  • 11. Data: 2013-03-20 14:25:46
    Temat: Re: Technologie. materiały w temacie hydrauliki
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

    > nie ma żadnej różnicy...

    Miałem w jednym domu zwykła, mam w drugi niskoszumową, różnica jest
    zauważalna.

    > niskoszumna kanalizacja ma sens na pionach i w poziomach podwieszanych,
    > pod warunkiem że stosuje się firmowe mocowania (drogie) i zachowuje
    > wszelkie zalecenia montażowe okresloen w dokumentach.

    Ile tych "drogich" mocowań trzeba w zwykłym domku z jednym pionem? U mnie
    wyszło 5 albo 6 na pion i kilka na dłuższe odgałęzienia.
    Ale w przypadku pytającego skoro obok jest hałas z hali to faktycznie nie ma
    sensu robić niskoszumowej.

    > Swego czasu sie "doktoryzowałem" dość dokładnei w tym temacie gdy
    > zamieniałem na dużej inwetsycji bardzo drogi system na znacznie tańszy.

    > Okazało sie, że njlepszą niskoszumność uzyskuej się obudowujac piony pełna
    > cegła :)

    A to chyba oczywiste. Ciężka zabudowa zawsze jest najlepsza w tłumieniu
    szumów, ale nie zawsze jest tyle miejsca by to razem estetycznie wykończyć.

    > po prostu trzeba prawidłowo zaplanować przebieg pionów :) żeby w
    > sypialniach czy salonach piony nie przechodziły.

    Z takim pomysłem by pion był w salonie lub sypialni się jeszcze nie
    spotkałem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 12. Data: 2013-03-20 23:23:13
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > bardziej szumią w scianach podejścia do baterii.

    Fakt, u mnie najbardziej podejście do zbiornika ubikacji (Geberit).

    Irek.N.

  • 13. Data: 2013-03-20 23:24:09
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    THX za poradę.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2013-03-20 23:38:08
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    THX!

    Mam jeszcze pytanie o samą technologię.
    Planuję tak:

    Pompa w studni (z filtrem siatkowym, za pompą zawór płytkowy).
    Wejście do budynku, zawór, filtr 100u, filtr tekstylny, hydrofor, zawór.
    Dalej przejście do boilera (2 spirale, CO oraz solary jak będą + grzałka
    elektryczna na wszelki wypadek). Hydrofor 100-200 litrów, boiler 400 litrów.
    Planuję zawór pomiędzy zimną wodą a CO oraz pomiędzy CO a kanalizacją
    (napełnianie i opróżnianie CO).
    Instalacja ciepłej wody z rurką przelewową - izolowane termicznie, zimna
    woda bez przelewu, ale też izolowana.
    Słyszałem jeszcze o zbiorniku przeponowym, aby nie było stuków w
    instalacji wody, ale to chyba przesada - nie mam wodociągów tylko
    studnię z hydroforem.

    Zasilanie pompy (jak i cała elektryka za wyjątkiem alarmów, serwerów i
    CO) będzie wyłączane głównym wyłącznikiem, więc w nieobecność nie zaleje
    totalnie, jak by coś puściło :)

    Czy taka konfiguracja ma sens? Zapomniałem o jakimś drobiazgu?

    Jeszcze pytanie. Skoro będzie to budynek socjalny, woda na potrzeby
    sanitarne, to czy muszę robić badania bakteriologiczne i ewentualnie
    jakieś filtry stosować, gdyby wyszło skażenie? Co mówią przepisy ktoś
    wie może?
    Wodę pitną mam w baniakach, zresztą czort wie jakiej jakości będzie
    studzienna, może akurat wspaniała? :)

    Dzięki za pomoc.
    Irek.N.

  • 15. Data: 2013-03-24 00:14:30
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Kurcze, żadnych uwag, wielki jestem ;)

    Irek.N.

  • 16. Data: 2013-03-24 21:00:49
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości

    > Kurcze, żadnych uwag, wielki jestem ;)

    Jesteś wielki :)
    Co do studni to nie będę się wymądrzał, bo się na tym nie znam.
    Z całą pewnością muszą być wykonane badania jakości wody, bo są one
    potrzebne do odbioru nowego budynku.
    Najlepiej skontaktuj się z jakąś firmą zajmującą się profesjonalnie
    wierceniem studni i badaniami hydrogeologicznymi.
    Niestety, aby mieć wodę o dobrej jakości to trzeba wiercić studnię
    głębinową, ale nie wszędzie znajdują się pokłady dobrej wody. Budowanie
    zaś stacji uzdatniania wody to spory koszt. Poza tym nikt Ci nie powie
    co masz zainstalować, aby uzdatnić wodę, ponieważ rodzaj systemów i
    filtrów zależny jest od rodzajów zanieczyszczeń.

    Budując studnię płytką (kopaną) dobra woda to jak los na loterii. W
    większości woda z takich studni nie nadaje się do spożycia i można nią
    tylko podlewać ogródek.

    Nie rozumiem co miałeś na myśli pisząc: "Instalacja ciepłej wody z rurką
    przelewową - izolowane termicznie, zimna
    woda bez przelewu, ale też izolowana."
    O jaką rurę przelewową Ci chodziło?

    Mała uwaga tylko w przypadku zaworu napełniającego unstalację CO. Za tym
    zaworem powinien się jeszcze znaleźć zawór zwrotny antyskażeniowy, który
    zabezpiecza przed cofnięciem się wody z instalacji CO do instalacji wody
    pitnej.
    Co do reszty to tak się właśnie robi.

