  • 11. Data: 2009-01-23 08:38:08
    Temat: Re: Stary budynek - czy sens remontować ???
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

    Ja bym remontował. Stary budynek więc nie będzie do niego żadnych planów.
    Nawet jak wyburzysz wszystko i zostawisz ściany zewnętrzne - możesz to
    zrobić "po cichu", bez projektów, zgłaszania budowy i całej związanej z tym
    biurokracji za ciężkie pieniądze. Teren twój, więc nie musisz nikogo nań
    wpuszczać podczas remontu, a możliwości będziesz miał potencjalnie duże.
    Wystarczy spojrzeć jakie cuda robi się teraz ze stareńkich zabytków. Stara
    technika budowlana jest IMHO solidniejsza i lepsza od obecnej. Twój dom stoi
    już 100 lat i zanosi się że jeszcze postoi. Jestem ciekaw jak będą wyglądały
    obecnie stawiane domy za lat dajmy na to 30-40. Ja mieszkam w dużym
    mieszkaniu w starej poniemieckiej kamienicy z 1923 r i nie zamieniłbym tego
    na żaden dom lub mieszkanie w nowym budownictwie.
    --
    Jackare

  • 12. Data: 2009-01-23 08:58:48
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 23 Jan 2009 08:38:00 +0100, Krzysiek napisał(a):

    > Koszt niewiele mniejszy niż przy budowie nowego a nowy to jednak nowy.

    Wytrzyma 50 lat i koniec, a remontowany kolejne 100...

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 13. Data: 2009-01-23 10:21:17
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Pan Papkin pisze:

    > aha byłbym zapomniał, przy tym wszystkim problem eternitu jest
    > zaniedbywalny. dotacji nie będzie, najlepiej poszukaj w internecie jak
    > bezpiecznie usunąc eternit z dachu, spakuj na europaletach zgodnie z
    > instrukcją i oddaj firmie utylizującej - koszt około 1000zł za kontener.

    To najgorsze z możliwych rozwiązanie - samodzielne zwalanie eternitu z
    dachu. Powinien iść do gminy i postawić im proste zadanie - "Mam eternit
    na dachu. Pomóżcie mi go usunąć". Gmina zgodnie z programem rządowym
    powinna mieć opracowany program utylizacji eternitu. Jeśli gmina jest
    nieprzygotowana, w następnej kolejności z tym samym zadaniem (z
    dorzuceniem "bo gmina mi nie może pomóc") należy udać się do starostwa
    powiatowego.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 14. Data: 2009-01-23 12:10:56
    Od: "RobertP." <r...@p...onet.pl>

    On Fri, 23 Jan 2009 11:21:17 +0100, Sebcio <s...@n...com> wrote:

> [...]

    > dachu. Powinien iść do gminy i postawić im proste zadanie - "Mam eternit
    > na dachu. Pomóżcie mi go usunąć". Gmina zgodnie z programem rządowym

    A gmina poleci firmę która skasuje fafnaście tysięcy i w ramach programów
    ekologicznych zrefunduje z 1000PLN.

    RobertP.

  • 15. Data: 2009-01-23 13:32:53
    Od: Pan Papkin <p...@z...pl>

    RobertP. pisze:

    > A gmina poleci firmę która skasuje fafnaście tysięcy i w ramach
    > programów ekologicznych zrefunduje z 1000PLN.

    o to to to...
    dokładnie tak jest, a przy zachowaniu odpowiednich środków
    bezpieczeństwa (w skrócie: maski przeciwpyłowe z filtrami - nie takie
    białe po 50gr, kombinezony, plandeki, worki foliowe oraz ostrożny
    demontaż - bez narzędzi typu piła elektryczna, wiertarka - najlepiej na
    mokro - są nawet specjalne preparaty którymi spryskuje się płyty przed
    demontażem a on wiąże ew. pył) będzie nawet lepiej niż w wypadku takiej
    firmy, której zależy na zabezpieczeniu siebie, tobie natomiast zależy na
    całkowitym usunięciu całego eternitu z terenu.
    Mi krzyknęli 9tys za dom + 5 tys za bud. gospodarczy. Sami zrobiliśmy to
    za 1200 zł (maski, kombinezony, filtry, ten preparat o którym pisałem -
    nazywał się chyba aksil, opryskiwacz) za odbiór zapłaciłem niecały
    1000zł. robota trwała 2 dni w 2 osoby.
    PP

