  • 21. Data: 2009-03-11 11:12:36
    Temat: Re: Średnice rur do wody
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Na pewno warto zrobić recyrkulację, jeśli oczywiście masz po temu warunki
    po stronie kotła. Ja mam zrobioną i działa OK (dla oszczędności pompa jest
    zaprogramowana tak, jak ogrzewanie - jak nikogo nie ma w domu, to
    recyrkulacja nie działa). Wszystkie rury są rzecz jasna zaizolowane.
    Jeśli chodzi o średnice i materiał, to sprawa jest złożona - z jednej
    strony najmniejsze koszty będą przy małych średnicach, ale z drugiej - im
    większa średnica, tym mniejszy hałas. Stal jest de mode, ale to sprawdzony,
    tani i łatwo dostępny materiał, łatwy także w przeróbkach i naprawach.
    Względnie obojętny dla zdrowia. Miedź niby działa bakteriobójczo, ale jej
    nadmierne spożycie z wodą pitną na pewno nie jest obojętne dla zdrowia. Nie
    każdy potrafi to ułożyć i naprawić. Większe średnice są drogie. Tworzywa -
    zazwyczaj bardziej szkodliwe dla zdrowia niż się to przyjęło uważać,
    zapewne też mniej trwałe niż metale, ale dla wprawionego fachowca
    najszybsze i najłatwiejsze do ułożenia. Jest nad czym główkować

    T.

  • 22. Data: 2009-03-11 14:20:00
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "KK" <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl> napisał w wiadomości

    > A właściwie dlaczego stosuje się stopniowanie średnic w typowych
    > łazienkach?

    Bo do przyborów łatwiej dojść cieńką rurką (mniej kucia) a przyłącza baterii
    są przyotowane pod 1/2 lub 3/8".

  • 23. Data: 2009-03-11 18:19:20
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Nowicki" <t...@s...com> napisał w wiadomości

    > Tworzywa - zazwyczaj bardziej szkodliwe dla zdrowia niż się to przyjęło
    > uważać,
    > zapewne też mniej trwałe niż metale

    Odwazna teza. Jak do tej pory nie widzialem zardzewialej rury plastikowej.

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2009-03-11 19:32:02
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Nowicki" <t...@s...com> napisał w
    > wiadomości news:1jvrnom3o85q$.1b1mfy3dhrqaf.dlg@40tude.net...

    > Odwazna teza. Jak do tej pory nie widzialem zardzewialej rury
    > plastikowej.

    i napewno polietylen np jest bardzo szkodliwy dla zdrowia

  • 25. Data: 2009-03-11 19:51:03
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Wed, 11 Mar 2009 19:19:20 +0100, Maniek4 napisał(a):

    > Użytkownik "Tomasz Nowicki" <t...@s...com> napisał w wiadomości

    > Odwazna teza. Jak do tej pory nie widzialem zardzewialej rury plastikowej.

    No cóż, tworzywa sztuczne też niszczeją, nie ma pewności jak długo wytrzyma
    instalacja wodociągowa z PCV czy PE samo tworzywo jest trwałe, ale czy
    elementy instalacji utrzymają kształt i szczelność? Może tak, a może nie -
    używamy tego zbyt krótko, by mieć pewność.
    Co do szkodliwości - sam PE szkodliwy nie jest, ale rura nie składa się w
    100% z PE - zawiera też resztki innych związków stosowanych podczas
    produkcji oraz domieszki uszlachetniające i one właśnie mogą być szkodliwe.
    Ostatnio była taka sprawa z polietylenowymi probówkami do hodowli tkanek -
    w określonych warunkach cuda wychodziły, bo tworzywo zawierało śladowe
    ilości czegośtam, co wpływało na stan komórek.

    T.

  • 26. Data: 2009-03-11 21:07:00
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > elementy instalacji utrzymają kształt i szczelność? Może tak, a może nie -
    > używamy tego zbyt krótko, by mieć pewność.

    Jezeli nie bedzie na sloncu to sadze, ze przezyje spokojnie nas.

> [...]
    > w określonych warunkach cuda wychodziły, bo tworzywo zawierało śladowe
    > ilości czegośtam, co wpływało na stan komórek.

    Dobra, a jaki mamy na to wplyw?? Co z tego, ze ktos tam w domu zrobi sobie
    ze stali, jak wodociag jest z PE?? Szkoda tej dyskusji na temat wyzszosci
    swiat. A instalacje mozna zrobic i z PP, tylko nie wiem co to zmieni.

    Pozdro.. TK

  • 27. Data: 2009-03-12 16:28:57
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Wed, 11 Mar 2009 22:07:00 +0100, Maniek4 napisał(a):

    > Dobra, a jaki mamy na to wplyw?? Co z tego, ze ktos tam w domu zrobi sobie
    > ze stali, jak wodociag jest z PE?? Szkoda tej dyskusji na temat wyzszosci
    > swiat. A instalacje mozna zrobic i z PP, tylko nie wiem co to zmieni.

    Ano, niektórzy sobie zakładają różne systemy uzdatniania za ciężkie
    pieniądze, jednak czy ma to sens tam, gdzie woda jest ogólnie dobra, to nie
    wiem

    T.