁC
    www.ciulkin.pl