  • 16. Data: 2009-01-23 22:13:40
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Witam !
    >
    >        Piszę do Szanownych Czytelników tej grupy by zaczerpnąć rady, opini w
    kwestii ratowania i modernizacji starego budynku jakim jest stara leśniczówka z
    którą jestem mocno związany emocjonalnie do tego stopnia ,iż chciąłbym w niej
    zamieszkać. Ale jak już wspomniałem zastanawiam się czy da się ze stanem tegoż
    budynku "wygrać ,czy cała gra jest warta przysłowiowej świeczki" i czy
    faktycznie warto podejmować takie działania?
    >    Budnek jest z 1910 roku, murowany materiał cegła i kamień wapienny do
    remontu, pokryty eternitem, w pomieszczeniach obecny grzyb.
    > Moje pytania czy są skuteczne środki eliminacji grzyba w pomieszczniach ?
    (oczywiście zakładamy ,że wyeliminowano czyznniki grzybotwórcze czyli założono
    prawidłowe ogrzewanie, izolację fundamentu, izolację ścian zewnętrznych,
    wymieniono pokrycie dachowe)

    Mieszkam w domu z 1905r. Zajmuje cały parter jakieś 130m2. Koszt ogrzania na rok
    to jakieś 3-4T węgla. W tym roku to jakieś 2 tysiace zl. W pomieszczeniach mam
    momentami 29 stopni :) poniżej 20 spada tylko jak sie zaśpi rano do pieca.

    Pisze o tym aby zasygnalizować że sam wiek i metoda wybudowania niewiele mowi o
    calosci.

    Oszacuj ile będzie kosztował remont całości. Ile wyjdzie dodatkowe ocieplenie,
    wymiana okien, drzwi, instalacji wszelkich, nowe tynki, sufity, dach i jego
    pokrycie.
    Grzyba narazie nie licz. Jak będziesz miał kwotę potrzebną na remont to zastanów
    sie czy nie warto jednak zburzyć i zbudowac od nowa.
    Jeśli remont to będzie 20-40% nowego to moze warto walczyc z grzybem i ocieplać.
    Jeśli więcej to IMO warto zaprosic architekta aby zasugerował czy warto wyburzać
    częściowo czy cos zostawic i wybudowac nowe na tym co zostanie.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 17. Data: 2009-01-23 22:32:05
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > warunkiem, ze tak jak piszesz jestes w stanie odkopac fundamenty, zalozyc
    > drenaz, nalepic na goraco izolacje zewnetrzna scian fundamentowych, chociaz
    > zastanawiwm sie czy w przypadku muru cegla/kamien wapienny jest to niezbedne a
    > to z uwagi na fakt, iz kamien wapienny jest szczelny i podciag kapilarny w nim
    > jest ograniczony. Za to ma duze zalety zdrowotne. Oczywiscie podlogi trzeba
    > nowe, na keramzycie moze, wiezbe tez zapewne trzeba czesciowo wymienic ale to
    > sa remonty a nie budowa. A ten tylko wie co to jest budowa, kto buduje czy

    Tez popieram remont. Jednak czasem nie warto sie mordować ze starym domem. Jesli
    teren podmokły (bo np gdy budowano domek byla tam inna melioracja) to stara
    konstrukcja moze nie byc warta resuscytacji.

    Ale mam jeszcze jdaną uwagę do ewentualnego odkopywania scian. Nalezy to zrobić
    tak aby nie odpuścić scian. Jesli się za mocno odkopie to sciana popęka i może
    sie przewrócić albo przynajmniej porobią sie szpary. Jestem na to uczulony bo we
    wsi tak jeden sobie zrobił :(

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 18. Data: 2009-01-28 09:13:48
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Wytrzyma 50 lat i koniec,