    Jeżeli chodzi o normy to wszystkie, które są wymagane, przywołane są w
    "Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia
    12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
    odpowiadać budynki i ich usytuowanie" wraz z nowelizacjami.
    Dokładniej całą listę norm masz w "Dz.U. 2009 nr 56 poz. 461
    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2009 r.
    zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim
    powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie".
    Znajdziesz tu informacje m. in. o normach dotyczących budowy systemaów
    wodociągowych, kanalizacyjnych, zabezpieczaniu przed skażenieniem, badań
    przy odbiorze itp.

    Jeżeli zaś chodzi o jakość wody pitnej to określa ją "Dz. U. Nr 61, poz.
    417 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie
    jakości wody przeznaczonej do spożycia"
    i zasadniczo tylko to Ci jest potrzebne, jeżeli chodzi o jakość wody.

    Możesz sobie wszystkie Dzienniki Ustaw ściągnąć z ISAP
    http://isap.sejm.gov.pl/

    Normy, niestety są płatne i trzeba je sobie kupić bezpośrednio w PKN lub
    też w firmie zajmującej się sprzedażą enormy.pl za zgodą PKN.

  • 17. Data: 2013-03-24 21:24:40
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 24 marca 2013 21:00:49 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Co do studni to nie b�d� si� wym�drza�, bo si� na tym nie znam.
    >
    > Z ca�� pewno�ci� musz� by� wykonane badania jako�ci wody, bo s� one

    > potrzebne do odbioru nowego budynku.
    Kurcze CBA trzeba wezwać bo u nas nic takiego nie wymagają.

  • 18. Data: 2013-03-24 21:31:19
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > co masz zainstalować, aby uzdatnić wodę, ponieważ rodzaj systemów i
    > filtrów zależny jest od rodzajów zanieczyszczeń.

    Na posesji sąsiada jest studnia - kopana, jakieś 8m głębokości. Z tej
    studni pobierana jest woda dla maszyn i ludzi - to już istnieje i
    zostało odebrane. Ja się do tej studni podłączam, więc zakładam że nie
    będzie problemów.

    > Budując studnię płytką (kopaną) dobra woda to jak los na loterii. W
    > większości woda z takich studni nie nadaje się do spożycia i można nią
    > tylko podlewać ogródek.

    No właśnie to mnie też zastanawia. Teoretycznie potrzebuję tylko wodę
    sanitarną (ubikacje, umywalki, prysznic) oraz śladową ilość do maszyn
    (chłodzenie - tutaj i tak filtruję, mocno). W żadnym razie nie musi to
    być pitna woda. Hmm.... o ile przepisy tak dopuszczają.

    > Nie rozumiem co miałeś na myśli pisząc: "Instalacja ciepłej wody z rurką
    > przelewową - izolowane termicznie, zimna
    > woda bez przelewu, ale też izolowana."
    > O jaką rurę przelewową Ci chodziło?

    Z boilera rurka do baterii będzie izolowana otuliną. Na tej baterii nie
    kończy biegu, tylko idzie dalej (pewnie mniejszą średnicą) i wraca do
    boilera (kurde, hydraulik tego nie sprecyzował, ale gdzie indziej miała
    by wracać?). Generalnie cel jest taki, żeby z baterii od razu leciała
    ciepła woda, a nie po odpuszczeniu iluś tam litrów.
    Zimna woda też izolowana, gdyż zimna może być naprawdę zimna.

> [...]
    > zabezpiecza przed cofnięciem się wody z instalacji CO do instalacji wody
    > pitnej. Co do reszty to tak się właśnie robi.

    O widzisz THX, tak zrobię.

    > Normy, niestety są płatne i trzeba je sobie kupić bezpośrednio w PKN lub
    > też w firmie zajmującej się sprzedażą enormy.pl za zgodą PKN.

    Tak, wiem. THX! Mam już trochę kupionych, choć branża zupełnie inna :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 19. Data: 2013-03-24 21:40:08
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    ps.com...

    > Kurcze CBA trzeba wezwać bo u nas nic takiego nie wymagają.

    Mało widziałeś :)
    Są regiony w Polsce, gdzie bez kompletu protokołów i badań nie wydadzą
    pozwolenia na użytkowanie.
    To, że biurokraci przymykają oko na pewne sprawy wynika z chęcie
    nieutrudniania życia sobie oraz innym, a także i z powodu nieznajomości
    prawa.

  • 20. Data: 2013-03-24 22:08:15
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]
    > leciała ciepła woda, a nie po odpuszczeniu iluś tam litrów.
    > Zimna woda też izolowana, gdyż zimna może być naprawdę zimna.

    Izolowanie rur z wodą ciepłą jak i zimną to standard.
    To o cym piszesz nazywa się "cyrkulacją ciepłej wody" :)

    Co do norm to istnieje ich pierdylion. Niby obecnie normy stosuje się
    dobrowolnie, ale wielu dokumentach są one przywoływane, a co za tym
    idzie muszą być przestrzegane zawarte w nich wymagania.
    Jedne dotyczą budynków, inne budynków mieszkalnych, a jeszcze inne
    budynków użytkowych. Ponadto istnieją jeszcze normy branżowe, któe
    dotyczą konkretnych profilów działalności gospodarczej.
    Niestety połapanie się w tym wszystkim bywa nie lada sztuką :)