  • 11. Data: 2009-03-09 22:35:52
    Temat: Re: Srednice rur do wody
    Od: a...@g...com

    On 9 Mar, 22:49, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Wszystko ma swoje wady i zalety, uzywajac zgrzewanego polipropylenu wyszlo
    > by raczej sporo taniej. Rozdzielacze, szafka i metry dublowanej rury to sa
    > wady.

    Ale to nie jest wada pex vs zgrzewany PPR, tylko system rozdzielaczowy
    vs trojnikowy :) W pexach tez mozesz "jechac" jedna rura i stopniowac
    srednice, jak napisal powyzej Marek. I zuzyjesz dokladnie tyle samo
    rury co w plastyku. Wady PPR sa oczywiste -> trzeba kuc wieksze bruzdy
    i uwazac przy instalacji z uwagi na duuuuzo wieksza rozszerzalnosc
    liniowa tych rur w porownaniu do pexow. Druga wada to ich sztywnosc.
    Ominiecie jakiejs "przeszkody" po drodze, czy tez np. schowanie jej w
    scianie (omijajac wieniec) to dodatkowe ksztaltki, kombinowanie i
    zmarnowany czas :) PEXa z czuciem prawidlowo wygniesz w rekach bez
    uzycia narzedzi prawieze jak chcesz ;-)

    Patrze na allegro i cena rury ppr fi16 4mb to 7,2 pln, czyli 1,8 pln /
    mb. Za tyle kupisz chinszczyznianego PEXa, ktorego sprzedaje sie na
    setki tysiecy kilometrow w polsce i ja bym chyba wolal takiego
    chinskiego pexa bez zlaczek, niz zgrzewanego PPRa - nie przemawiaja do
    mnie jakos te zgrzewane systemy :-) Choc wiem, ze dobrze wykonane daja
    100% pewnosci i szczelnego polaczenia :) Aaaale, ja to zawsze musze
    miec wszystko inne ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 12. Data: 2009-03-09 22:55:35
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci

> [...]
    > srednice, jak napisal powyzej Marek. I zuzyjesz dokladnie tyle samo
    > rury co w plastyku. Wady PPR sa oczywiste -> trzeba kuc wieksze bruzdy

    Tak, tylko wtedy nie unikasz polaczen, a te zlaczki tez nie sa takie tanie,
    ale co kto lubi. Ja jak mam laczyc to moge sobie pozgrzewac.:-)

    > i uwazac przy instalacji z uwagi na duuuuzo wieksza rozszerzalnosc

    rura stabilizowana rozwiazuje ten problem, ale to podraza koszty.
    Rozszerzalnosc moze byc problemem przy odcinkach pow. 4m, trzeba robic
    kompensacje. Na normalnych podejsciach w ogole nie ma tego problemu.

> [...]
    > scianie (omijajac wieniec) to dodatkowe ksztaltki, kombinowanie i
    > zmarnowany czas :) PEXa z czuciem prawidlowo wygniesz w rekach bez

    Bezsprzecznie.

> [...]
    > setki tysiecy kilometrow w polsce i ja bym chyba wolal takiego
    > chinskiego pexa bez zlaczek, niz zgrzewanego PPRa - nie przemawiaja do

    A wiesz co? Woda CWU osiaga wyzsza temp. niz podlogowka, a nawet grzejniki
    pod kondensacje. Wbrew pozorom, taka rura moze byc bardzie narazona na
    uszkodzenia. :-)

    > mnie jakos te zgrzewane systemy :-) Choc wiem, ze dobrze wykonane daja
    > 100% pewnosci i szczelnego polaczenia :) Aaaale, ja to zawsze musze
    > miec wszystko inne ;)

    Kwestia subiektywnego przekonania. Ja robilem po raz pierwszy polipropylen
    juz ladnych pare lat temu w domu na wsi. Nic nie cieknie tyle lat, a tam
    odkrywalem Ameryke za mlodu, bo hydraulikiem nie jestem. Nikogo o nic nie
    pytalem i jakos dziala, lacznie z podlewaniem prawie non stop przez
    rodzicow. Nigdy wody w kuchni nie zabraklo.

    Pozdro.. TK

  • 13. Data: 2009-03-09 23:45:33
    Temat: Re: Średnice rur do wody
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Użytkownik <a...@g...com> wrote:

    > Ja robie PexAlPex w systemie rozdzielaczowym

    Jeśli można się podpiąć do wątku - zastanawiam się nad zrobieniem
    instalacji u siebie w jakimś systemie mieszanym. Wyobrażam sobie
    to tak: w każdej z łazienek mały szachcik z rozdzielaczem (i w
    tym momencie żadnych zaworków podumywalkowych itp.), od tego
    rozdzielacza zrobiona cyrkulacja. Od rozdzielacza osobne ogonki
    do punktów poboru: umywalka, natrysk, kibel, z jednej łazienki
    odnoga do kuchni (jedna, załatwiająca zlew i zmywarkę), byłyby
    one na tyle krótkie, że brak cyrkulacji na tej długości byłby
    niemal nieodczuwalny.
    Pytanie, w czym to zrobić? Do rozdzielacza zgrzewane PP, a od
    rozdzielacza do poszcz. punktów PEXy, czy na odwrót? Czy może
    samo zgrzewane PP? Albo same PEXy, ale w tym momencie problemem
    pewnie byłaby potrzebna średnica dojścia do tych rozdzielaczy?
    Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

    J.