    Tyle to teraz firmy produkujące materiały dają gwarancji na swoje produkty i
    tyle to one przetrwają minimum bez dokonywania jakiejkolwiek konserwacji.
    Natomiast przy obecnych technologiach materiałowych i budowlanych obecnie
    budowane domy wytzymają dużo więcej niż domy budowane 100 lat temu.
    Obecnie dysponuje się o wiele lepszymi materiałami np. folie izolacyjne,
    dachówki, drewno impregnowane itd.
    Oczywiście o ile wykonawcy czegoś nie spier...., ale równie dobrze mogą
    spierdzielić i podczas remontu, gdzie jest dużo łatwiej popełnić błędy
    choćby z tego powodu, że stare domy nie są przystosowane do nowych
    technologii.
    Samemu się wpakowałem w remont i teraz tego żałuję, bo wpakowałem już tyle
    kasy, że spokojnie mógłbym postawićv nowy, dużo większy dom i o wiele
    szybciej móc w nim mieszkać. Nie mówiąc już o tym, ze mógłby być zbudowany i
    wyposażony tak jak ja sobie tego życzę, a nie jak życzył sobie konstruktor
    sprzed 80 lat. Choć i tak dom, który remontowałem ma całkiem przyzwoite
    ustawienie, a jego łączna powierzchnia użytkowa to ok. 260m2

    > a remontowany kolejne 100...

    Przechodząc co roku kolejne remonty, tak jak Granada :)
    Niestety "stare to są dobre wino i skrzypce", choć też nie zawsze :)

  • 19. Data: 2009-01-28 09:42:08
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Marku!
    Remontowanie starego jest z całą pewnością kosztowniejsze niż stawianie nowego,
    ponieważ poza typowymi pracami montażowymi musisz wykonać prace demontażowe np.
    zdjęcie starego pokrycia dchowego, skucie tynków, zrywanie podłóg itd. metodami
    bardziej kosztownymi niż wybirzenie całości.
    Ponadto dochodzi szereg prac, których nie musiał byś wykonywać stawiając nowy
    budynek, a są to prace związane np. z pozbyciem się grzyba.
    Aby pozbyć się grzyba nie wystarczy tylko i wyłącznie "popsikać perfumami".
    Trzeba znaleźć przyczynę i ją usunąć. Zazwyczaj grzyb jest efektem złej izolacji
    murów. Oczywiście są metody i technologie wykonywania pozwalających utworzyć
    skuteczną izolację poziomą, a także wykonać izolację pionową.
    O ile wykonanie izolacji pionowej jest zadaniem prostym, wymagającym tylko odkopania
    ścian i fundamentów, skucie tynków i położenie odpowiednich warstw izolacyjnych, o
    tyle wykonanie izolacji poziomej jest zadaniem pracochłonnym i kosztownym, a przy tym
    wymagającym dużej wiedzy.
    Do wyboru masz metody "podcinkę", która polega na przecinaniu murów dookoła, kawałek
    po kawałku i umieszczaniu w utworzonych szczelinach warstw izolujących w postaci
    zaprawy z dodatkami hydrofobowymi lub też metoda "injekcyjna" polegająca na
    wstrzykiwaniu w mur sprcjalnych preparatów-soli, które wiążą wilgoć i jednocześnie
    tworzą barierę hydrofobową.

    Kolejna sprawa to pozbycie się zarodników grzyba, które siedzą w ścianie. Wymaga to
    skucia tynków i odpowiedniego zaimpregnowania środkami grzybobójczymi. Trzeba się też
    pozbyć starej stolarki, jeżeli dom był zawilgocony, bo tam napewno znajduje się
    grzybnia i przy najmniejszych problemach z wilgocią da o sobie znać.
    Trzeba też ocenić stan fundamentów, bo może się okazać, ze wyremontujesz dom i za
    jakiś czas zaczną się pojawiać pęknięcia ścian.

    Samemu także się wpakowałem w remont starego domu i teraz żałuję, ze jednak nie
    budowałem nowego, ponieważ koszty takie same, a nawet wyższe, jednak jest to stary
    dom, posiadający pewne wady, których nie jestem w stanie wyeliminować. Wszelkie
    metody to tylko półśrodki, które w mniejszym lub większym stopniu poprawiają stan
    techniczny domu.

  • 20. Data: 2009-01-28 09:45:11
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > A gmina poleci firmę która skasuje fafnaście tysięcy i w ramach programów
    > ekologicznych zrefunduje z 1000PLN.

    A do tego nałoży nakaz demontażu wyznaczając termin :)