  • 14. Data: 2009-03-10 07:49:32
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > z jednej łazienki odnoga do kuchni (jedna, załatwiająca zlew i zmywarkę),
    > byłyby one na tyle krótkie, że brak cyrkulacji na tej długości byłby

    U mnie pomiędzy łazienką, a kuchnią rura CWU musiałaby mieć >8m. Dlatego
    zdecydowałem się na osobną termę podumywalkową. Na pewno wygodniej i być
    może także oszczędniej.

> [...]
    > do poszcz. punktów PEXy, czy na odwrót? Czy może samo zgrzewane PP? Albo
    > same PEXy, ale w tym momencie problemem pewnie byłaby potrzebna średnica

    Ja też się zastanawiam, ale chyba zgrzewane wygrają, bo poza wyginaniem nie
    widze tutaj dużych zalet pex.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 15. Data: 2009-03-10 08:00:13
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    "Jan Werbiński" <j...@j...com> wrote in message

    > U mnie pomiędzy łazienką, a kuchnią rura CWU musiałaby mieć >8m. Dlatego
    > zdecydowałem się na osobną termę podumywalkową. Na pewno wygodniej i być
    > może także oszczędniej.

    U mnie byłaby to nitka gdzieś 4m. Nad dorobieniem jednak recyrkulacji i na
    niej - zastanawiam się.

    > Ja też się zastanawiam, ale chyba zgrzewane wygrają, bo poza wyginaniem
    > nie widze tutaj dużych zalet pex.

    Niby tak, ale rozdzielacz w tym momencie trzebaby zrobić z trójników i
    zaworków, bo zdaje się nie ma rozdzielaczy z "normalnymi" króćcami?

    J.

  • 16. Data: 2009-03-10 08:01:04
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

  • 17. Data: 2009-03-10 11:32:16
    Od: a...@g...com

    On 10 Mar, 09:00, "Jarek P." <jarek[kropka]p...@gazeta.pl> wrote:
    [...]
    > Niby tak, ale rozdzielacz w tym momencie trzebaby zrobić z trójników i
    > zaworków, bo zdaje się nie ma rozdzielaczy z "normalnymi" króćcami?

    Zainteresuj sie czyms takim:

    http://bank.muratordom.pl/produkt/dane?IdProduktu=33
    24

    Na pewno sa z normalnymi gwintami zew / wew, a do PP mozesz zgrzac
    taka koncowke:

    http://www.allegro.pl/item573272871_zlacze_ppr_gw_dn
    _20_15.html

    Sa rozne rozmiary :)

    Ja jednak zastanawiam sie nad tym moim kawalkiem (4m od kotlowni do
    rozdzielacza) w "zgrzewanym" PP (to bedzie jedna rura + jedno kolanko
    + takie wlasnie przejscie na GW) do rozdzielacza, a od rozdzielacza -
    PEXy. W Praktikerze ogladalem ostatnio takie wlasnie rozdzielacze do C/
    Z WU - 25 pln za sztuke i zasilanie bodaj 1' normalny GW (albo nawet
    troche wieksze) - czyli tu mozna wpiac grubszy PP i 4 wyjscia
    bezposrednio do PEXow - juz chyba to bylo z kompletem zlaczek :)
    Rozdzielacz jest przelotowy, tzn. ze mozesz polaczyc dwa, trzy, cztery
    naraz (wiecej chyba nie zalecali) i miec do 16-tu wyjsc PEXowych.

    Natomiast cyrkulacje mozna juz zrobic na najcienszym pexie (chyba
    16tka jest najmniejsza).. No i chyba jedyna opcja to tez drugi
    rozdzielacz i tam gdzie ma byc cyrkulacja - druga rurka obok glownej
    az do punktu odbioru :) Z tym ze tutaj powrot do kotlowni juz tez jak
    najcienszy (latwiej / grubiej ocieplic no i tu se moze ciurkac
    powoli :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2009-03-11 07:17:00
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

    > jedziesz 25 potem 20 potem 16.
    >
    > można to liczyć albo zrobić na wyczucie

    A właściwie dlaczego stosuje się stopniowanie średnic w typowych
    łazienkach? No bo raczej jak ktoś się kąpie w łazience, to nikt inny w
    tym czasie nie korzysta z WC, umywalki albo wanny, ew. pralka.
    KK

  • 19. Data: 2009-03-11 07:55:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    KK wrote:

    > A właściwie dlaczego stosuje się stopniowanie średnic w typowych
    > łazienkach? No bo raczej jak ktoś się kąpie w łazience, to nikt inny w
    > tym czasie nie korzysta z WC, umywalki albo wanny, ew. pralka.

    a stosuje się duże stopniowanie?

    wszytsko zalezy od potrzeby na komfort. do natrysku i wanny warto dać 20mm
    bo chcemy zwykle mieć duży strumień wody 160 do umywalek, pralki i kibelka
    tym bardziej

    a nikt inny nie korzysta? singlem jesteś?

  • 20. Data: 2009-03-11 08:58:31
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "KK" <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl> napisał w wiadomości

    > A właściwie dlaczego stosuje się stopniowanie średnic w typowych
    > łazienkach? No bo raczej jak ktoś się kąpie w łazience, to nikt inny w tym
    > czasie nie korzysta z WC, umywalki albo wanny, ew. pralka.

    Mozna nie stopniowac, pojechac wszedzie 1" i nie bedzie obaw.:-)

    Pozdro.. TK